Forskjellige spørsmål ang. kjøp av ny prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellige spørsmål ang. kjøp av ny prosjektor

Hei, jeg skal flytte inn i ei ny leilighet med en kompis, og vi har tenkt å kjøpe en full hd projektor for å ha der. Vi har et budsjett på ca. 16k.

Men jeg tar det viktigste først: Leiligheta har ei ganske lys stue med en hel vegg som består av vinduer ut, og vi har ingen andre steder å ha projektoren, så jeg lurte på om den kommer til å funke i disse omgivelsene? Vil det i det hele tatt være noen vits? Vi bor forøvrig i tromsø, så her kan sola skinne hele natta på en "god" dag.

Jeg lurte også på en del ang. lerret, er det noen som er bra eller dårlig i forhold til lysforholdene? Jeg har hørt om sånne elektriske lerreter, men det var en jeg kjenner som sa at det ikke har noe å si?

Og så var det valg av prosjektor, vi har som sagt et budsjett på ca. 16k for prosjektor og lerret, og vi ønsker best mulig kvalitet for denne prisen. Noen forslag? Vi er forresten på jakt etter LCD, i og med at jeg har hørt at DLP prosjektorene må festes i taket, og vi ikke har mulighet til å borre i taket på grunn av hun vi leier hos.

Takk på forhånd for alle svar

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tard
    Hei, jeg skal flytte inn i ei ny leilighet med en kompis, og vi har tenkt å kjøpe en full hd projektor for å ha der. Vi har et budsjett på ca. 16k.

Men jeg tar det viktigste først: Leiligheta har ei ganske lys stue med en hel vegg som består av vinduer ut, og vi har ingen andre steder å ha projektoren, så jeg lurte på om den kommer til å funke i disse omgivelsene? Vil det i det hele tatt være noen vits? Vi bor forøvrig i tromsø, så her kan sola skinne hele natta på en "god" dag.

Jeg lurte også på en del ang. lerret, er det noen som er bra eller dårlig i forhold til lysforholdene? Jeg har hørt om sånne elektriske lerreter, men det var en jeg kjenner som sa at det ikke har noe å si?

Og så var det valg av prosjektor, vi har som sagt et budsjett på ca. 16k for prosjektor og lerret, og vi ønsker best mulig kvalitet for denne prisen. Noen forslag? Vi er forresten på jakt etter LCD, i og med at jeg har hørt at DLP prosjektorene må festes i taket, og vi ikke har mulighet til å borre i taket på grunn av hun vi leier hos.

Takk på forhånd for alle svar
    Ut ifra det du opplyser om så bør dere gå for en lyssterk projektor og et grått lerrett som vil gi det beste resultatet i ett lyst rom.

Epson har jo flere gode fullHD projektorer feks tw980 eller tw1000 og også tw700 men det er en 720 projektor men som er meget lyssterk.
    Mvh bigtor

Newcomer stone cold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann..
    har selv prøvd meg med noe lunde samme spørsmål, uten at jeg tror folk her på forumet er så glad i å svare på disse spørsmålene... bor selv i nord norge, og har nå også tatt steget over til projektor

men så er jo dette med sola i tromsø.. dette vet jeg jo veldig godt om siden jeg selv har bodd der, men det jeg ville ha anbefalt er at du/dere såfall legger noe penger i mørke gardiner eller persienere..

for det andre vil jeg anbefale dere et dynagrey lerret. et lerret som er grått i stedet for hvitt, men dette forsto du vel.

når det gjelder full hd projektor... hmmm.. har ikke så mange forslag til dere der, men hva med tilbudet avshop.no kjører nå. epson tw700 med lerret, til en grei pris. jeg har kjøpt meg epson selv som er hd-klar med motorisert lerret, med en 12,5 m hdmi kabel som med frakt kom på rundt 14000.. jeg venter den inn i morgen så jeg går å tripper her....

uansett, hvis dere er førstegangskjøpere, hvorfor ikke begynne med hd klar projektor med god lysstyrke og ett grått lerret? epson sin er uansett også en lcd projektor så tror jo denne bør dekke en del av kravene deres?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret

Men er det bare de modellene du listet opp i tw serien som er lyssterke, eller gjelder det alle sammen?

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret

Men er det bare de modellene du listet opp i tw serien som er lyssterke, eller gjelder det alle sammen?
    Jeg listet opp de som kan være aktuelle ut ifra det du sa om pris men som sagt den av de som er mest lyssterk er tw700 men det er en 720 projektor.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk stone cold, jeg gikk inn på av shop for å kikke på tw700 modellen som du nevnte, og jeg så at den hadde en lysstyrke på 1600ansi, mens de andre modellene i serien var på 1200ansi, blir det å være en merkbar forskjell? vi ville nemlig helst ha en full HD projektor så vi kunne få ut det maksimale av HD canalene fra viasat :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop.no / SANYO PLV-Z2000 SORT LCD-projektor Full-HD + PlayStation3 40GB BUNDLE

Jeg fant forresten denne i nettbutikken som hadde en lysstyrke på 2000ansi, er den noe bra?

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antagelig er den Sanyoen det beste valget du kan ta til den prisklassen, det er en meget god projektor, men den er ikke særlig lyssterk. Forholdene dine høres vanskelige ut, men dere kan vel skjerme med feks lystette persienner, gjøre det en god del mørkere iallefall?..

Sanyo z2000 er knallbra, den prøvde jeg selv, men valget falt tilslutt på Epson TW2000, men som til gjengjeld er mye dyrere. Uansett, Sanyoen er masse valuta for pengene, tror ikke dere hadde angret et kjøp av den.

her er btw en link til en test av Z2000:

Sanyo PLV-Z2000 Home Theater Projector Review - Overview - projectorreviews.com

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan si nå at jeg har akkurat pakket ut herligheten, fått opp lerrete, og jeg er helt målløs.. uten å ha kalibrert den så er det utrulig bilde og ikke minst lysstyrke på den! hadde d langt fra mørkt i stua da jeg satte den på... ikke bråker den så mye så jeg hadde fått inntrykk at den skulle.. xboxen min blåser dobbelt så mye som denne...

når du sier at du vil utnytte hd canalene til det ytterste så sender jo canal plus bare i 720p... full hd sendes ikke over noe annet enn blu ray og div.spill..
    så her behøver du ikke noe full hd projektor:-D nok et nydelig argument for å ikke gå før full hd projektor

så for å summere kort, jeg er dritfornøyd, angrer ikke på noe, så mitt tips er til alle førstegangskjøpere. begynn på hd-ready pj, et greit lerret, og dere vil bli meget fornøyd bare å spørre mere hvis det er noe du lurer på

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stone cold
    kan si nå at jeg har akkurat pakket ut herligheten, fått opp lerrete, og jeg er helt målløs.. uten å ha kalibrert den så er det utrulig bilde og ikke minst lysstyrke på den! hadde d langt fra mørkt i stua da jeg satte den på... ikke bråker den så mye så jeg hadde fått inntrykk at den skulle.. xboxen min blåser dobbelt så mye som denne...

når du sier at du vil utnytte hd canalene til det ytterste så sender jo canal plus bare i 720p... full hd sendes ikke over noe annet enn blu ray og div.spill..
    så her behøver du ikke noe full hd projektor:-D nok et nydelig argument for å ikke gå før full hd projektor

så for å summere kort, jeg er dritfornøyd, angrer ikke på noe, så mitt tips er til alle førstegangskjøpere. begynn på hd-ready pj, et greit lerret, og dere vil bli meget fornøyd bare å spørre mere hvis det er noe du lurer på
    Ja tw700 er en meget god projektor:-)som jeg har anbefalt til mange og det er fint å høre at du er fornøyd med den stone cold.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop.no / SANYO PLV-Z2000 SORT LCD-projektor Full-HD + PlayStation3 40GB BUNDLE

Jeg fant forresten denne i nettbutikken som hadde en lysstyrke på 2000ansi, er den noe bra?
    Jeg er veldig fornøyd med denne, men har den i et godt llyskontrollert rom. Det er nødvendig, da den ikke er spesielt lyssterk. Til ditt rom vil jeg derfor ikke anbefale denne.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Cinema-modus (eneste fornuftige alternativ) er Z2000 en av de minst lyssterke 1080-projektorene på markedet, så hvor de 2000 ansi lumens kommer fra, skjønner jeg rett og slett ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

etter litt prøving og slikt...:)

skulle bare si ett par ord til angående min epson 700..
    nå har det gått en dag, jeg har prøvd litt med forskjellige signal kilder slikt som spill og film... får å si det helt klare først... stua bør være så mørk så mulig.. i går så jeg flags of our fathers på blu ray, med litt lys(fruen ville surfe litt på nett), men i dag satt vi oss begge ned å så 28 weeks later på blu ray.
    alt lys av, anlegget på full guffe...

det hele va nytelse.. filmen var okei, men det eneste jeg tok meg i å gjøre var å sitte å beundre skarpheten i bildet 90 tommer 3,5 m i fra meg kanon bra.. dvd ser jeg litt støy i, men herre, noe annet hadde jeg ikke forestilt meg heller..

cluet er at jeg endelig ser en STOR forskjell på hd og sd matriell... og jeg har en 42 tommer skjerm hjemme fra før... spilling var konge på pj. tok meg et slag pro evo med en kompis... ikke nok med at bildet va f.... nais, jeg grusa han i to kamper på rad

mitt råd er, se om dere kan få sett noe av denne, hvis ikke så har dere såfall en stemme fra meg angående kjøp... det og et grått lerret.. da har dere det dere trenger

jeg er førstegangskjøper som sagt, og jeg hadde aldri forventet meg et slikt bilde... folk som har vært og sett har blitt overasket.. inkludert meg... så der har dere mine erfaringer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svarene, det ga meg masse. Jeg er enda litt usikker på hva vi skal velge, vurderer å investere i tette persienner og kjøpe sanyoen, men samtidig fikk jo du et veldig bra inntrykk av tw'en, stone cold, så jeg ble litt usikker. Kompisen min sier at vi må kjøpe full hd'en siden vi skal kjøpe ps3 uansett, men jeg vet ikke helt, d blir jo 3-4k dyrer liksom.

Men vi skal sette oss ned å vurdere det. Takk så mycke

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å få dere til å bruke mer penger enn dere kanskje hadde tenkt, men jeg hadde absolutt gått for fullhd nå, og ikke minst fått utnyttet ps3 fullt, hvis dere etterhvert begynner å kjøpe BlueRay filmer. FullHd begynner jo etterhvert å få ganske akseptable priser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså - FullHD er å anbefale om ddet er PS3 som blir signalkilde. Blurayfilmer på en fullHD projektor er noe helt spesielt! Men - i den stuen så vil det ikke nytte med en Sanyo PLV-Z2000. Blendingsgardiner gog slikt...? Ja, hvis du får det helt mørkt, så selvfølgelig - da er det ikke noe heft. Men får du det bare sånn bortimot, så vil du ha mer glede av å velge en Epson EMP-TW700...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, vi har funnet ut at vi skal skaffe sånne 100 % lystette rullegardiner som blir å gå på skinner fra toppen av vinduene og ned slik at hele rommet blir 100 % lystett, så jeg tror vi har bestemt oss for å gå for sanyoen ;D

Takk for alle rådene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •