2 spørsmål angående TW700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 2 spørsmål angående TW700

Heisann!

Kjøpte meg en slik for ca. én uke siden, og har et par ting jeg irriterer meg over. Jeg er ny når det gjelder prosjektorer, så unnskyld meg hvis det er litt dumme spørsmål...

1. Har koblet til PC via VGA, og får ikke 1:1 pixelmapping. Når jeg kjører noe som kalles en "Moire-interferens-test", ser jeg at pixlene klumper seg litt sammen i et slags buemønster. Vanskelig å forklare, men det gjør lesing av liten tekst til et problem. Når jeg spiller film, er det heldigvis ikke mulig å se. Men spørsmålet er om det er noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det, og om det samme problemet er der hvis jeg bruker HDMI-inngangen? (har ikke HDMI eller DVI på laptop'en)

2. Lerrettet fylles ikke 100%, og jeg får ca. 0,5cm "tomplass" på hver side av lerrettet. I tillegg er bildet en smule skjevt. dvs. topp og bunn står parallellt, men ikke sidene, de går på en måte litt skrått opp mot høyre. Får prøve å illustrere...
    .___.
    /__/

Noe jeg kan gjøre her?

Takker for all hjelp

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. For å få pixelmapping må sende sende 1280x720 til PJ en og slå av overscan, det gjør du ved å sette output scaling til Larger. Kan også sette acpect til Though.

2. Vet ikke hva det kan være som gjør at du får slikt bilde. Det kan være litt vrient få stilt projektoren helt rett, men ut ifra det du skriver kan det kansje være lerrete som ikke er 100%?.

Jeg ville prøvd å målt/forsikret meg at projektoren står i vater og vinkelrett mot lerrete. Sjekk også at lerrete henger rett, dvs i vater.
    Deretter stiller du inn bildet med lensshift hjulene på projektoren.

Om det ennå er samme feil som du beskriver kan det kansje være lerrete, sjekk om lenden x høyden virkelig er 16x9. Eventuellt om vinklene er 90 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, om lerrettet står skjevt, burde jo hele bildet være rotert, ikke bare sidene... Oppe og nede er de helt perfekt.

Ang. overscan. Ikke sett noe slikt valg.

EDIT: Viser seg jeg kun har det valget med HDMI eller komponent, ikke VGA (Men er litt sprøtt, hele "Avansert" er borte, ikke grået ut engang). Kanskje ikke mulig å bli kvitt dette da? Ekstremt irriterende!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan stiller du inn projetoren for å få bildet inn på lerretet? Jeg vil anbefale å bruke linseskift og ikke vridning av projektoren, hvis du skjønner hva jeg mener. Plasser projektoren slik at planet bildet skal projiseres på er vinkelrett på linsa. så bruker du linseskift til å flytte bildet inn på lerretet uten å vri på projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt laaaaaang tid på å stille inn prosjektoren, men skulle hatt flere måter å "vrenge" bildet på. Lenseskift og keystone holder ikke for meg gitt... Men jeg overlever.

Kanskje prøve med DVI-signaler også, så vet jeg hva som ikke fungerer helt..

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelige greier.

Først og fremst må du få 1280x720 ut på VGA fra laptop, så kan du jo bare gå igjennom de forskjellige aspect ratio modene til du finner en som fyller bildet 100%, typisk through o.l., jeg skal sjekke dette når jeg kommer hjem.
    Det er også sannsynlig at du må justere hvordan bildet blir plassert på bildebrikken, dette er en triviell ting å gjøre på projektoren.

Så må du stille projektoren så den står vinkelrett på lerret, om projektoren står litt til siden eller nedenfor lerret gjør ingenting, du kan stille på lens shift.

Om du må til med keystone og sånt når projektoren er satt riktig og lerret henger rett, vel.. da vet jeg ikke.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Så må du stille projektoren så den står vinkelrett på lerret, om projektoren står litt til siden eller nedenfor lerret gjør ingenting, du kan stille på lens shift.
    Det de fleste som har projektoren plassert "off-axis" gjør feil, er å vinkle linsen mot lerretet.
    Bruk ett vater på projektoren for å finne riktig vinkling sideveis og i høyden. Siden TW700 er rund i toppen, må den vatres via bunnplaten. Så måler en avstand fra sidevegg til senter lerret, og sidevegg senter linse. Er linsens senter 10cm til høyre for lerretets senter, ja da skal bildet også havne de samme 10 centimeterne til side for lerretet (når linsen er i senterpossisjon). Først når alle disse parametre er korrekt, justeres bildet på plass med lens-shift.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ADT
    Brukt laaaaaang tid på å stille inn prosjektoren, men skulle hatt flere måter å "vrenge" bildet på. Lenseskift og keystone holder ikke for meg gitt... Men jeg overlever.

Kanskje prøve med DVI-signaler også, så vet jeg hva som ikke fungerer helt..

Hvis projektoren står lenger til siden enn kanten på lerretet holder ikke linseskift, nei. Vil tippe at du har vridd projektoren slik Gorm beskriver og da er dette vanskelig å ungå. De fleste Epson PJene må plasseres under en half lerretshøyde over lerretet og innenfor lerretets sidekanter for å kunne benytte seg av linseskift. Ut over dette så må man ty til keystonecorrection, men jeg tror ikke den har dette i vertikalretning så du er fortsatt bundet til lerretets bredde. Jeg vil unasett anbefale deg å gjøre så godt du kan å plassere PJen innenfor linseskiftens begrensinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er i vater, selve linsa står rett på lerrettet, ikke forskjøvet til hverken høyre eller venstre, og nei, den er ikke vridd. Men den er plassert et stykke opp, dvs. linsa er ca. 20 cm over kanten på lerrettet. Men det skulle vel ikke ha noe å si?

Denne justeringen av bildebrikken som Wibla snakket om, høres aktuelt ut. Men hvordan?

Det jeg er mest irritert over er likevel denne overscan-saken... Håper å få prøvd med en laptop som har DVI-utgang i nær fremtid.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den plasseringa av projektoren så skal det holde med linseskift, ja.

Jeg kjenner ikke menyen på tw700 men du burde gå nøye gjennom alle instilliner og se om det er noen keystone (horisontal/vartical) og skew. Hvsim man har plassert pj riktig og kun bruker linseskift så må alle disse instillinger være nullstilt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •