Hvor lenge selger produsenten pærer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor lenge selger produsenten pærer?

Hei!

Vurderer nå å kjøpe projektor som et tillegg til min 40" TV, da jeg ønsker å kunne se på storskjerm. Epson TW-2000 virker som en projektor i min prisklasse!

Men, en ting som "bekymrer" meg er denne pæra. De holder vel rundt 1500-2000timer utifra garantien(?), og må vel da kjøpes ny. Men hvis jeg f.eks. har denne projektoren i 10 år - vil pærer fortsatt være tilgjengelig, eller kan jeg komme i den situasjonen å måtte kjøpe ny projektor fordi det er umulig å få kjøpt pærer lenger?

Hvis ja, hvordan er det da å investere i en-to pærer nå (kanskje fra eBay)? Kan slike ligge i lengre tid?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Ja, du vil høyst sannsynlig finne pærene i overskuelig fremtid (om ti år har du nok uansett pensjonert projektoren). Epson er forøvrig eneste projektorprodusent som også produserer pærene selv, og det er stort sett samme pære i alle hjemmekinoprojektorene deres.

- Ja, du kan handle flere pærer og lagre dem. De vil nok virke lenge etter at kroppen din har begynt å skrante. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har projectoren så lenge at du ikke får kjøpt pærer til den lenger, tar jeg av meg hatten for deg. Jeg oppgraderer stort sett projector før pæra har gått en eneste gang.

Jeg ville aldri kjøpt pærer for å lagre dem. Du vet aldri når oppgraderingsspøkelset kommer.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Om du har projectoren så lenge at du ikke får kjøpt pærer til den lenger, tar jeg av meg hatten for deg. Jeg oppgraderer stort sett projector før pæra har gått en eneste gang.

Jeg ville aldri kjøpt pærer for å lagre dem. Du vet aldri når oppgraderingsspøkelset kommer.
    Vel det går jo fint å selge de med projektoren så får du gjerne litt mer for den også;-)
    Mvh bigtor

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men er ikke pæregarantien vanligvis 6 mnd/1000 timer eller noe i den duren? Kjipt å sette inn en ny pære som har ligget i hylla i 6-7 mnd. og så går den av en eller annen grunn etter en uke.

Jeg har i allefall opplevd at pærer har gått lenge før garantitiden er over.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vel ikke lampegaranti på løse lamper? Tror det kun gjelder den "originale" lampen som sitter montert ved kjøp av selve projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er tilfelle er det jo bare å hamstre lamper fra Pricejapan eller noen andre billige levrandører. Jeg trodde det også gjaldt løse lamper. Ganske urovekkende om de gir noen form for garantier på 3000 kroners lyspærer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig mange fine og nyttige svar! Men til dere som sier at dere kjøper ny projektor før pæra går - hvor mange år har dere da en projektor? Har dere en TV som dere bruker til alt mulig "dagligdags", og projektoren kun for filmer - slik at forbruket ikke blir så mange timer per dag?

Hvis man skal kjøpe en Epson TW-2000 hvert år, så blir det fort ganske dyrt dette her :? ! En LCD-TV holder jo kjempelenge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de siste 2.5 åra har jeg hatt fire stk, alle fra BenQ. PE7700 -> PE8720 -> W9000 ->W10000. Sikler nå på Planars nyeste, men den er så vidt meg bekjent ikke tilgjengelig i Norge.

Veldig dyrt blir det jo ikke, selger jo de gamle. Differansen har ikke blitt allverden for meg iallefall.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SkyFly
    Takk for veldig mange fine og nyttige svar! Men til dere som sier at dere kjøper ny projektor før pæra går - hvor mange år har dere da en projektor? Har dere en TV som dere bruker til alt mulig "dagligdags", og projektoren kun for filmer - slik at forbruket ikke blir så mange timer per dag?

Hvis man skal kjøpe en Epson TW-2000 hvert år, så blir det fort ganske dyrt dette her :? ! En LCD-TV holder jo kjempelenge.
    Jeg bruker projektoren mest til å se film så forbruket er ikke på så mye pr dag.

Den projektoren jeg har i dag er vel nr7 på vel 5år så det blir en del utskifting og ja det koster en del å holde på med denne hobbyen ja:-)
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det helt nødvendig å bytte ut så ofte? En Epson TW-2000 har vel bildekvalitet som fortsatt er bra om 4-5år?

Pleier det å være vanskelig å få solgt projektorer da?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det helt nødvendig å bytte ut så ofte? En Epson TW-2000 har vel bildekvalitet som fortsatt er bra om 4-5år?
    Nå er vel projektorene kommet opp på et såpass nivå at man kan være fornøyd i noen år, men det er ikke så mange år siden det var store, synbare forskjeller fra år til år, og da var det fristende å bytte temmelig ofte

Selv hadde jeg min første projektor i ca 1 1/2 år, min nåværende har jag hatt omtrent like lenge, og skal vel oppgradere til høsten tenker jeg. Da blir det en 1080p projektor som jeg regner med å ha i overskuelig framtid.

Pleier det å være vanskelig å få solgt projektorer da?
    Kommer vel veldig an på hva det, og hvor gammel den er. Projektorer med mer enn to år på baken tror jeg ikke man kan regne med å få allverden for...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg venter til Epson TW-3000 kommer (har ikke penger til å kjøpe noe nå uansett), tror dere da at den vil være såpass god at jeg kan ha den i flere år?

Grunnen for at jeg er litt opptatt av dette, er at jeg skal flytte som student. Da har jeg ikke råd til slik som dere holder på med utskiftning hele tiden, og ønsker en projektor som er god. Utdanningstiden blir 5 år, og hadde vært veldig greit med noe som holdt gjennom hele perioden!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du holder deg unna disse forumene kan du lett ha en tw2000 i flere år også, problemet oppstår når du leser andre brukeres erfaring med nyere projectorer. Da begynner det å klø i lommeboka før du aner.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    søk litt rundt etter studentkinoer på forumet, utrolig hva studielån og ekstrajobb kan gjøre:P

mvh
    stian

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke bekymre deg for pæra. Hver gang jeg kjøper en pj så tenker jeg "denne er så bra at den skal jeg ha i mange år", haha det samme skjer hver gang, innen max 2 år er gått så henger det en ny i taket :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •