avielo by projectiondesign!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

avielo by projectiondesign!

Ser ut som projectiondesign ønsker å gjøre en "branding" forskjell mellom sine "Home theater line" og "presentation line";

avielo family

M20 720p = prisma
    M25 1080p = spectra
    M25 1080p = radiance (kraftigere lampe )
    M30 1080p = optix
    M80 3-chip = helios

pdf brosjyre avielo' family

Press release

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Designet på Optix og Helios så heller klumset og stygt ut, men de duger vel tenker jeg Lurer på hva Helios vil koste?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    3-chips DLP... Namnam... "Proff"-varianten koster vel 4-500.000 eller noe, så den blir nok langt fra gratis den Cinema-varianten heller...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende nyheter det her, venter spent på priser og lanseringsdatoer..

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja lygren du skal vel ha den en..??!

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mon tro hva prisen på en spectra vil bli?

Det er jo den som er spådd som bestselgeren for hjemmekino-entusiaster! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer enn bare en rebranding

Tenkte det kunne være greit med litt informasjon om avielo.
    avielo er mer enn bare en "rebranding". Med avielo har projectiondesign tatt all erfaring de har fra sine profesjonelle produkter i "post production" markedet og laget produkter beregnet på den litt mer kresne hjemmekino kunden.

For de som ikke kjenner til "post production" er dette uttrykket som blir brukt om arbeidet som må gjøres for å lage en film produksjon. projectiondesign har hatt stor suksess i dette markedet og våre produkter blir brukt til å kvalitetsikre at det ferdige produktet er godt nok. Dvs filmkvalitet, klipping, fargekvalitet osv.. Dette blir gjort av filmteamet bak filmen.
    Vi har produkter i mange kjente studioer forskjellige steder i verden, USA, England, Australia for å nevne noen av de mest kjente landene.

avielo som produkt "range" er basert på disse proff produktene, og vi ønsker å tilby den kresne hjemmekinokunden med den samme bildekvaliteten som regissøren ser under kvalitetskontrollen av filmen.

La meg for eksempel nevne avielo spectra, spectra er for mange samme produkt som action M25 men med en ny farge.
    Dette er langt fra sannheten, Action M25 er et utrolig bra produkt, og for de fleste er bildekvaliteten meget bra, en ting som mange har skrytt av er fargegjenngivelse, men fargene i M25 er ikke riktig. I spectra har vi gjort en grundig jobb med å lage riktige farger.

Med "riktige farger" mener jeg først og fremst riktig fargemetning og riktig intensitet i fargene, spesielt det siste er umulig med M25. For å få til dette har vi også utviklet en ny måte å kalibrere produktene på som er veldig forskjellig fra det som er omtalt på forskjellige forumer osv.. Hvis man setter opp dette produktet riktig vil man se en stor forskjell fra andre hjemmekino produkter som er tilgjengelig på markedet.

Bilde kvalitet er veldig viktig i "post produktion", og bildekvalitet kan ikke oppnås bare ved å utvikle gode farger, man må også ha kvalitets komponenter som optikk. For de som kjenner projectiondesign og har sett de større modellene som action model three osv, de har også sett linsene våre. De forstår at våre linser er av høy kvalitet. Dette er også en av årsakene til at "post production" selskapene velger projectiondesign som leverandør.

Med avielo serien kjører vi en ekstra kvalitetssjekk på alle våre linser før de forlater produksjon og vi plukker kun ut de 5% beste linsene til avielo serien. Disse linsene er håndplukket og vil gå inn i vår "signature series" range av topp rangerte linser.

Når det gjelder kontrast verdier osv som mange er opptatt av, kan jeg godt være den første til å innrømme at vi ikke er best i klassen på dette. Ofte er det snakk om 50.000: 1 osv.. og for mange er dette viktig.

I digital kino eller i "post production" er kravet 2000:1 full on/off kontrast.
    De fleste av våre produkter ligger på 3000-6500:1 altså godt over kravet. Det som er langt viktigere er dynamikken i bildet (ansi kontrasten eller dybdeeffekten i bildet som noen kaller det). Her er vi blant de beste i klassen og dette oppnås kun ved god optikk.

Jeg kunne sikkert fortsatt å forklare andre tekniske detaljer som viktigheten av korrekt gamma osv... men i utgangspunktet var dette kun et forsøk på å forklare at avielo er langt mer enn bare en "rebranding" av actionproduktene.
    Dette er som nevnt et forsøk på tilby de som er mer opptatt av perfekt bildekvalitet et alternativ til alle de produktene som jobber hardt med og hele tiden være billigst. ikke ment å klage på at det er galt at noe er billig, men pris har faktisk litt med kvalitet å gjøre ;-)

Når jeg først er inne på pris, vil for eksempel avielo spectra omtrent ligge på nivå med M25, litt dyrere.

mvh,

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppklaring, Thomas. Dette er nok ting mange her har lurt på, og nå fått svar på. Det er også betryggende å se at ikke alle prøver å selge produkter basert på "papir spesifikasjoner" alene. Dette har dessverre blitt alt for vanlig blant mange andre produsenter.

Det du skriver om korrekte farger er veldig interessant, men jeg stusser litt på at det ikke er mulig å få korrekt fargeintensitet i primærfargene på M25. Kan du utdype litt om årsakene til dette, og hvilke endringer dere har gjort på avielo for å rette på dette?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg at jeg kan svare på. M25 har et RGBCMY fargehjul, og det har vel vist seg vanskelig å får til korrekt intensitet på primærfargene med dette fargehjulet. Avielo Spectra har fått RGBRGB fargehjul, altså det samme som du kikket nærmere på i VP15.

Forøvrig skal du få måle (og kose deg) på Specra i morgen. :-) Jeg sitter akkurat nå og klipper til molton til maskering av høyttalerne, så da er det absolutt ingen refleksjoner i rommet "what so ever".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg at jeg kan svare på. M25 har et RGBCMY fargehjul, og det har vel vist seg vanskelig å får til korrekt intensitet på primærfargene med dette fargehjulet. Avielo Spectra har fått RGBRGB fargehjul, altså det samme som du kikket nærmere på i VP15.
    Akkurat, det forklarer saken. Betgyr dette at PD går bort fra "BC fargehjul", og kun vil benytte RGB fargehjul i fremtiden?
    Forøvrig skal du få måle (og kose deg) på Specra i morgen. Jeg sitter akkurat nå og klipper til molton til maskering av høyttalerne, så da er det absolutt ingen refleksjoner i rommet "what so ever".
    Det ser jeg veldig frem til. Regner med at den måler rimelig korrekt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På M25 bruker vi et fargehjul med primær og sekundær farger, dvs at alle disse fargesegmentene vil gi et bidrag for å skape hvit, hvit er i data sammenheng summen av RGB. Når man legger til Gul Cyan og Magenta vil dette gjøre at summen av RGB ikke blir riktig for å skape hvit. For å skape riktige farger skal Rød, Grønn, og Blå tilsammen bli 1 uten bidrag av sekundærfarger.

Det er kanskje letter å forstå dette hvis man ser for seg en CIE chart med x og y koordinater, det ikke alle vet er at denne CIE charten egentlig har en tredje dimensjon z.
    Z er intensiteten i hver enkelt av fargene og disse har bestemte koordinater i CIE charten.
    De fleste som er litt over gjennomsnittet interessert vet at hvit skal følgende koordinater x: 0.3127 y: 0.3290 og z: 1

Primærene har:
    Rød x: 0.6400 y: 0.3300 z: 0.2126
    Grønn x: 0.3000 y: 0.6000 z: 0.7152
    Blå x: 0.1500 y: 0.0600 z: 0.072

Hvis du summerer z på de tre primær fargene ser du at summen blir 1, legger man til påslaget av gul, cyan og magenta, må intensiteten i primærene justeres ned og intensiteten i fargene blir feil.

Håper dette var greit!

I spectra bruker vi et RGBRGB fargehjul. Dette fargehjulet er spesialutviklet for å kunne følge fargestandarder som REC709(HDTV), EBU(PAL) og SMTPE-C(NTSC)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott avklaring Thomas, takker så mye.

En ting jeg lurer på; stemmer det at fargehulet spinner med lavere hastighet på Spectra'en, for det virker som om støyen fra fargehjulet er redusert? Med tanke på at det er 2xRGB på det nye hjulet, så virker det logisk med en reduksjon i alle fall?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei Thomas og takker for at du tar turen innom og hjelper oss uvitne med dine brede kunnskap!

Jeg synes jo M25 også var utrolig fin, og når dere nå har tatt skikkelig tak i fargegjengivelse snakker vi nok fugl tenker jeg! De nye modellene har vel alle innbygget vertikal stretch for bruk mot anamorfisk linse? M25 husker jeg ikke helt om hadde dette?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har de, selv om jeg personlig foretrekker å maskere lerretet, siden lysstyrken er mer enn god nok til mitt lerret. Enhver skalering av bildet, vil jo medføre en degradering av bildeskarpheten. ;-) Og jammen skal jeg ha en god anamorf linse, om det ikke skal degradere den optisk skarpheten til Specra'en.
    16:9 lerret, med maskeringssystemet til Carada, det tror jeg blir gull!

EDIT
    PS: ønsker ikke å starte en diskusjon rundt bruk av anamorf linse i denne tråden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er fullt mulig du har rett, selv om jeg personlig bare ville kjørt et 2.35:1-lerret og heller zoomet inn ved bruk av 16:9 (selv uten bruk av anamofisk linse). Det lar seg jo sikkert gjøre å programmere en universalremote til å kjøre en eksakt zoom ut og inn (2.35:1 og omvendt).

Uansett, vi lar den panamoriske debatten ligge her - da er det i det minste bekreftet at Spectraen har anamorfisk strekk!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På M25 bruker vi et fargehjul med primær og sekundær farger, dvs at alle disse fargesegmentene vil gi et bidrag for å skape hvit, hvit er i data sammenheng summen av RGB. Når man legger til Gul Cyan og Magenta vil dette gjøre at summen av RGB ikke blir riktig for å skape hvit. For å skape riktige farger skal Rød, Grønn, og Blå tilsammen bli 1 uten bidrag av sekundærfarger.

Det er kanskje letter å forstå dette hvis man ser for seg en CIE chart med x og y koordinater, det ikke alle vet er at denne CIE charten egentlig har en tredje dimensjon z.
    Z er intensiteten i hver enkelt av fargene og disse har bestemte koordinater i CIE charten.
    De fleste som er litt over gjennomsnittet interessert vet at hvit skal følgende koordinater x: 0.3127 y: 0.3290 og z: 1

Primærene har:
    Rød x: 0.6400 y: 0.3300 z: 0.2126
    Grønn x: 0.3000 y: 0.6000 z: 0.7152
    Blå x: 0.1500 y: 0.0600 z: 0.072

Hvis du summerer z på de tre primær fargene ser du at summen blir 1, legger man til påslaget av gul, cyan og magenta, må intensiteten i primærene justeres ned og intensiteten i fargene blir feil.

Håper dette var greit!
    Flott forklaring, Thomas. Det stemmer nok at mange ikke kjenner til dimensjon z (lightness), men det er jo sånt sett bare påkrevd for de av oss som kalibrerer, og for dere som jobber direkte med disse tingene.
    Når det er sagt, er jeg likevel litt usikker på hvorfor det ikke er mulig å få korrekte farger med RGBCMY fargehjule. Forklaringen din er 100% klar, så det er ikke problematisk, men additive og subtraktive farger er jo to sider av samme sak. I noen sammhenger kan CMY også bli betraktet som primærfarger, og RGB som sekundærfarger.

Med REC709 hvitpunkt (Illuminant D65) har vi følgende verdier:

R---0.6400--0.3300---0.2127
    G---0.3000--0.6000---0.7151
    B---0.1500--0.0600---0.0722
    Y---0.4193--0.5053---0.9278
    C---0.2246--0.3287---0.7873
    M---0.3209--0.1542---0.2849
    W---0.3127--0.329----1.0

(z-verdiene for RGB er absolutte, mens z-verdiene for CMY er relative siden de alltid vil kaluleres ut fra RGB)

Poenget mitt er at dersom det ville være mulig å få korrekt lightness (z-akse) på alle fargene, så vil jo resultat bli deretter (korrekt), bare med høyere lysstyrke. Jeg regner med at det ikke er så rett frem som jeg skisserer, men jeg er litt nysjerrig på hva begrensningene er. Regnekraft?

Det begynner kanskje å bli litt teknisk her, men det er jo da det er interessant

Takk for at du tar deg tid til å svare, Thomas.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Alle avielo modellene har stretch funksjonen, det hadde også M25. I tillegg har vi utviklet tre anamorphic braketter, en for spectra, en for optix og en for helios som gjør at montering av ISCO og Panamorph linsen blir veldig enkel. Den er langt bedre og mer robust enn den du får med hvis du kjøper en linse fra Panamorph.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man har et fargehjul med både primær og sekundær farger, vil begge sett med farger bli brukt til kalkuleringen av hvit.

Ak du skriver (z-verdiene for RGB er absolutte, mens z-verdiene for CMY er relative siden de alltid vil kaluleres ut fra RGB) I tilfeller hvor man har sekundær segmenter på fargehjulet vil disse segmentene sammen med primærene kalkulere CMY, ikke bare RGB segmentene, altså vil intensiteten i fargene på RGB bli feil.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak du skriver (z-verdiene for RGB er absolutte, mens z-verdiene for CMY er relative siden de alltid vil kaluleres ut fra RGB) I tilfeller hvor man har sekundær segmenter på fargehjulet vil disse segmentene sammen med primærene kalkulere CMY, ikke bare RGB segmentene, altså vil intensiteten i fargene på RGB bli feil.
    Aha, da faller alle bitene på plass :-D

Takker så meget, Thomas.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven

Snakker om presisjon. Avielo Spectra er som et sveitsisk urvek av ypperste klasse. Jeg har aldri vært borte i noe som kan finkalibreres på denne måten. Softwaren har mulighet for å velge "ukalibrert fargerom", slik at jeg kan måle alle verdier (x og y koordinater for R/G/B/W). De målte verdiene mates så tilbake i projektoren, slik at den vet "hvor landet ligger". Så velger jeg bare fargerommet jeg ønsker, og projektoren finner koordinater for R/G/B/C/Y/M/W. Jeg kan selvsagt finkorrigere disse mot målte verdier, og ende opp med 100% korrekt fargerom. Så måler jeg lysstyrken i primær- og sekundær farger (pluss hvitt), mater disse tallene inn i et program PD har laget, og ut kommer kompenseringskoordinatene for z aksen. Når disse er lastet i projektoren, har jeg 100% korrekt fargerom, med helt korrekt lysmengde på alle primær og sekundærfargene. Altså korrekt x, y og z akse.

Resultatet:
    Jeg har aldri (gjentar; aldri) opplevd så lekker fargegjengivelse. Det er sykt bra detaljering, og fargeovergangene virker å ha uendelig med nyanser.

Jeg legger ved noen kalibreringsresultater.

CIE-chart: Sjekk hvordan de målte koordinatene (trekanter) er plassert i forhold til referansen.
    avielo by projectiondesign!-cie-chart-spectra-jpg

Målte verdier: Sjekk dem opp mot referanseverdier for Rec709 (hint; tilnærmet identiske).
    avielo by projectiondesign!-lte-koordinater-jpg

Gamma: følger referansen 2.2 perfekt. Denne er imidlertid noe lav for mitt vedkommende, så den er satt til 2.5 i ettertid.
    avielo by projectiondesign!-gamma-jpg

DeltaC: Avvik under 2
    avielo by projectiondesign!-deltac-jpg

Fargetemperatur: Har ikke finkalibrert fargetemperatur enda, men utgangspunktet er jo ikke akkurat ille. ;-)

avielo by projectiondesign!-fargetemperatur-jpg

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å fortsette å jobbe med denne projektoren. :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •