EPSON EMP-TW2000 vs. SONY VPL-VW40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer AlfaThor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

EPSON EMP-TW2000 vs. SONY VPL-VW40

Virker som om disse "går i strupen" på hverandre. Noen som har tanker el. innspill om hvem som er "best"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de testene og postene jeg har lest rundt omkring på nettet, så ser det ut som at TW2000 vil være et bedre kjøp, spessielt om man ikke har en batcave som hjemmekinorom. epson er en god del lyssterkere enn VW40.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som avgjorde i favør av tw2000 for meg var et denne er mye enklere å plassere.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kjappe tilbakemeldinger her. Noen fler?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for å balansere vektskålen litt her;

Hvis VW40 ligner VW50, som det er stor sannsynlighet for, er jo dette er svært kompetent projektor, og etter mitt syn på mange måter bedre enn TW2000.

TW2000 har fordelen av noe bedre kontrast ved bruk av iris (uten bruk av iris er kontrasten på nivå med VW40, rundt 2000:1 tror jeg på begge...?), men ettersom den også har en hel del mer lysutbytte er ikke sortnivået spesielt mye bedre.

Når det gjelder lysutbytte fra VW40en, har den etter mitt syn mer enn nok. Skal du opp på store lerreter kan det kanskje være et poeng med mer, men da snakker vi 300cm+. En projektor trives uansett best i et mørkt rom!

VW40 har også støtte for anamorfisk strekk, noe TW2000 ikke har. Ettersom 2.35:1 virkelig er i vinden er det jo kjekt å ha muligheten for bruk av dette formatet uten bruk av en kostbar videoprosessor.

Videre har VW40 over 90% pikseltetthet mot TW2000ens 50%. Dette har ikke all verden å si, ettersom oppløsningen er såpass høy, men jeg synes personlig det er en helt klar fordel med den høye pikseltettheten, spesielt hvis en sitter nærme lerretet eller benytter en stor duk.

I tillegg er også VW40en en del mer stillegående enn TW2000, et punkt jeg personlig synes er vesentlig.

Nå høres jeg jo veldig pro VW40 ut, men jeg er også veldig glad i Sonys projektorer og SXRD-teknologien som sådan. LCD har også kommet langt, og TW2000 er en glimrende projektor den også, men mot VW40 mener jeg på ingen måte det er en krystallklar favoritt. En kan imidlertid ikke gå helt feil på noen av disse to - de er begge svært gode projektorer.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Er forresten EPSON EMP-TW2000 og Epson PowerLite Pro Cinema 1080 UB samme projektor?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva med fenomenet "LCOS Sparkle"? Noen som har erfaring med dette og hvordan det innvirker på opplevelsen av film (og spill)?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er samme projektor såvidt jeg har forstått. LCOS-sparkle har jeg ikke vært borti, men det kan sikkert noen andre kommentere!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet moment som bør nevnes er at TW2000 har perfekt fargerom, mens VW40 alltid vil være oversaturert.
    Når det gjelder fillrate som ble nevnt, så er det målt på panelene, og representerer ikke hva du ser på lerretet. Alle Epson paneler er nemlig utstyrt med MLA (micro lens array), noe som øker fyllingsgraden på lerretet betraktelig.
    Prisen er også et moment, og pr dags dato har vel TW2000 en "veiledende pris" som ligger rundt 10K over VW40. Demo-enheten (VW40) jeg har hjemme, har perfekt panel alignment, og fargeuniformiteten er også bedre enn på noen VW50 jeg har sett tidligere. Om denne enheten er representativ for en bedring på dette området, er det svært gode nyheter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder "LCOS Sparkle", så kjenner jeg meg ikke igjen i det hele tatt. Har projectorcentral kjørt testen sin med projektoren satt til "utvidet fargerom" kanskje? Særlig flinke til å kalibrere kan de neppe ha vært (med mindre de har testet en enhet med teknisk feil?). Når de skriver;
    After some fiddling, we managed to get a respectable image, with much better color balance and saturation, though the greenish cast was not completely gone
    så er det ikke representativt for enheten jeg har på test i alle fall. Ja den er kald, selv i fargemodus "varm", men den er nydelig å kalibrere (lineær respons), og resultatet blir svært bra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisforskjellen er vel på drøye 4000,- i Sonys favør (etter avshops priser). Så hvis en av disse projektorene skulle anbefales av deg Gorm, som jeg antar har testet begge; hvilken ville det bli?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...greit også å nevne at VW40en (gitt at den ligner på VW50en) ikke fremstår som "spraglete" selv om den oversaturerer fargene litt (og da snakker vi bare litt)... Samtidig er TW2000 veldig god på det punktet, Epsons rolle som fotoprodusent har virkelig smittet over på fargekorrektheten på projektorene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg er jo sykelig opptatt av korrekt fargegjengivelse, så da skjønner du sikkert hvor jeg havner hen. ;-) Andre vil kanskje synes at korrekt fargegjengivelse er "kjedelig", så dette er på ingen måte noen fasit. Grunnkontrasten (uten auto-iris) er blant annet høyere på TW2000, og det kan jo være en avgjørende faktor for enkelte. Hvis støynivå er et essensielt parameter ved et valg, vil nok også VW40 være mer attaktiv. Plasserings fleksibilitet og lysstyrke bringer TW2000 tilbake øverst på ønskelisten. Som du skjønner er det ikke enkelt å utrope en vinner, for begge har både styrker og svakheter i forhold til den andre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kjappe og gode svar her.

For meg er billedkvaliteten det viktigste. Altså at filmen gjengis så nære det filmskaperen har hatt til intensjon som mulig. Det andre kan man som regel jobbe seg rundt på en eller annen måte.

Ingen av disse projektorene kan vel sies å støye nevneverdig. Og for meg er det mulig å få plassert begge projektorene greit i forhold til lerrett. I tillegg har jeg en "batcave" av et kinorom. Jeg synes f.eks at min gamle Sanyo Z2 gir et alt for mørkt bilde, sammenlignet med skikkelig kino. For ikke å snakke om Sonys 4K projektor som står på filmens hus i Oslo, som jeg har vært så heldig å få demonstrert med 4K materiale. Ønsker en projektor med mer punch enn det jeg har i dag, men det vil man vel få uansett hvilke av disse man velger.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg fikk demonstrert VW40 i dag og jeg la merke til at det var mye "støy" eller urolighet i bakgrunnen. Det kan godt hende at dette var tilfelle over hele bildet, men det var spesielt tydelig i bakgrunn med lite detaljer, f.eks himmel.
    Er dette "LCOS Sparkle" og er det noe som er spesielt for LCOS/SXRD?

Jeg har det ikke på min LCD.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette "LCOS Sparkle" og er det noe som er spesielt for LCOS/SXRD?
    Nei det er det ikke, det er bare komprimeringsartefakter (filmen).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ren nysjerrighet, hvilken film var det som stod på?

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var BD versjonen av Pearl Harbor.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde en sjekk av min DVD versjon av Pearl Harbor og den har ingen slike problemer.
    Jeg tok en liten kikk på instillingene på prosjektoren i butikken og den var ikke kalibrert. Det meste sto til ca 50 med unntak av kontrast som var satt til ca 90.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komprimeringsartefakter er det på alle digitaliserte filmer (i forbrukermarkedet), hvor synlig det er kommer helt an på bildeprosesseringen (støyreduksjonen) i avspiller og projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •