16:9 vs 4:3 på infocus X1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

16:9 vs 4:3 på infocus X1

Ok, det er en ting jeg lurer på. Når jeg skal se på en 16:9 film fra min "standalone" dvd spiller, kan jeg enten sette på 4:3 pan & scan eller 16:9 (Wide) inne på innstillingen på dvd spilleren. La oss si jeg setter på 4:3 pan & scan på dvd spilleren, da må jeg også ha på 4:3 på projektoren for at bilde skal bli riktig. Setter jeg derimot dvd spilleren på 16:9 så må jeg ha på 16:9 på projektoren. (X1).

Det jeg lurer på er om det er noe kvalitetsforskjell på bilde ved disse to eksemplene som jeg har skrevet over? Tiger du kan kanskje hjelpe meg??

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få best bilde ved å bruke 16:9 i begge ender. Vet ikke hvordan spilleren er koblet, men uansett om det er komponent eller s-video; med 16:9 vil det bli betraktelig flere linjer med bildeinformasjon til skaleringen enn ved 4:3 i begge ender. Altså et mer høyoppløst resultat.

edit: Det aller beste er selvfølgelig å ha dvd-spilleren i 16:9 og x1 i 4:3, da du får utnyttet alle pixlene i panelet, men dette forutsetter at du har en ekstern spesiallinse som skviser/strekker bildet til 16:9, med mindre du er svært glad avlange filmer.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker dere andre?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Du vil få best bilde ved å bruke 16:9 i begge ender. Vet ikke hvordan spilleren er koblet, men uansett om det er komponent eller s-video; med 16:9 vil det bli betraktelig flere linjer med bildeinformasjon til skaleringen enn ved 4:3 i begge ender. Altså et mer høyoppløst resultat.

edit: Det aller beste er selvfølgelig å ha dvd-spilleren i 16:9 og x1 i 4:3, da du får utnyttet alle pixlene i panelet, men dette forutsetter at du har en ekstern spesiallinse som skviser/strekker bildet til 16:9, med mindre du er svært glad avlange filmer.
    Tror nok dette ble feil. Mulig du tenker rett.

Hvis vi forutsetter at at man ikke har anamorfisk linse så har man 2 alternativer.

Enten så setter man DVD spilleren i 4:3 slik at den sender ut letterbox eller så setter man den i 16:9 og lar projektoren skalere ned bildet til et letterbox bilde. Uansett vil det ikke være mer enn 450 linjer med bildesignal.

Hva som er best avhenger av DVD spilleren din. Kvaliteten på nedskalereren avgjør. Det finnes med andre ord ikke noe fasitsvar.
    Å hevde å ha at det er best å ha 16:9 i begge ender blir nok vel optimistisk.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i dette tilfellet dreier det seg jo om en x1? 450 linjer bildesignal får du jo ikke om du sender ut letterbox, da får du jo mindre linjesignaler enn det x1 håndterer? og den må oppskalere.

If the DVD player is set to 4:3 mode and it then letterboxes an anamorphic widescreen (16:9) movie, the vertical resolution of the movie as sent in the signal to the projector will be only 75% of 480 lines = 360 lines (with the other 120 lines containing only the black letterbox). With the projector in 4:3 mode, it will then scale those 360 lines to 450 lines at the projector.

On the other hand, if the DVD player is set to 16:9 mode with an anamorphic movie, then the image will fill all 480 lines of vertical resolution in the signal from the DVD player. And with the projector in 16:9 mode those lines will then be scaled to the same projector vertical resolution as before (450 lines).

Both ways result in the same number of vertical pixels being displayed by the projector. But if you start by giving the projector only 360 lines of image to scale instead of 480 lines, then the lower resolution image will not look as good when they are both scaled to the same size. For example, you get 360 lines scaled to 450 in 4:3 mode versus 480 lines scaled to 450 in 16:9 mode.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett. Tenkte ikke på det i det hele tatt.

Stupid me.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •