Spørsmål om Zoom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om Zoom

Hei,
    Har et spørsmål ang zoom på pj.
    Er det noe idealområde på zoomen som er best? Alså, vil bildekvaliteten forringes noe om man har en plassering som er helt i ytterkantene av zoomen i forhold til avstand/størrelse på lerret?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minimum bruk av zoom er det ideelle, det vil si at projektoren henger lengst mulig unna lerretet. Grunnen til dette, er at da vil kun senter i linsen være i bruk. Jo lenger ut mot kantene på optikken bildet ligger, jo mer brytningsfeil får du i bildet. Dette gjelder også bruk av lens-shift, der en bør tilstrebe å holde bildet så nær senter i linsen som mulig.
    Brytningsfeil vil som regel gjøre seg gjeldende som lillaskjær på skarpe kontraster, og nedsatt kontrast. I tillegg vil også rimelig optikk gi dårligere skarphet utover mot kantene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men om en har en lyssvak projektor, er det mest gunstig å utnytte zoomfuksjonen mest mulig. Så dermed blir det en avveining mellom eventuelle brytningsfeil og lysuttbytte.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjelder en BenQ 8720 og således "lyssvak" i forhold til en lcd, så hva er da best?

Det ideelle for min del med tanke på romstrørrelsen min, vil være å plassere denne lengst mulig unna, men er ingen forutsetning, da jeg selvsagt vil ha best mulig bilde...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Minimum bruk av zoom er det ideelle, det vil si at projektoren henger lengst mulig unna lerretet. Grunnen til dette, er at da vil kun senter i linsen være i bruk. Jo lenger ut mot kantene på optikken bildet ligger, jo mer brytningsfeil får du i bildet. Dette gjelder også bruk av lens-shift, der en bør tilstrebe å holde bildet så nær senter i linsen som mulig.
    Brytningsfeil vil som regel gjøre seg gjeldende som lillaskjær på skarpe kontraster, og nedsatt kontrast. I tillegg vil også rimelig optikk gi dårligere skarphet utover mot kantene.
    /€/&€%%&€%#%€#€!!!!!

Da har jeg gått på en smell her... Innbilte meg at bildet ble best i midten av zoom-området som på kameraer og har klargjort for kabler og PJ-feste med hensyn til dette...

Har fortsatt 1-1.5 meter å gå på bakover i rommet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Dette gjelder en BenQ 8720 og således "lyssvak" i forhold til en lcd, så hva er da best?

Det ideelle for min del med tanke på romstrørrelsen min, vil være å plassere denne lengst mulig unna, men er ingen forutsetning, da jeg selvsagt vil ha best mulig bilde...
    Tja... da kommer det jo litt an på rommet også - hvordan er lysforholdene - mørke vegger, mørke tak? I så fall har du nok lysutbytte på projektoren. Et ideelt kinorom er med andre ord det ideelle....! Alle variablene er gjensidig avhengig av hverandre, og mangler ved projektorens linse, projektorenes lysutbytte eller rommets forutsetninger kan oppveies enkeltvis - men sjelden alt på engang. Vel... det lar seg gjøre med stor lommebok og dedikert rom. Men for deg som allerede vet hvilken projektor du skal bruke, så blir det mer et spørsmål om hva du kan gjøre med rommet. Benq 8720 er nok såpass god på optikken at det den taper på lysutbytte godt kan kompenseres ved å utnytte zoomfunksjonen...

Vil jeg tro.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nude not naked
    Tja... da kommer det jo litt an på rommet også - hvordan er lysforholdene - mørke vegger, mørke tak? I så fall har du nok lysutbytte på projektoren. Et ideelt kinorom er med andre ord det ideelle....! Alle variablene er gjensidig avhengig av hverandre, og mangler ved projektorens linse, projektorenes lysutbytte eller rommets forutsetninger kan oppveies enkeltvis - men sjelden alt på engang. Vel... det lar seg gjøre med stor lommebok og dedikert rom. Men for deg som allerede vet hvilken projektor du skal bruke, så blir det mer et spørsmål om hva du kan gjøre med rommet. Benq 8720 er nok såpass god på optikken at det den taper på lysutbytte godt kan kompenseres ved å utnytte zoomfunksjonen...

Vil jeg tro.
    Ja pj'n skal nok trives i rommet vil jeg tro Blir et dedikert rom, med full lyskontroll.
    Fargevalg er litt langt unna ennå, men lerretveggen er jeg nokså bestemt på bli helt sort.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    /€/&€%%&€%#%€#€!!!!!

Da har jeg gått på en smell her... Innbilte meg at bildet ble best i midten av zoom-området som på kameraer og har klargjort for kabler og PJ-feste med hensyn til dette...

Ettersom jeg følger med tråden din, vil jeg ikke sette penger på at du ikke tar deg arbeidet med å flytte...:twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Ettersom jeg følger med tråden din, vil jeg ikke sette penger på at du ikke tar deg arbeidet med å flytte...:twisted:
    Det tror jeg du gjør lurt i... oppdatering i morgen tidlig...

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Innbilte meg at bildet ble best i midten av zoom-området som på kameraer og har klargjort for kabler og PJ-feste med hensyn til dette...

Tipper det er svært små nyanser mellom midt mellom tele/wide og tele, er selv utsatt for dette. Har satt min VW60 ca 5 meter fra lerret (300 cm bredt) og har fremdeles endel tele å gå på. Kommer ikke lengre bak med 10 m HDMI, har plass til snaut 1 meter til.

Men folkens, slapp av , dette blir superoptimalisering. Kos dere og nyt filmen, det er jo det viktigste ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Men folkens, slapp av , dette blir superoptimalisering. Kos dere og nyt filmen, det er jo det viktigste ?
    Good posting!
    :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men om en har en lyssvak projektor, er det mest gunstig å utnytte zoomfuksjonen mest mulig. Så dermed blir det en avveining mellom eventuelle brytningsfeil og lysuttbytte.
    Det er nok riktig at man får størst blenderåpning og derfor mere lysutbytte i selve linsa med mest vidvinklede stilling (zoom), men ettersom lyset hentes fra en "plan" bildebrikke og igjen er beregnet på å bli vist på et plant begrenset lerret som via reflesjon igjen skal vise bildet i et frontprojisert oppsett, så oppnår man vel ofte en litt motsatt effekt.

Da vil midten av bildet kunne opfattes mere lyssterkt enn ut mot sidene og hjørnene pga en flatere vinkel med større avvik fra 90 grader på flatene og mer av lyset reflekteres ut på sideveggene i hjemmekinoen og ikke like mye tilbake til sittepossisjon der man egentlig ønsker det.

Her kommer selfølgelig lerret gain, struktur og hvor vidvinklet linsa egentlig blir i zoom området osv i dette området også, men man skal vel ikke se seg blind på en litt gunstigere f\blenderverdi (som er forholdet mellom objektivets brennvidde og diameter på åpningen i linsen som igjen angir lysstyrken for linsa) for projektor linser og den egentlige gevinsten det vil få i praksis.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ...mer av lyset reflekteres ut på sideveggene i hjemmekinoen og ikke like mye tilbake til sittepossisjon der man egentlig ønsker det.
    Dette er vel en problemstilling som knytter seg mest til lerretets størrelse. Om en har et 77 tommers lerret så er en ikke avhengig av å ha en så lyssterk projektor som om en har et lerret på 150 tommer.

Flytter en projektoren (lyskilden) nærmere objektet (lerretet) som skal opplyses, så ser en bedre... En vil ikke kunne få bildet reflektert tilbake til sitteposisjon uten lystap uansett hvor lite zoom en setter på. Da måtte linsen vært enormt svær i tilfellet.

Et kurvet lerret vil kunne avhjelpe noe - men nå spikker vi fliser igjen...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel en problemstilling som knytter seg mest til lerretets størrelse. Om en har et 77 tommers lerret så er en ikke avhengig av å ha en så lyssterk projektor som om en har et lerret på 150 tommer.

Flytter en projektoren (lyskilden) nærmere objektet (lerretet) som skal opplyses, så ser en bedre... En vil ikke kunne få bildet reflektert tilbake til sitteposisjon uten lystap uansett hvor lite zoom en setter på. Da måtte linsen vært enormt svær i tilfellet.

Et kurvet lerret vil kunne avhjelpe noe - men nå spikker vi fliser igjen...
    Tror utifra det du skriver at du misforstår hva jeg mente. Selfølgelig vil et lerret med større areal kreve mer lys fra lyskilden enn et med mindre areal, hvis man ønske en like stor lysintensitet foot-Lamberts (fL) verdi reflektert pr flate enhet innenfor lerret flaten.

Det er ikke akkurat det jeg snakker om, men det fenomenet man har med refleksjon der lerret flaten som regel vil ha egenskaper som ligger et sted i mellom å gi en diffus refleksjon (b) og en speil refelksjon (a) der inn vinkelen på lyset er like stor som ut vinkelen

Lyset fra en projektoren vil uavhengig av lerret størrelsen ha forskjellige vinkler den sender lyset ut i hjørnene på lerretet ut i fra hvor i zoom området man har justert linsa. brukes et mindre lerret vil man ha en kortere kastelengde for den samme brennvidden enn for et større lerret som krever en lengere kastelengde for at den samme vinklede "lyskonen" skal fylle hele lerretet.

Det er denne lysvinkel (field of view) påvirkningen ut i fra vinkelen lyset hentes fra ytterkantene brikka inne i projektoren og hvordan det treffer lerretet jeg snakker om, og hvordan man fra sittepossisjon vil kunne oppleve dette i bilde refleksjonene fra lerretet.

Videre har vi i selve linsa også pga vinkler og blenderåpning også en effekt og som kalles "vignetting", og som er en kjennt problematikk i den fotografiske verdenen.

Her er f.eks en liten ilustrasjon på hvordan lysintensites vignetting kan virke for et kamera der det øverste som gir ca 78% lysbortfall ut i jørnene for en 50mm brennvidde på største blender og det nederste for
    det samme objektivet ved 200mm brennvidde som gir 45% lysreduksjon.
    I et camera vil man jo ha en litt annet forhold, da det der jo er filmruten sensoren i kameraet man har denne effekten, mens i en projektor blir det ønskede lyset sendt motsatt vei.

Det er riktig at det er her man kan få possitiv drahjelp for en jevnere lysintensitet med å bruke et buet lerret, og heldivis er heller ikke øynene våre så veldig følsom for denne effekten i praksis, da det ikke er lineære måleinstrumenter, og blir vel aldri så fremtredene som illustrasjonenne over.

Det er et forhold mellom blender verdi og vignetting effekten i linsa, og dagens digitale projektorer har ofte et så begrenset zoom område og en blender verdi som ikke gjør dette til noe stort problem, så det er vel helst refleksjons egenskape til lerretet som spiller mest inn her.

På CRT projektorer der f/ verdien på linsene er et godt stykke ned i f/1.1x området og standard objektivene (som ikke kan zoomes) er ganske vidvinklet samt at to av rørene er offsettet og vinklet inn mot det midterste grønne osv, der var det et større problem. Det ble gjerne løst elektonisk med å kunne justere og øke lysintensiteten internt forskjellige plasser på CRT bildeflaten, så det ble mer riktig når det vises på lerretet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •