takfeste for å holde prosjektoren helt opp til taket, finnes det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

takfeste for å holde prosjektoren helt opp til taket, finnes det?

Finnes det noe takfeste som holder prosjektoren helt klint oppi taket?
    I såfall er jeg kjempetakknemmelig for alt av linker til hvor detta kan fåes kjøpt for en god krone

Ser avshop har noen som bygger 7 cm ned.. (AVshop.no / CHIEF MFG Elite projektor universaloppheng hvit)
    Vil gjerne ha enda mindre i tillegg til at de var ufattelig dyre.. eller må jeg kanskje ha noe sånt pga no vinkling på prosjektoren eller noe?

Trenger litt hjelp her altså... skal igang med innkjøp av min første prosjektor, så ting må ikke gå i dass nå før morro har begynt :P

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det viktig å sjekke hvor mye lensshift du kan bruke på PJ. Samt at du sjekker plassering av lerretet...Monteringsavstand osv. Bruk målebånd og regn ut
    Bedre å "mase" litt først enn å dri.. seg ut etterpå...
    Kanskje greit å si hva slags PJ og lerretstørrelse ;-)

Newcomer morten2101 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkleste/billigst må vel være skjærefjøl DIY, hvor du tar ei skjærefjøl fra IKEA , hvis plast. Litt større enn projektor, skrur fast i projektor, og så skrur plata fast i taket. Vips, en projektor som er rett i taket. Pass på at den får lufting, samt bruk litt tid på å justere den, så blir det sikkert bra.

Evt du kan kjøpe et oppheng med 10cm klaring fra amento, ca600kr. Billig hdmi kabel har de og

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar folkens

vi snakker 106" dreamscreen motorisert, å så blir det mest sannsynlig tw700 foreløpig.. så får jeg heller vente med full HD tror jeg. Er så lei av å vri hodet rundt angående en "billig" full HD eller tw700..

Så lenge det ikke er noe problem å kline den helt oppi taket så er det vel som morten sier DIY som gjelder... blir så mye customizing her nå uansett, så skal vel alltids klare å lage en festeanordning

Newcomer morten2101 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå selger de full hd optoma 800x på komplett for 9995,-
    Er ikke det nesten like mye som tw700 da?

Nå skal egentlig ikke denne monteres helt opp til taket da men..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, det er ganske så lik pris det.. men veit ikke helt hvordan jeg stiller meg til dlp, det er derfor jeg er litt skeptisk til det..

Å det med å henge prosjektoren helt klint opp i taket er ett must

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tempo
    Å det med å henge prosjektoren helt klint opp i taket er ett must
    Hvorfor synes du egentlig det er så viktig?

Projektoren blir jo like synlig i oppsettet om den er montert klin opp i taket eller f.eks 7cm lavere.

Man trenger med en klin oppi taket plassering en projektor med ganske kraftig lens shift justering dersom bildet ikke skal bli helt oppunder taket også, og det er vel egentlig ikke så gunstig for bildekvaliteten.

En annen ting er det at romtemperaturen er høyest helt oppunder taket også, slik at kjøleviftene må kjøres med høyere turtall, slik at mere støy kan bli et større problem.

Så lenge høyden mellom projektor og gulv er stor nokk så det ikke er fare for noen skaller i projektoren, er vel det høyt nokk.

Eneste grunnen jeg ser for å montere projektoren helt oppi taket er hvis takhøyden man har til rådighet er så liten at man vil få problemer med ståhøyden under den. Er det for å skjule projektoren når den ikke blir benyttet, er det vel heller en heis løsning en vei å gå, der projektoren kan bli skjult helt.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takhøyden er veldig begrenset ja.. det er derfor det er viktig for meg å få den så langt opp som mulig i tillegg til at jeg syns dette er estetisk mye penere.

Varme er jo selvfølgelig ett tema, jeg ser den, men varmt blir det jo oppunder taket uansett. Så om ikke prosjektoren avgir varme i overkant av prosjektor, så må jeg bare leve med det å håpe at det ikke skaper for mye problemer.

Jeg har kun sett takfester som bygger 10 cm eller hva det var, å dette syns jeg blir ganske mye siden prosjektoren igjen skal henge under der liksom..

Blir det et stort problem for bildekvaliteten, så må jeg jo selvfølgelig en annen sak, da må jeg nok ned noen cm.. :?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med takhøyden og at du synes det estetisk ser bedre ut er selfølgelig noen meget gode poeng for en slik løsning, og hvis du velger en projektor med så god lensshift at du kan få ned bildet i en begahelig betraknings høyde med et slikt opsett uten å komme helt i ytterområdet for lensshift, så vil nok det kunne fungere greit.

Kjenner ikke til noen universal oppheng som har en slik lavprofil bygge høyde, men man kan vel hvis man ikke har ti tommeltotter, ganske lett løse dette med en DIY løsning med en egnet plate som skrues direkte inn i projektor hullbilde og som er stor nokk så man kommer til og kan skru denne opp i taket via plate hull som kommer på utsiden av projektoren. Det er kanskje ikke så estetisk det heller kanskje, og da kan man f.eks benytte en mer skjult løsning med f.eks noe skinner som man skrur i taket og enten direkte bruke bolte hodene som er skrudd inn i projektoren og skyve disse inn i skinnene, eller lage en plate som skrues inn i projektoren og korresponderer med skinnene.

Aluminiums skinneprofilene som typisk brukes til gardiner kan vel kanskje brukes, hvis de festes med tettere hull intervall enn når de brukes til gardiner.

Med DIY løsninger er det viktig å vite hvor eventuellet luft innsug er i undersiden av projektoren, og at man ikke skrur projektoren skjev eller bruker for lange bolter, samt å være sikker på at ikke projektoren kan riste løs over tid og falle ned osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •