Ny 50" tv vs. gammel ok tv+projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer strikkepinne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny 50" tv vs. gammel ok tv+projektor

Litt klønete tittel men... Holder på å pusse opp tv- stue og i den forbindelse har vi gjort alt klart til projektor og/eller flatskjerm. Tror ikke vi har råd til begge deler... Så da er spørsmålet: Hva bør vi gå for

Ny 42-50 " flatskjerm.
    Eller :

beholde den gamle tv'en vår men legge til ett lerret og en projektor.
    (henge opp lerret i skapet foran tv har ett lignende møbel som dette

IKEA | Bokhyller | BESTÃ…/INREDA system | BESTÃ… | Oppbevaring/ TV-møbel m skyvedører bare mye større plass der tv'en står. )

Hva tror dere kyndige? Jeg ser mest på tv gjennom data eller via playstation 3 eller via kabeltv.

Projektor frister litt men er redd for at det blir veldig dyrt....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det hele blir et spørsmål om hva en prioriterer - ikke bare økonomisk - men også i forhold til hva en velger å se på. Er det nyheter og aktualitetsprogrammer? Er det film og spill? Konserter?

Om en en glad i film, så er det ikke tvil om at en projektor vil gjøre susen. Og når det gjelder DVD konserter, og enda bedre, bluraykonserter, så er vel kanskje det eneste som ekslusivt gir den beste opplevelsen - et lerret i sitt eget hjem med et dertilhørende lydanlegg. (I motsetning til filmer som en faktisk fortsatt kan gå på ordinære kinoer for å oppleve.)

En 50" skjerm er et kompromiss. Den er i største laget for å se Davy Wathe snakke om fotball - men er passelig til å se fotball på. Den kunne gjerne vært større til film, men er vel mer enn ok til å spille på.

Blir det dyrt med projektor? Ja, det blir fort ganske dyrt, for en vil gjerne ha det skikkelig når en først er igang. Lerret og kabler i tillegg til projektor, gjerne et surroundanlegg og aller helst vil en jo flotte seg med FullHD signaler. Men du har jo allerede en PS3 da...

Rommet du skal eventuelt skal ha en projektor i, kan også fortelle deg om det er et gunstig valg å gå for. Har du muligheter for god lyskontroll, så er rommet egnet - men så spørs det også hvor mange dere er og om det er barn som skal leke der og alle slike ting...

Selv har jeg beholdt den gamle crt 29" Radionette TVen min i stuen. Den surrer og går på nyheter og "TV2 hjelper deg" type programmer. Men skal jeg se film eller spille PS3 da er jeg heldig å ha et eget rom som jeg har satt i stand for denslags. Og det er, om mulig, det aller beste, tror jeg.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der blir rett og slett en smakssak. Synes du det holder med en 50" skjerm til film-titting, og du sitter relativt nært skjermen/lerretet (2-3meter) ville jeg gått for det alternativet. Er det for pinglete og du sitter lenger ifra, kjøp deg en PJ, så kan du bruke gamle-TVen til vanlige TV sendinger...

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter dere få meter unna er 50" helt ok størrelse til det meste, egentlig. Men for å få den helt overveldende kinofølelsen som varer og varer er prosjektør det eneste som duger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs jo også litt hva den gamle tv`en din er. Er det en to år gammel OK pioneer/panasonic plasma ville jeg suplementert med projector, men er det en 28" phillips CRT fra krigens dager ville jeg byttan ut med en ny Plasma i stedet.

Projector for meg er ingen erstatning for flatskjerm, men ett supplement. Pæra kan gå, og selv om den gjør det skjeldent, kan du banne på at når den først gjør det, så er det under finalen i Champions League.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart pære.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Smart pære.

LOL

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Gamle tv'en er sikkert fra 98' eller så. Ingenting i veien med den, helt ok til vanlig tv-titting ala "senkveld" og nyhetene. Har en 32" ny flatskjerm i "finstuen", så lider ingen nød om gamletv'en tar kvelden heller.

Projektor skal stå i ett rom på ca 20 kvm. Kommer til å sitte tre-fire meter fra lerret. Projektor må kanskje stå/henge ca 2 meter fra grunnet skåtak. Er det problematisk? Hva synes dere om å sette projektor på bordet? Ikke ideelt så klart men kan bli vanskelig å få hengt den opp i taket da eller?

Er bare meg og samboer, ingen barn. Vi kan gjøre det ganske mørkt. Er en loftstue så det er kun ett takvindu og det skal jeg klare å lage noen tette gardiner til.

Vi ser mye film og spiller mye ps3 og wii.

"En 50" skjerm er et kompromiss. Den er i største laget for å se Davy Wathe snakke om fotball - men er passelig til å se fotball på. Den kunne gjerne vært større til film, men er vel mer enn ok til å spille på."
    :-D Hahaha!

Ok. Sugen på en projektor...! Vil prøve å få dette prosjektet i havn!! Jeg har ikke det største budsjettet altså... Kan jeg kjøpe det mest nødvendige nå og bygge på "prosjektet" siden eller er det bare dumskap? Hva MÅ jeg ha? Hva bør jeg ha hvis jeg skal få det best mulig. Jeg er glad i god lyd men bor i ett borettslag så lyden trenger ikke være altfor god hvis dere skjønner Hvis noen har tid hadde jeg blitt veldig glad for linker til greie produkter. Tror jeg vil gå for nedtrekkbart lerret, selv om jeg har hørt at det ikke det beste. Elektrisk hadde jo vært kult da, men får se hva budsjettet tillater! Nå fortiden er budsjettet på maxmax 10000.... uff er kanskje litt lite, men det er det jeg har å rutte med fortiden. Dette hadde vært en flott overraskelse til kjæresten:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det budsjettet har du jo ikke nok til en 50" plasma heller. Jeg ville kjøpt en 50" Plasma (42" hvis du ikke har råd) nå og spart penger til du kan kjøpe en Full HD projektor og et bra lerret. Da får du i pose og sekk.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ Projektor
    8995,- for prosjektør inkl. takfeste og lerret.
    50" plasma har bare marginalt høyere oppløsning. Dette er en bra nybegynnerpakke. Mye bedre enn det jeg startet med, og jeg angret meg ikke.
    Inntil det kommer mer penger inn på konto kan dere bruke et gammelt stereo/surround-anlegg. Eller kjøpe noe slikt midlertidig:
    Philips hjemmekinosystem
    Lyden fra et slikt system er sjelden verre enn lyden fra TV.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der sank hjertet mitt gitt... Visste det var dyrt, men ikke at man ikke kom seg noen sted med 10 000. Uff da

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt et spørsmål om hvor bra kvalitet man skal ha. Du kan kjøpe en flat TV på 42" med meget bra bilde for 10 000,- Du får ikke en 50" til den prisen, men det nærmer seg. Benq pakken er sikkert brukbar, men når bildet blir stort slik det gjør med projektor blir kravet til kvalitet enda større. Min mening er at det er lite smart å kjøpe noe annet enn Full HD dersom vi snakker om ny projektor. En HDready flatskjerm derimot er greit. Det kommer på minst 15 000,- for full HD projektor og lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    BenQ Projektor
    8995,- for prosjektør inkl. takfeste og lerret.
    50" plasma har bare marginalt høyere oppløsning. Dette er en bra nybegynnerpakke. Mye bedre enn det jeg startet med, og jeg angret meg ikke.
    Inntil det kommer mer penger inn på konto kan dere bruke et gammelt stereo/surround-anlegg. Eller kjøpe noe slikt midlertidig:
    Philips hjemmekinosystem
    Lyden fra et slikt system er sjelden verre enn lyden fra TV.

I utgangspunktet har du rett mtp oppløsning, en HD ready 50" plasma har ikke høyere oppløsning enn Benq projektoren, men jeg tviler vel på at han har tenkt å ha et lerret på 50", vet ikke om du får kjøpt så små lerret engang. Kjøper du et lerret som er eks. 180cm bredt som er ganske vanlig, får du veldig mye lavere oppløsning fordi du må fordele det samme antallet bildepunkter på en bildeflate som er mye større. Så dersom vi ser bort fra 50" lerret tar du feil.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et stort lerret får man i alle fall utnyttet oppløsningen uten å sitte helt oppi skjermen.
    Selvsagt kan bildet være dårligere, men det skyldes andre faktorer enn bare oppløsning alene. Fyllningsgrad mest av alt. Jeg har en BenQ PE8720 DLP som leverer bedre bilde enn mange full hd-produkter.
    W500 kan riktignok ikke sammenlignes med PE8720, den er billig, og LCD har jo dårlig fyllningsgrad, men den holder til å gi kinofølelse. Mange foretrekker det fremfor å ha en liten 50" TV med noe bedre bilde. Min første prosjektør var en Panasonic PT-AE100 LCD med oppløsningen 858x484. Den var litt plaget av hønsenetting, og gult hadde grønnskjær. Men jeg storkoste meg allikevel. :)
    Min eldre bror og hans familie har en Hitachi PJ-TX300 LCD, heller ikke den er full hd, men den leverer bra bilde og kinofølelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PE8720 går utapå alt jeg har sett av 720 projectorer, og er helt på nivå med W10000 når det kommer til film på mitt 230cm brede lerret. Du kan helt sikkert komme over den brukt til en slikk og ingenting nå om dagen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min ny for 13500 kr. Som brukt kan den ikke koste veldig mye. 7-8000 med OK pære?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7-8000 tror jeg også. Denne gir mye for penga.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •