Infocus x1 tips... (regnbuer)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infocus x1 tips... (regnbuer)

Hei!

Skulle spille Toca Race Driver på XBOX'en med noen kompiser, slengte platen i maskinen og skrudde på, til min 'fortvilelse' var bildet helt feil, det var kun bildet på halve lerret og resten var ganske ukorrekt. Prosjektoren har fungert bra med alle andre XBOX spill jeg har prøvd så dette var første spillet med dette syndromet.

Jeg hadde skummet igjen Infocus sine sider tidligere og funnet ut at det hadde kommet en (faktisk flere) programvareoppdateringer til prosjektoren, den siste skulle ordne problemer som dette. Koblet til PC'en via en usb kabel, holdt inne begge keystone knappene og fyrte opp prosjektoren slik instruksene sa. Valgte filen i programmet og trykket 'download', da overførte den til prosjektoren og startet opp prosjektoren når den var ferdig, gikk smertefritt..

Prosjektoren hadde slettet mine personlige instillinger i bildemenyen, ble litt sinna men pytt pytt, problemet mitt var ordnet, bilde var korrekt.

Men, over til det "store" poenget mitt.. Etter å ha installert den nye softwaren har jeg ikke sett en eneste regnbue når jeg har brukt prosjektoren til TV titting. Er koblet til en Force 1199 satelitt tuner. Før så jeg regnbuer ganske ofte og det var umulig å ha på undertekst, men nå merker jeg ikke regnbuer selv med tekst på! Ved XBOX spilling så jeg regnbuer til tider før men veldig sjeldent. Har ikke testet DVD film enda.

Det kan hende hodet mitt har blitt vant til regnbuer men synes det er litt usannsynlig at de forsvant etter software oppdateringen. Men så lenge de er borte er jeg glad iallefall!

Håper dette kan hjelpe noen, høres kanskje teit ut men det hjalp iallefall meg.

Har lest mye på forumet her og andre forum, tenkte jeg skulle gi noe tilbake for alle de gode tipsene jeg har fått!

Hilsen,
    Jan Terje

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Det høres unektelig litt merkelig ut at du ser mindre RGB flimmer etter en softwareoppdatering av din X1, men for alle del: fint for deg!

Imidlertid spinner fremdeles fargehjulet på samme frekvens skulle en tro, så du bør i utgangspunktet ikke få noen redusert flimring. Imidlertid kan det jo hende at du med softwareoppdateringen nullstilte innstillingene, da f.eks. med mindre kontrast etc, noe som kan bidra til å redusere regnbuene...

Det kan jo faktiskt hende at softwareoppdateringen har foretatt noe med spinnefrekvensen på 50 hz, at den for eksempel spinner like raskt på 50 som på 60 hz? Det er jo rart at du skulle se mindre, når du først har sett det...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

50hz

Var såvidt jeg tørte å poste meldingen, synes det hørtes merkelig ut selv!

Det kan hende fargehjulet spinner med samme hastighet på 50hz og 60hz nå ja... Tuneren har nok 50hz signal, XBOX'en har jo 60hz.

Instillingene jeg brukte fant jeg på avsforum.com, plottet inn de samme før idag og jeg ser like lite regnbuer. Er nok heller det at fargehjulet spinner like raskt på 50hz som 60hz nå.

Noe er det iallefall

Ha en fin dag!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelt å høre om fargehjulet aksellererer når du bytter kilder på X1 - så det burde være en small sak å få sjekke om dette er tilfellet :-) (Hint: fortell fortell)

Kanskje du kan poste innstillingene du bruker, så kan vi andre X1 folk prøve det ut også?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tidligere oppgradert software'n i min X1. Den øker ikke hastigheten på fargehjulet, og girer fortsatt opp og ned etter valg av kilde.
    Tror nok av fraværet av regnbuer skylles tilvenning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer selv å bytte ut min nåværende Finlux 82X200 (32", 100Hz) TV, med en slik prosjektor.

Jeg har nå lest mye pent både i Lyd og bilde, DVD og Hjemmekino, og ikke minst på Itavisen.no. Jeg har dessverre heller liten erfaring med prosjektor i ulike sammenhenger og har i den forbindelse noen spørsmål.

Kan det brukes til daglig, vanlig TV titting? Har ikke plass til både TV og lerret.. I så fall, er det problemer med tekstingen på TV sendinger?

Får å kunne bruke prosjektoren skjønner jeg jo selvfølgelig at jeg må ha en TV tuner. Er det her nok med en vanlig videospiller? Disse koster jo ikke stort. Evt. forslag? Bruker her komponent, video inn? I tillegg til tuner skal også Xbox, PS2, og gjerne også datamaskinen tilkobles. Jeg ønsker å bruke de orginale ledningen, spesielt til å begynne med siden spesialkabler fra Monstor osv. er dyre! Da trenger jeg vel en form for flertilkoblingsboks (switch)? Pris? DVD spiller må selvfølgelig også tilkobles, hvilken kabel?

Blir også snaut med lydinnganger på preampen, men denne kan jo etterhvert også byttes ut.

Hvilke komponentor bør/kan evt. kobles gjennom videospilleren for å spare innganger på prosjektoren og preampen?

Jeg vurderer også prosjektorer som Panasonic PT-AE300E og LG RL-JA20 (litt for dyr). Ønsker ikke bruke mer enn 15000-18000.

Når det gjelder lerret tenkte jeg her å kjøpe en av følgende: (Projecta)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...ID=1&s=kom

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...ID=1&s=kom

Når det gjelder plassering så er det fra vegg, til vegg i rommet 3 meter og 40 centimeter. Her må man også regne med at prosjektoren, og seeren "bygger" noe ut og forkorte lengden ytterligere 20-30 centimeter selv om prosjektoren delvis bygges inn i vinduspost ca. 1 meter og 80 centimeter over gulvet. Hva trenger jeg her for noe feste, eller skal jeg evt. lage en hylle her og spare de pengene.. ?!

Utdrag fra testen i lyd og bilde som uroer meg:
    "Den begrensede oppløsningen resulterer imidlertid i at bildepunktstrukturen er synlig om du sitter veldig nærme, men med seeravstand på det dobbelte av bildets strørrelse eller mer er ikke dette noe problem." (I dette tilfellet 3 meter og 60 centimeter?)

Jeg kan også evt. kjøpe lerret i størrelsen 160x160 meter.

Alle tips tas imot med stor takk! :-)

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spare flere meter med kabling tenkte jeg å flytte all elektronikken som nå står under TV'en til veggen prosjektoren vil være. Her kjøper jeg selvfølgelig et skikkelig bord.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får å kunne bruke prosjektoren skjønner jeg jo selvfølgelig at jeg må ha en TV tuner. Er det her nok med en vanlig videospiller? Disse koster jo ikke stort. Evt. forslag? Bruker her komponent, video inn?
    Ja, du kan bruke en vanlig videospiller som tuner.

Hva mener du med "Bruker her komponent, video inn?"?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •