avielo by projectiondesign! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ytterst spennende, Gorm!
    Denne må man få sett litt på ved nærmeste anledning...

Hva er veil. pris på denne (Spectra)?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt noe mer om helios? Nærmer seg Cedia Expo, noen som aner om de kommer til å vise noe der??

Gorm dette ser da veldig bra ut, ser ut som projectiondesign tar sine hjemmekino entusiasters behov for korrekte farger til etteretning.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spectra er etter hva jeg leser en skikkelig utfordrer i klassen til JVC HD100 og Sony VW70.

Håper å få testet den i min egen kino snart.

De som har sett den er jo svært begeistret og det pirrer jo nyskjerrigheten.

2 år siden jeg hadde projectiondesign og jeg kunne godt tenkt meg en Spectra hvis jeg får den til å passe.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi fredrikstad folk er flinke til å lage projektorer hehe

Skulle likt å se hvor stor forskjell slik korrekt kalibrering gir...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Denne ser veldig spennende ut, gitt... Takker for øvrig for fine måledata Gorm - og selvsagt flott informasjon fra Projectiondesign direkte!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at denne for terningkast 6 i siste hjemmekino bladet. Rart at den får toppscore når man fler ganger poengterer at den har dårlig sort-nivå. Må man utvide terningen når man får kontroll på sortnivået?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...som med alt annet har jo journalistene sine preferanser... Gorm er glad i gode farger, og jeg tror nok en trygt kan si at denne projektoren også yter helt i toppsjiktet hva andre parametere angår. M25 var jo også en utrolig morsom sak. Nå er nok jeg personlig langt mer opptatt av skikkelig dynamikk enn 100% korrekte farger, men jeg sier det igjen; det er lov å ha ulik mening når det kommer til denne type produkter, og folk må nesten bare selv velge hvor en skal legge fokuset. Hadde jo vært morsomt om noen snart kunne fått levert i både pose og sekk da, men sånn er det vel aldri helt heller ettersom de ulike aktørene alltid vil ønske å differensiere seg på sin spesielle måte.

Grattis til Projectiondesign for en tydeligvis glimrende projektor!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om den har korrekte farger, så må jo andre ting være til stede (for å få topp-score). Jeg har selv en w20000 og i artikkelen står det at w20000 har betydlig bedre sortnivå enn avielo. Selv synes jeg at sortnivået på w20000 langt ifra er perfekt.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er absolutt sortnivå så viktig i de aller fleste hjemmekinoer?

De fleste har vel problemer med en viss menge lys som lekker inn i rommet for ikke å snakke om refleksjoner tilbake til lerretet.

Dynamikken i bildet er jo det som skaper den oppfattede kontrasten.

Selvsagt er det bra hvis en stjernehimmel er kullsort, men hvis stjernene nesten er usynlige eller ser ut som om de grå i steden for hvite forsvinner poenget for meg.

Selv har jeg bare en VW50 og har sett hvor mye bedre HD100 er på dette punktet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man faktisk tar seg bryet med å lese artikkelen, så forstår man kanskje litt mer av karaktersettingen. En artikkel består av mer enn innledning, bilder og konklusjon. ;-)
    Avielo Spectra er banebrytende på flere områder, og er på den måten et "one of a kind" produkt. Den har egenskaper som gjør den helt spesiel for alle de med interesse for korrekt bildegjengivelse, for ikke å snakke om at den er banebrytende for de som driver med custom installasjon.
    At W20000 har bedre sortnivå spiller vel ingen rolle når det gjelder karaktersetting, det er totalen som teller. W20000 fikk forøvrig en ufortjent høy karakter i samme test, for den lå egentlig og vippet mellom 3 og 4. Den dagen de kommer med en firmware som retter noen av de mange feilene, får jeg heller justere den opp igjen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble veldig imponert etter artikkelen i Hjemmekino.
    Er vel egentlig ikke så mange (er det noen?) som kan konkurere i den prisklassen hvis det er korrekt farge gjengivelse og skarphet (optisk og panel(DLP)) man er ute etter i en hjemmekino.

Et par ting jeg stusser over i avielo brosjyren!
    I spectra og radiance brosjyren står de fremdeles med 6 segments fargehjul RGBCMY - er det en trykkfeil? Etter det som ble forklart tidligere i tråden skal det være RGBRGB, ikke sant?? + at spectra står med REC 609 color gamut, mens radiance står med REC 709.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser de sliter litt med korrekturen ja, det er to klare feil.

Når du nevner konkurranse i prisklassen, så er det jo mange her på foumet som ikke kan leve med sortnivået på Spectra, men undertegnede er ikke blant dem. Når det kommer til konkurranse, så vil jeg vel si at Infocus IN83 og Marantz VP15 er verd å vurdere, selv om ingen av dem kan matche kalibreringsmulightene Spectra byr på. JVC HD750 virker også svært spennende, men den er det vel ingen som har fått kikket skikkelig på enda?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrivefeilene i brosjyren skal nå være rettet.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen si meg hvor jeg finner veil. priser på Projectiondesigns modeller?
    Lurer også på om M25 fortsatt er å få kjøpt.

Newcomer Dagster sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er opplevd støy målt opp mot Action! Model One?

Mvh
    Dag

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god del lavere, takket være heatpipe-kjølingen på DMD'en. Men Spectra er fortsatt en veldig liten projektor, og "size matters" når det gjelder demping av viftestøy.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Jeg har nettopp byttet ut min trofaste H79 til Avielo Spectra og opplever noen små vanskeligheter i forbindelse med overgangen.
    Håper derfor på gode tips her i denne tråden :-D

Problemstillingen er at jeg ikke klarer og få bilde til å fylle lerretet i bredden.
    Selve 16:9 testbildet passer helt perfekt innenfor rammen.
    Men når jeg snurrer film så blir bilde for smalt, med en liten svart stripe på høyre og venstre side, selv om høyden på bildet er riktig.
    Det virker som dette kan korrigeres ved å stille frekvensen i "avansert undermeny"

avielo by projectiondesign!-utdrag-fra-manualen-jpg

Men av en merkelig grunn er disse funksjonene deaktivert slik at jeg ikke kan bruke de. (Og ingenting endring skjer ved å trykke på "auto")
    Det forstår jeg ikke.
    Noen som kan fortelle meg hvorfor?
    Og hvordan fikser jeg dette problemet?
    På min gamle H79 var ikke dette noe problem i det hele tatt...
    Jeg benytter meg av DVI input'n, om det skulle ha noen betydning, men jeg kan ikke forstå et det har noe med saken å gjøre egentlig....

Jeg er forvirret og alle tips/erfaringer/løsninger tas imot med den største takknemlighet!!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstillingen for å "flytte bildet" er kun for analogt tilkoblet utstyr. Du trenger ikke justere noe her så lenge du kjører digitale signaler.
    "Problemet" ditt har høyst sannsynlig utspring fra kilden. Hvilken kilde bruker du, og hvilket format er det på filmen du spiller av?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja visst f..., du har så rett!
    Kilden er ikke noe å skryte av, en flere år gammel dvd-spiller der jeg har sendt komponentvideo signal til receiver for oppskalering,
    og hdmi videre ut til projector.
    Samme gjelder for kabelTV dekoder, men derfra kommer svideo inn til receiver...

Jeg har planer om å bestille blu-ray spiller i morgen, så jeg tenker at det vil ordne seg når jeg får koblet opp den i steden og kjørt hdmi hele veien.
    Skal nok om ikke lenge bytte tv dekoder også til en HD dekoder, så da vil nok forhåpentligvis problemet være løst der også.

Takk for tipset Gorm!

Hvor palget er du av viftestøy på din?
    Jeg opplever at denne bråker noe mer enn H79 som er veldig stillegående og nesten ikke kan høres i det hele tatt....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den støyer noe mer enn gjennomsnittet er helt sikkert. Det å være minst er ikke akkurat noe stort pluss når det gjelder muligheter for støydemping. ;-)

Når det gjelder blu-ray spiller så har jeg bare en favoritt, og det er Sony,'s 550 (eller 350 hvis man kan leve uten lys i fjernkontrollen.

Et lite innspill i forhold til dekoder også; prøv å finne en som har muligheter for også å kunne sende ut 576i over HDMI. Disse dekoderne er nemlig elendige til å de-interlace vanlige SD-sendinger, og da er det et stort pluss å kunne sende dette signalet "ubehandlet" til projektoren. Selv har jeg en dekoder som ikke har denne muligheten, så jeg er nødt til å bruke komponent kabling til SD-sendinger, og HDMI til HD-sendinger. SD-sendinger over HDMI ser grusomt ut, når dekoderen står for de-interlacingen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •