BenQ W5000 - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 72 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1435

Tråd: BenQ W5000

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ja. Har stilt gamma til 2,4 i settings, målt til 2,3 gjennomsnitt. Skal det stå noe spesielt noe sted?
    Hva tenker du på at det "skal stå noe spesielt noe sted" ?
    At du leser av en gjennomsnittsgamma på 2.3 når projektoren er satt til å ta utgangspunkt i 2.4, er helt normalt. Hvorvidt verdien som programmet kalkulerer stemmer med verdien projektoren er satt til, kommer ann på hvilken gammakalkulering programmet utfører. Forskjellige programmer benytter forskjellige standarder. Eksempelvis bruker Calman "Power function", mens Colorfacts og noen andre benytter "EBU". I tillegg til disse er det mange andre også, deriblant "Dynamic offsett".

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Har stilt gamma til 2,4 i settings, målt til 2,3 gjennomsnitt. Skal det stå noe spesielt noe sted?
    Det er ikke den jeg tenker på når jeg nevner gamma-kompensasjon. For at den dynamiske irisen ikke skal gi "stobe-effekt" i lyse områder, så utstyres projektorene med dynamisk gamma i tillegg til den dynamiske irisen. Disse skal dermed samspille, for å minimere synligheten av den dynamiske irisen. Det virker ut i fra det du forklarer at den dynamiske gamma-kompensasjonen begynner å tulle litt når irisen skal åpne?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan også se at dinamisk iris jobber. det ser jeg i mørke scener når jeg har på hvit undertekst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal kunne se at irisen jobber, men i det store og hele fungerer det bra. At det bryter litt sammen når lyset skifter er greit nok, det er ikke magi i disse boksene. Men det er MYE verre når svartnivået dras opp unødvendig. Det er jo mot sin hensikt. Det virker som om et eller annet blir lurt. Gamma kjøres ned veldig ser det ut som, samtidig som iris åpner. Det ser ut som om brightness står ALT for høyt i noen scener. Spesielt hvis det er en mørk scene med punktlys.

Merker også at autoiris står på i scener med mye kontrast, av og til. Da blir farger litt unaturlige og det virker som den klipper litt hvit.

Nå er det helg, jeg skal prøve å få tatt noen screenshots for å vise hva jeg mener.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor man kan få kjøpt denne W5000

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal kunne se at irisen jobber, men i det store og hele fungerer det bra. At det bryter litt sammen når lyset skifter er greit nok, det er ikke magi i disse boksene. Men det er MYE verre når svartnivået dras opp unødvendig. Det er jo mot sin hensikt. Det virker som om et eller annet blir lurt. Gamma kjøres ned veldig ser det ut som, samtidig som iris åpner. Det ser ut som om brightness står ALT for høyt i noen scener. Spesielt hvis det er en mørk scene med punktlys.

Merker også at autoiris står på i scener med mye kontrast, av og til. Da blir farger litt unaturlige og det virker som den klipper litt hvit.

Nå er det helg, jeg skal prøve å få tatt noen screenshots for å vise hva jeg mener.
    BenQ sin implementasjon av AI er ikke på noen måte fantastisk, og kan ikke sammenlignes med hva eksemeplvis Sony, får til. Når det er sagt skal det likevel være mulig å få til et fint resultat med W5000 også.

Et dumt spørsmål: Du benytter vel ikke undertekster når du ser kompressjoner?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toilethunter
    Noen som vet hvor man kan få kjøpt denne W5000
    Dersom du gjør et søk i kategorien "Produkt og prisjakt - Video" så finner du MYE info om dette.

Merk forøvrig at dette er en teknisk tråd, og ikke skal inneholde prisdiskusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak: Nei, jeg kjører konsekvent uten undertekster. Har satt av kvelden til kalibrering og jobbing i kinoen, så jeg skal prøve å få tatt noen screenshots som viser hva AI gjør i noen tilfeller. En scene jeg har sett det i er sekvensen i Iron Man der han bygger den første prototypen i hula. I en del partier det går gamma og/eller AI bananas.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tatt bilder av 'fenomenet'

Utrolig vanskelig å tatt meningsfulle bilder av dette, men sånn er det nå...
    Jeg har tatt med min egen skygge på bildet for å gi en referanse til absolutt svartnivå. Begge bildene er tatt med nøyaktig samme innstilling. Speilrefleks på helt manuell modus, ubehandlet. Kun tatt i Photoshop og konvertert til JPG, as shot. Klikk bildene for full størrelse.

Første bilde er med dynamic black avskrudd. Greit sortnivå og greit støynivå. Som forventet.

Med dynamic black påskrudd er svartnivået boostet en hel del, og da kommer all bildestøy MYE bedre fram. Bildet blir også mye blassere, stikk motsatt av hensikten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det normalt at Benq er utrolig varm på høyreside framme, og mye kaldere på venstre side ?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    "Dynamic black" er stort sett bare tull på de fleste projektorer (heter andre ting for andre merker, gjerne "dynamisk kontrast" o.l.), er bare å slå av etter mitt syn!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, generelt er jeg enig, Lygren. Men det som er så forbanna på W5000 er at det funker veldig veldig bra når det funker. Så bryter det så utrolig sammen når det først gjør det, da....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det eneste en slik funksjon gjør er å kraftig kjøre ned gammaen i bånn for å gi et "bedre" sortnivå, men resultatet er altså en helt feilaktig gammakurve med påfølgende utbrenning i hvitt... Forstår godt at en kan føle en slik funksjonalitet kan gi en noe, men da hadde jeg heller ærlig talt anbefalt å kjøre en lav generell gamma (gitt at en hiiiiiger tilstrekkelig etter de smådetaljene i mørke scener...), så får du heller leve med litt dårligere sortnivå, men samtidig slippe utbrenningen i hvitt...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JonAnde
    Er det normalt at Benq er utrolig varm på høyreside framme, og mye kaldere på venstre side ?
    Selvsagt, den har jo utlufting for kjøleluften til engine på den ene siden
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sip..
    Hva slags lerret er det du bruker?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamscreen kurvet UltraHD

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tatt bilder av 'fenomenet'

Utrolig vanskelig å tatt meningsfulle bilder av dette, men sånn er det nå...
    Jeg har tatt med min egen skygge på bildet for å gi en referanse til absolutt svartnivå. Begge bildene er tatt med nøyaktig samme innstilling. Speilrefleks på helt manuell modus, ubehandlet. Kun tatt i Photoshop og konvertert til JPG, as shot. Klikk bildene for full størrelse.

Første bilde er med dynamic black avskrudd. Greit sortnivå og greit støynivå. Som forventet.

Med dynamic black påskrudd er svartnivået boostet en hel del, og da kommer all bildestøy MYE bedre fram. Bildet blir også mye blassere, stikk motsatt av hensikten.
    Det er mulig jeg husker feil her, men er ikke Dynamic black "autoiris funksjonen", eller er det en egen funksjon som skal forbedre sortnivået ved å tukle med gamma?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamic black styrer Iris, tror jeg. Er såvidt jeg vet ingen andre varianter av dynamisk sortnivå?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamic black styrer Iris, tror jeg. Er såvidt jeg vet ingen andre varianter av dynamisk sortnivå?
    Det høres riktig ut. Dynamic black er jo også navnet TI har satt på autoiris-funksjonen de har laget, som mest sannsynlig er den samme som sitter i W5000.

Opplever du dde samme feilene derso du endre gamma-preset på projektoren?
    Forøvrig mistenker jeg at de feilene du ser ikke bare gjelder din W5000, men at du heller ser litt mere etter enn den vanlige mannen i gaten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, jeg har ikke lekt meg nok med W5000, hvis Dynamic Black = aktiv iris er det jo selvsagt ikke like selvsagt å slå av funksjonaliteten... Når det er sagt vil alle projektorer som benytter iris ha en form for gammakorrigering, og bildet du gjengir viser jo ikke nødvendigvis noen utbrenning i hvitt?

Side 37 av 72 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •