4k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Tråd: 4k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4k

Er det noen som har noen ide om når vi kan forvente oss 4K projectorer til privat markedet?. Ikke det at jeg har voldsomt behov for det akkurat, men det hadde virkelig vært morro.

tenk 4k oppløsning filmet i 60fps :O

kanskje 3-5år?

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Er det noen som har noen ide om når vi kan forvente oss 4K projectorer til privat markedet?. Ikke det at jeg har voldsomt behov for det akkurat, men det hadde virkelig vært morro.

tenk 4k oppløsning filmet i 60fps :O

kanskje 3-5år?

Det er forutsatt at man har fått visningsformater som er 4K. Jeg kan ikke se for meg at dette skjer innen 3-5 år, men det kommer nok etterhvert. Du kan ta en titt her RED / Index så kan du sjekke ut 4K HD kameraer. Dette formatet er fremdeles basert på at man blåser ferdig film ut på 35mm.

Jeg har sett noen tester og jobbet litt med det og det ser jo flott ut. 60fps er det ikke så hakkingen er jo fremdeles en GREIE!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som finnes nå har altfor mange svakheter, i allefall om man skal tro det gutta på avs sier. Dagens 1080 projectorer fungerer langt bedre i hjemmekinosammenheng.

Før kildene blir bedre er det i utgangspunktet lite poeng, annet enn for oppskalering, noe som for de fleste er meningsløst om de ikke har ekstremt svært lerret.

Det er masse som bør forbedres på hjemmekinoprojectorer før oppløsningen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anslå en 3-4 år før vi ser 4K i prisklasser for oss vanlig dødelige. Den høye oppløsningen har uansett ikke så veldig mye for seg så lenge ikke tilgjengelig kildemateriale har høyere oppløsning enn det har i dag.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trondheim kino kjøpte inn Sony SRX-R110 i 2005 for å demonstrere 4K, det var ganske heftig å se en del klipp på den under Kosmorama den gang. Siden det har det ikke vært så mye å høre om det, bl.a. fordi de ikke hadde store nok lagringsservere til filmene synes jeg å huske. Vet ikke om den brukes nå til dags.

Med 125kg er det ikke noe enhver har lyst å ha hjemme i kjelleren

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoene skal heldigitaliseres i løpet av neste år. Digitale filmer er ikke veldig utbredt enda men er i ferd med å komme for fult. Filmene tar i snitt 350 gig. BluRay er mao langt fra tilstrekkelig til å bringe dette hjem til folk.

Det tar nok sin tid til dette kommer for hjemmekino. Ser ikke helt poenget med det heller. Kravet til oppløsning på ett 2-4 meter bredt lerret er langt lavere enn det er på Colloseum.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Kinoene skal heldigitaliseres i løpet av neste år. Digitale filmer er ikke veldig utbredt enda men er i ferd med å komme for fult. Filmene tar i snitt 350 gig. BluRay er mao langt fra tilstrekkelig til å bringe dette hjem til folk.
    Det er fremdeles 2K (2048x1080) og ikke 4K (4096x2160) det er snakk om i disse kinoene.

Fremdeles er det vel bare Sony's CineAlta 4K som er bygget for kinovisning. Det største problemet med 4K er vel overføringen fra server til PJ.

Av 1400 digitale lerret i USA juli 2007 var bare ca. et dusin 4K.

Det ryktes at flere produsenter vil vise 4K Pj's på CEDIA til høsten bygget for HT (high end), bl.a. JVC.
    Texas Instrument har enda ikke lansert en 4k DLP chip.

Finnes det i hele tatt noe 4K materiale unntagen for demo?
    Det viktigste for HT PJ'er fremover er bedre kvalitet på bildemateriale i 1080p og bedre,kaldere og med lengere levetid lyskilder som Laser/LED.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo ikke overflod av 1080P software når de prosjektorene ankom markedet heller (spesielt ikke i Europa). Så om prosjektorer med høyere oppløsning enn 1080P kommer, så er det vel snakk om oppskalering av lavere oppløst matriale i første omgang.

Tipper det ikke går så alt for lang tid før vi begynner å høre rykter om at den første produsenten planlegger oppløsninger høyere enn 1080P i en ny toppmodell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tipper det ikke går så alt for lang tid før vi begynner å høre rykter om at den første produsenten planlegger oppløsninger høyere enn 1080P i en ny toppmodell.
    Det kan godt hende, for verden vil bedras. Høyere oppløsning nå har kun en hensikt, markedsføring. Det blir det samme som å produsere 1080P 37" TV`er.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende, for verden vil bedras. Høyere oppløsning nå har kun en hensikt, markedsføring. Det blir det samme som å produsere 1080P 37" TV`er.
    Både Samsung og Sony kommer med 32" Full HD. Det har vel vist seg at folk kjøper dette stempelet samme hvilken størelse det er snakk om. Det kommer nok høyere oppløsning etter hvert, men først må folk oppdage HD. De har ikke gjort det enda, kun stempelet. Blu-Ray er et format for kjennere. Hvis det tar av på et eller annet tidspunkt så vil man nok utfordre HD formatene.

Et liten ting er at Red benytter seg av små flashkort som kan ta mellom 5-15 min med 4K materiale. Det blir spennende å se hva som skjer når små kort kan romme en hel film og litt til.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei. Når det gjelder prosjektorer så kan vi plutselig komme opp i bildestørrelser på flere meter....og da er ikke 1080P så veldig mye å skryte av lenger. Men på mindre flatskjermer er det helt klart mye markedsføring....

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart. Men kanskje det kan gi drive-in kinoene ny giv (1 kilotomme Mongoschwært lerret med niiiice bildekvalitet som får skogen bak lerretet til å se uklar ut)?

Hvis amerikas (og resten av verden for den del) BMI fortsetter å øke i samme proposjon som den har gjort hittil, aner jeg muligheten for et kjempemarked da innbyggerne må bo i en spesialbygd bil for å i det heletatt være mobile.

(Bring on den spådde fryktede verdensmatkrisen så folk får slanket seg)
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Både ja og nei. Når det gjelder prosjektorer så kan vi plutselig komme opp i bildestørrelser på flere meter....og da er ikke 1080P så veldig mye å skryte av lenger. Men på mindre flatskjermer er det helt klart mye markedsføring....
    4K er for offentlige kinoer. Det er vel en stund til den størrelsen blir vanlig hjemme. Selv for 3-4 meter brede lerret er 1080P mer enn høy nok oppløsning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4K er for offentlige kinoer. Det er vel en stund til den størrelsen blir vanlig hjemme. Selv for 3-4 meter brede lerret er 1080P mer enn høy nok oppløsning.
    Jeg nevnte ikke 4K, men sa høyere oppløsning. Og at 1080P er mer enn nok oppløsning er vel subjektivt. Denne 2K prosjektoren tegnet i allefall etter min mening et skarpere bilde enn noen av 1080P prosjektorene i nærheten kunne vise til:

På samme messen ble 4K LCD-skjerm demonstrert.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greier du å se at 2048 x 1080 er skarpere enn 1920 x 1080 har du ett bedre trent øye enn det jeg har. Den forskjellen er i beste fall helt ubetydelig. På mitt 230 cm brede lerret er jeg usikker på om jeg greier å se at W10000 er skarpere enn PE8720 når jeg ser film. Der er forskjellen i oppløsning langt større mens alt annet er relativt likt.

Sikker på at det ikke er andre årsaker til at denne virker skarpere en det andre du har sett, bedre konvergens enn på hjemmekinomodellene etc? Jeg vet ikke hvor bra konvergensen er på disse men jeg vil tro 1 chip 1080 projectorer vil oppleves vel så skarpe som denne.

Ellers, 7000 ansi og 1000:1 cr ? Nei takk, tar en normal 1080 hjemmekinoprojektor når som helst over denne. For Ola og Kari er det mange ting som er viktigere enn høyere oppløsning og 25 meters kastelengde.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med høyere oppløsning (både kilde og projektor) vinner du først og fremst bildedypde. Dette fungerer jo akkurat som på et kamera. Reduserer du oppløsningen på en bildefil, er det jo akkurat samme bildedybden som forsvinner først. Hvis du ikke la merke til denne forskjellen mellom 720 og 1080, så kan du umulig være særlig kritisk? Når det gjelder skarphet, så er det vel andre ting en oppløsningen som er avgjørende. De aller fleste vil vel faktisk oppleve en 720 projektor skarpere, side om side med en 1080 projektor (samme kildemateriale). Grunnen til dette, er at vi "lures" av rasteret. Ser vi synlig raster, så virker bildet skarpere, selv om det selvfølgelig ikke er det.

Forøvrig har JVC utviklet en 8K4K D-ILA brikke, som ikke måler mer enn 1,75 tommer. Lurer på hvordan en skal klare å overføre datamengden dette krever?

Edit: lagt ved illustrasjon/bilde
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg ser at bildet er mer tredimensjonalt, men om jeg oppfatter det skarpere er jeg usikker på. Det var som du sier, noen ganger slik at jeg oppfattet 720en skarpere pga rasteret.

Poenget er at selv om en eventuel økning av oppløsningen på hjemmekinoprojectorer kansje er det som har best markedsføringsverdi for produsentene, vil effekten av det for forbrukerne være marginal. LED basert 1 chip DLP med høyere enn RS2 kontrast er både kortere frem i tid, og vil være en betydelig større oppgradering av dagens teknologi enn 2k / 4k vil bli.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greier du å se at 2048 x 1080 er skarpere enn 1920 x 1080 har du ett bedre trent øye enn det jeg har. Den forskjellen er i beste fall helt ubetydelig. På mitt 230 cm brede lerret er jeg usikker på om jeg greier å se at W10000 er skarpere enn PE8720 når jeg ser film. Der er forskjellen i oppløsning langt større mens alt annet er relativt likt.
    Det er litt flaut, men jeg har faktisk ikke tenkt over akkurat hvem oppløsning jeg så på når det gjaldt den prosjektoren. Jeg ser jo nå når du sier det at forskjellen er marginal. ops:

Sikker på at det ikke er andre årsaker til at denne virker skarpere en det andre du har sett, bedre konvergens enn på hjemmekinomodellene etc? Jeg vet ikke hvor bra konvergensen er på disse men jeg vil tro 1 chip 1080 projectorer vil oppleves vel så skarpe som denne.
    Sannsynligvis er du inne på noe der. Linsen kan jo også gjøre sitt ift. skarphet. Jeg reagerte i allefall på skarpheten på denne ift. prosjektorene som var utstilt i nærheten, men det kan være andre faktorer som har spilt øynene mine et puss....

Jeg er uansett positiv til 4K oppløsning. Jeg mener forskjellen er marginal på en 50" når det gjelder 3m+ sitteavstand og 720P vs 1080P, men med samme sitteavstand og 100" så er det relativt mye større bilde vi snakker om. Jeg tror ikke forskjellene er ekstreme, men med en god linse og andre egenskaper i behold vil jeg tippe at forskjellen er der.....

Også følelsen av å ha 4K når andre sitter med under 2K da gitt.....

Ellers, 7000 ansi og 1000:1 cr ? Nei takk, tar en normal 1080 hjemmekinoprojektor når som helst over denne. For Ola og Kari er det mange ting som er viktigere enn høyere oppløsning og 25 meters kastelengde.
    Enig. Det var vel ikke pga. de enorme kontrast-egenskapene jeg linket denne inn.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ITavisen | Samsung firedobler «Full HD»

Samsung har i alle fall hoppet på litt over 37" med sin nesten-4K flatskjerm; 82" og 3840 X 2160 oppløsning. Men de planlegger 52" med samme oppløsning og det var vel rett i hendene på markedsføringsavdelingen.

Sitat Opprinnelig postet av Samsung.no
    Planlagt produksjon av firedobbel full HD-oppløsning
    LCD-TV-en med firedobbel full HD er på 52 tommer. Den er tynnere enn alt annet som tidligere har blitt vist, med unntak av OLED-TV-er Kontrasten er 50 000:1 og lysstyrken 550 nit. Oppløsningen er hele fire ganger større enn vanlig full HD: 3840 x 2160 piksler, sammenliknet med dagens full HD på 1920 x 1080 piksler. Masseproduksjon er planlagt å begynne i 2009.
    Samsung viser også frem verdens største LCD-TV med firedobbel full HD på CES. TV-en er 82 tommer stor!
    link:SAMSUNG's Digital World - Press Release

Men så var det kildematerialet da. De kan i alle fall brukes til å vise resultatet av pixel-racet på digitalkameraene i de tusen hjem.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først 2K før 4K.

Selv om 2K er nesten likt med full hd når det gjelder oppløsning er det likevell andre forskjeller som gjør 2K bedre enn "full hd".
    Jeg er ikke så veldig inne i det tekniske, men 2K tilbyr bedre farger om jeg har forstått det rett.
    Kom over en tråd på AVSforum ang 4K(og 2K)...

The differences in DCI and consumer HD color are much more than just the 50% larger DCI gamut. The DCI bit depth is 12 log and it can be 4:4:4. In comparison, the 4:2:0 consumer HD has one fourth the chroma resolution. We are less sensitive to chroma resolution compared to luma, but how many here know that consumer HD has a chroma resolution of 960x540 while 2K DCI can have the full 2048x1080.
    Høres bedre ut for meg ihvertfall

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •