BenQ W5000 - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 72 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1435

Tråd: BenQ W5000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    BC ødelegger fargene totalt hos meg... Har ikke målt, men det ser IKKE pent ut. Noen som vet hva BC EGENTLIG gjør med fargene?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har prøvd å kalibrere min prosjektor med DVE filmen men jeg klarer ikke å få testen hvor man skal se gjennom rød, grøn, blå filter til å få riktige farger. Kan noen som har klart det gi meg tallene deres på de forskjellige innstillingene dere har sånn at jeg kan teste hos meg?

Takk

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    BC ødelegger fargene totalt hos meg... Har ikke målt, men det ser IKKE pent ut. Noen som vet hva BC EGENTLIG gjør med fargene?
    Så rart. Hos meg blir fargene skikkelig punch i og naturlige

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BC fungerer dårlig her også. Tilsynelatene får man mer trøkk i fargene, men det tilfører masse graderinger.

Jeg kjører lampen i øko-modus, manuell iris fullt lukket (0), dyn. iris på, gamma 2.4.
    Forøvrig grått lerret. Det gir ikke akkuratt sveiseblikk i dagslysscener, men det jeg henter i sortnivået synes jeg er verdt det.

Av kalibrering har jeg kun gjort mindre justeringer ut fra Cinema mode, med farger satt til User 1. Kontrast, brightness og sharpness er justert med DVE.
    Er veldig fornøyd med det resultatet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chlo
    BC fungerer dårlig her også. Tilsynelatene får man mer trøkk i fargene, men det tilfører masse graderinger.

Jeg kjører lampen i øko-modus, manuell iris fullt lukket (0), dyn. iris på, gamma 2.4.
    Forøvrig grått lerret. Det gir ikke akkuratt sveiseblikk i dagslysscener, men det jeg henter i sortnivået synes jeg er verdt det.

Av kalibrering har jeg kun gjort mindre justeringer ut fra Cinema mode, med farger satt til User 1. Kontrast, brightness og sharpness er justert med DVE.
    Er veldig fornøyd med det resultatet.
    fy *******. har du batcave da eller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom W5000 er fargekalibrert med BC aktivert, vil fargene bli hel "off" når funksjonen deaktiveres. Ønsker man en lineær fargegjengivelse må W5000 kalibreres opp (CMS) med BC deaktivert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som kan gi meg tallene deres på red, green, blue? med bc off? jeg vil teste hos meg gjerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope ingen batcave.
    Lerretsveggen er sort, ellers er rommet lyst, malt med Latte glans 02 (for å minimere refleksjoner). Har i utgangspunktet to vinduer. Disse blir lyskontrollert med helblendende rullegardiner i tillegg til vanlige gardiner.

Jeg ser som regel film på kveldstid, og da er rommet dønn mørkt. På dagstid vil litt lys slippe inn, så da åpner jeg den manuelle irisen noe.

Med instillingene jeg beskrev i forrige innlegg synes jeg på ingen måte bildet er mørkt. Jeg er ganske kresen på sortnivået, og med de instillingene blir sort akkuratt passe dypt slik at de mørkeste scenene beholder dybden uten at man detter ut av handlingen og irreterer seg over det. Ved rask overgang til dagslysscene lugger det akkuratt passe i hornhinnene.

Helt lyse bilder er behagelige å se på, uten at man må sitte å myse. Om jeg åpner den manuelle irisen litt, får bildet enda litt mer punch - noe som nok kunne vert en fordel. Problemet er at jeg synes jeg taper så mye mer i bunn, enn jeg henter i lysstyrke. Det er begrenset hva man får for pengene i denne prisklassen, så det kompromisset kan jeg absolutt leve med.

Det skal også nevnes at min projektor kun har i underkant av 300 timer på pæra, så den er fortsatt ganske lyssterk. Jeg regner med å måtte åpne den manuelle irisen etter hvert som pæra blir eldre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kalibrerer man med dynamisk iris? Skrur av mens man kalibrerer og så lar det være som det blir? Den lager vel aldeles krøll på gammakurven?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kalibrerer man med dynamisk iris? Skrur av mens man kalibrerer og så lar det være som det blir? Den lager vel aldeles krøll på gammakurven?
    Dersom man skal benytte projektoren med dynamisk iris så er det lite poeng i å kalibrere den uten. Det mest riktige blir da å kalibrere med 50% vinduer.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med 50% vinduer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50% vinduer, da tenker du på 50% av bildet med den IRE du skal måle og resten svart, sant?

For contrast og brighness også?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hææ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50% vinduer, da tenker du på 50% av bildet med den IRE du skal måle og resten svart, sant?
    Ja, det er korrekt. Se bilde nr 8 fra toppen:
    GetGray Digital Video Calibration DVD Patterns

For contrast og brighness også?
    Kontrast og lysstyrke settes på vanlig måte, men spesielt kontrasten bør settes i samsvar med gråskalakalibreringen. Min erfaring er at man IKKE bør endre kontrasten etter at gråskalaen er slik man vil ha den, i vertfall om man har kalibrert riktig og optimalisert displayets dynamikkområde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Takk for tipsene, AK.

Nå har jeg forøvrig sett et par episoder med LOST, med dynamisk iris. Har ikke brukt den funksjonen før.

Stort sett svært bra effekt av dette. Mye mer smell, spesielt på lysere scener, og godt svartnivå. Men i noen situasjoner bryter det totalt sammen. Der hele scenen er mørk booster den VELDIG, og alt blir en grå smørje med masse artefakter. Og i scener der lyset skifter i akkurat 'rett' intervall, så merkes det SVÆRT godt at irisen jobber.

Jeg må bruke denne funksjonen en stund til og se om jeg kan leve med de gangene det bryter ned, for det var veldig bra når det fungerte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Der hele scenen er mørk booster den VELDIG, og alt blir en grå smørje med masse artefakter."

Skjønner ikke helt den der. Det er jo når hele scenen er mørk at autoirisen gjør nytte av seg. Da skal det absolutt ikke bli noen grå smørje i folhold til samme scene uten autoiris. I mellommørke scener er som regel autoirisen åpen.

Er du sikker på at du har kalibrert brightness riktig? Irisen skal ikke gi noen artefakter bortsett fra varians i lysutbyttet. Om du har artefakter virker det som om boosten i sortnivå gjør at du får fram BTB.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, brightness er kalibrert riktig. Jeg har justert brightness ihht Joe Kane, slik at man klipper BTB. Det skjer et eller annet elektronisk når jeg setter på autoiris, det er sikkert. Skal finne en scene som viser det tydelig, og prøve å få et bilde av fenomenet. Vanligvis er svart fint og støyfritt hos meg.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en TEKNISK tråd. Sett heller inn en "Ønsket kjøpt"-annonse på AVtorget!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Takk for tipsene, AK.

Nå har jeg forøvrig sett et par episoder med LOST, med dynamisk iris. Har ikke brukt den funksjonen før.

Stort sett svært bra effekt av dette. Mye mer smell, spesielt på lysere scener, og godt svartnivå. Men i noen situasjoner bryter det totalt sammen. Der hele scenen er mørk booster den VELDIG, og alt blir en grå smørje med masse artefakter. Og i scener der lyset skifter i akkurat 'rett' intervall, så merkes det SVÆRT godt at irisen jobber.

Jeg må bruke denne funksjonen en stund til og se om jeg kan leve med de gangene det bryter ned, for det var veldig bra når det fungerte.

Det kan virke som om gamma-kompensasjonen er gått bananas, eller i hvert fall ikke jobber i takt med irisen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Har stilt gamma til 2,4 i settings, målt til 2,3 gjennomsnitt. Skal det stå noe spesielt noe sted?

Side 36 av 72 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •