Hvitt rom, lyskontroll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvitt rom, lyskontroll

Kjøpte meg nettopp en Optoma HD800X og har så vidt testet den litt.
    Får rommet ganske mørkt, men det lyset som derimot forstyrrer mest er det som kommer fra projektoren selv - den lyser faktisk opp hele rommet. Regner med det i hovedsak er pga lyse vegger og tak.

Det jeg lurer på er om det finnes noen lure løsninger for å unngå dette, utenom å male selvfølgelig? Finnes det for eksempel noen sorte stoff-greier man kan henge fra taket ved siden av lerretet som kan hjelpe på?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort scenemolton er mye brukt Norsk Sceneteknikk AS: Molton

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på om jeg skjønte linken du kom med. Er det til å trekke vegger/tak med, for å lage en slags scene? I såfall er det nok like uaktuelt som å male =P.

Er det ingen som har gode tips for lyskontroll i hvite rom? Jeg har allerede grått lerret og helblendende rullegardiner, men som sagt må jeg begrense lyset fra prosjektoren selv.

Jeg ser flere bilder fra hjemmekinoer på froumet hvor eieren har hvite/lyse vegger. De fleste får likevel rommet vesentlig mørkere enn det jeg får, så det er godt mulig det er jeg som gjør moe feil. Kjenner noen til om den aktuelle prosjektoren lekker mye lys?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scenemolton er mye brukt som gardiner en kan trekke foran vinduer og langs vegger. Demper diskanten litt i rommet og gir bedre lyskontroll. Du kan feks ha noen skinner i taket som du kan trekke gardinene ut på når det er kinotid, og ellers la gardinene henge i hjørnene.

Tror ikke det er stort annet du kan gjøre for å få bedre lyskontroll. Det rommet lyses opp av er vel reflekser fra lerretet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gått så dypt til verks enda at jeg har funnet ut hvor mesteparten av refleksjonene kommer fra. Skal teste litt ut med å få hengt opp noen mørke lakner.

Har dere noen formening om hvor i rommet mesteparten av problemene/gjenskinnet ligger? Synes det blir litt tungvindt å ha gardiner langs hele veggene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett opp en pappkasse rundt projektoren med åpning forover, og se om det hjelper. Gjør det ikke det, så er det lerretet lyset kommer fra?

Skulle du finne på å gjøre dette til en permanent løsning så husk ventilasjon! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fekk du svare fra meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, fikk svaret. Har allerede alle tiltakene du beskrev som kan hjelpe på: grått lerret (0.8-1 gain) med sort ramme, helblendende (hvite) rullegardiner med vanlige stoffgardiner forran (også hvite), sorte stereomøbler og mørkegrå sofa.

Har ikke hatt annledning til å teste ytterligere, men det blir mest sannsynlig gjort i morgen. Har skaffet en pappeske jeg skal skjære et hull i til prosjektorens linse. Den skal jeg holde over, for å finne ut om projektoren lekker lys. Håper for all del det ikke er dette som er tilfellet, da det blir vanskelig å utbedre. Esken blir (selvfølgelig) ikke permanent. Har også funnet frem noen mørkegrå lakner og sorte sengetøy som skal henges opp i tak og på vegger rundt lerretet. Håper og tror dette vil utgjøre en merkbar forskjell. Denne løsningen blir selvfølgelig heller ikke permanent, så det blir kanskje aktuelt å male veggen bak lerretet sort, og henge opp en lengde sorte panelgardiner på hver av veggene ved siden av lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet litt. Det er ikke projektoren som lekker lys, så av det jeg fikk testet i dag må det være refleksjoner fra lerretet som lyser opp rommet. Det var lite hjelp i å dekke til veggen lerretet henger på. Det hjalp kanskje litt å få dekket til sidene av lerretet og litt ut på sideveggene, men mesteparten av problemene kommer fra lenger ute i rommet. Eneste alternativ blir vel å male rommet. Finnes det lyse (hvit, baige eller grå) frager som reflekterer minimalt med lys? Noe spesielt som er å anbefale til kinobruk, helst så lyst som mulig uten å ødelegge for mye?

Det jeg synes er litt rart er at jeg ser andre brukere her på forumet som har lyse vegger, men som får rommet langt mørkeret enn meg. Med projektoren avslått har jeg nå et meget bra utgangsunkt. Har jeg gjort et dårlig lerretvalg (se link)?

Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare fargen som er avgjørende, strukturen i malingen er også viktig. En helmatt (glans-03) grå vegg, vil reflektere mindre lys enn en halvblank (glans-25) sort vegg. Malte flater vil uansett reflektere lys, så ønsker du 100% lyskontroll i rommet er det sort (eller mørk grå) molton som gjelder.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til å male rommet i løpet av nærmeste framtid. Vil da gå for noe helmatt, helst så lyst som mulig. Hvor lyst vil du anbefale meg å gå ned, uten at det ødelegger for mye? Jeg trenger ikke 100% lyskontroll, men vil finne en god balanse som gir bedre resultat enn det jeg har i dag.

Er det vesentlig forskjell på helmatt hvit (som std. A4 ark farge) og en helmatt lys gråtone?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaffe Latte var jo pop i sin tid. Det er også en litt varm lys farge.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Da har jeg fått testet litt. Det er ikke projektoren som lekker lys, så av det jeg fikk testet i dag må det være refleksjoner fra lerretet som lyser opp rommet. Det var lite hjelp i å dekke til veggen lerretet henger på. Det hjalp kanskje litt å få dekket til sidene av lerretet og litt ut på sideveggene, men mesteparten av problemene kommer fra lenger ute i rommet. Eneste alternativ blir vel å male rommet. Finnes det lyse (hvit, baige eller grå) frager som reflekterer minimalt med lys? Noe spesielt som er å anbefale til kinobruk, helst så lyst som mulig uten å ødelegge for mye?

Det jeg synes er litt rart er at jeg ser andre brukere her på forumet som har lyse vegger, men som får rommet langt mørkeret enn meg. Med projektoren avslått har jeg nå et meget bra utgangsunkt. Har jeg gjort et dårlig lerretvalg (se link)?

Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes

Refleksjoner fra lerretet er ikke noe problem

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaffe Latte husker jeg godt ja. Malte nesten alle rommene i huset med den i sin tid, og rakk og bli passe lei den. Før kinoen kom opp var planene å male det aktuelle rommet hvitt, en liten tanke varmere enn fargen til vanlig kopipapir. Ønsket er fortsatt denne fargen, i helmatt. Den fargen jeg har i dag, som er mørkere enn den aktuelle fargen (dog halvblank), skaper som dere har skjønt litt problemer. Jeg er veldig i tvil om jeg vil være vesentlig bedre tjent med å heller male en veldig lys gråtone, som er litt lysere enn vanlige grå lerret.

Forslaget i posten over blir nok litt i overkant med arbeid. Utføres muligens om jeg blir ufør eller pensjonist, hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått malt rommet. Fargen ble Latte (ikke Kaffe Latte), glans 02. Resultatet ble desverre ikke helt det jeg håpet på. Det ble kanskje ørlite bedre, men nesten ikke merkbart.

Før jeg starter projektoren er rommet så mørkt at jeg så vidt kan skille lerretet fra rammen. Når jeg snurrer film synes jeg det er litt for lett å skille de sorte maskeringslinjene fra rammen. Skulle ønske jeg fikk det litt mørkere (er desverre sykelig opptatt av sortnivå).

Jeg har lett litt rundt på nettet, og på avsforum, i tråden om Optoma HD80, fant jeg en bruker som anbefaler "lense mask" Jeg var nok ikke nøyaktig nok med mitt forsøk, så dette blir nok det neste som må prøves ut.
    *Official* Optoma HD80 thread - Page 84 - AVS Forum

En ting jeg lurer på... Når jeg kikker på bilder fra dette forumet, av projektorer i lyse rom, er det mange som har bedre sortnivå enn meg, og ikke nødvendigvis så mye bedre utstyr. Er det bildene som lyver, eller er det faktisk slik det viser? Skal prøve å få lagt ut noen bilder av hvordan ting nå ser ut i løpet av nærmeste fremtid.

Ellers er jeg fortsatt åpen for andre tips om hva jeg kan gjøre for å bedre lyskontrollen i rommet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •