4k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24

Tråd: 4k

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    2k og 4K er kino formater, de kommer nok trolig aldri som kommersielle hjemme produkter. Tven som det var linket til har ikke en 4k oppløsning men 3840 x 2160 dette er det dobbelte av 1080p. Jeg vil tro 2160p blir en standard for hjemmemarkedet. Tror det vil ta lang tid før det blir tilgjengelig for folk flest. For ikke å snakke om kildemateriale. Som nevt tidligere, kinoer flest velger 2K under den digitale utrullingen som foregår nå.....desverre...

I første rekke håper jeg å få prøvd jpeg2000 4:2:2 eller 4:4:4 materiale på projektoren. Selv det er vanskelig å oppdrive.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Først 2K før 4K.

Selv om 2K er nesten likt med full hd når det gjelder oppløsning er det likevell andre forskjeller som gjør 2K bedre enn "full hd".
    Jeg er ikke så veldig inne i det tekniske, men 2K tilbyr bedre farger om jeg har forstått det rett.
    Kom over en tråd på AVSforum ang 4K(og 2K)...

Høres bedre ut for meg ihvertfall
    Forskjellen mellom "full HD" og 2k DCI har ikke noe med oppløsningene å gjøre. Det er DCI-Digital Cinema Initiatives spesifikasjonene som gjør utslaget.
    BD eller HDTV's, som vil være kilden i privatpersoners HT, har alt for dårlige spesifikasjoner til å kunne gjenngi 2KDCI.
    BD har en maxs bitrate på 54 Mbit/s mens DCI har 250 Mbit/s. + slike ting som 4:4:4 eller 4:2:2 som heller ikke BD har muligheter til. BD har også bare 50GB lagring som er alt for lite.

Hvis man er "hotshot" i Hollywood så kan man få levert alle nye filmer som DCI, og har en måned til å se den, gratis. Bare man har det rette utstyret.
    I Norge må man vel jobbe i distribusjon eller som service tekniker så man kan "låne" med seg utstyr og filmen hjem. Men så trenger man også en projector med software som kan gjenngi full DCI.

Nederst i posten er en oppløsnings oversikt fra RED som tydelig viser hvor liten oppløsning det er mellom "full HD" og 2K og hvor langt det er til neste oppløsning og hvilke små økninger som har vært til nå. Legg til 8K sammenlikningen Gorm la inn lengere oppe i tråden, så begynner man å få en aning om, at selv om oppløsning ikke er alt, så må disse formidable forskjellene ha betydning. Om ikke for annet at hvert bildepunkt/fargepunkt blir oppdelt i stadig mindre deler og dermed kan gjenngi stadig flere og detaljerte fargenyanser, som vil øke oppfattet skarphet og 3 dimensjonalitet.

Capture teknologien (Film/ Digital) ligger langt foran Display teknologien.
    dSLR camera mitt har en oppløsning på 3888x2592 med en 10.2 filstørrelse.
    Filmscannern min har en oppløsning på 5959x3946 med en filstørrelse fra 30MB til over 200MB. I full Adobe RGB eller ProPhoto fargeoppløsning.
    Printeren min kan gjenngi denne oppløsningen, men det er ingen display (med mindre man har en feit lommbok)hvor jeg kan se bildene i full oppløsning. Den eneste måten å se et foto i full oppløsning er Diapositiv fra en dias projektor.

Nå er ikke elektronikk industrien kjent for å gjøre de store hoppene i utvikling, men de faktiske forhold gjør at det snart er på tide at de hopper et langt steg, så Capture teknologien og Display teknologien kommer litt mer i balanse.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her var det mange innlegg.

Når det gjelder digital kino så er det ingen tvil om at 4K materiale på 4K projector er overlegent 2k etter det jeg har sett, men det er synd å si det at det ser ut til at 2K antakeligvis blir den store vinneren. Hva dette begrunnes med er flere årsaker, men antakelig mest fordi det ser ut til at det er "godt nok" til å være en verdig arvtaker av 35mm celluloid film og det mener jeg er riktig forsåvidt. Jeg skulle bare ønske det var noe mer.

tanken har også vært at 4k projectorer blir plassert i "large venues" der det er store lerret mens 2k er forbeholdt mindre kinoer. Dette høres mer riktig ut i mine ører da det er på samme måte som vi snakker om TV`er og størrelse på bildeflate/oppløsning i heimen.

Om man ønsker seg slikt kildemateriale i heimen så må man nok være i "the inner inner circle of trust" . Jeg vet etter en prat med quvis på ibc at det er utbredt å bruke quvis( QUVIS.COM - CINEMAPLAYER - QUALITY VISUAL INFORMATION SYSTEMS ) sine cinema playere i digitale kinoer rundt forbi i verden, blant annet i kristiansand. Det er en avspiller som kjører på sin egen proprietære waveletsbaserte kodingsteknikk med tilhørende nas for å lagre filmene på. Filmene blir sendt fra sentraldistribusjonshub krypterte på harddisk og unloaded på naset for så og bli avspillt på maskinen med en krypteringsnøkkel som sendes over vpn direkte til avspillermaskinen med en begrenset varighet.

I framtiden er tanken at man skal gå over til å distribuere filmene over satelitt ved å kanskje allokere en transponder til formålet for rask og effektiv overføring av filmene til alle digitalkinoer på en og samme tid. Jeg sier meg gjerne villig til å bli med i pilotprosjektet.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Arty