1080 eller 720?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080 eller 720?

Jeg er ganske fersk her, så jeg beklager om dette har vært tatt opp før, jeg har ikke funnet noe om det...

Generelt skulle man jo tro at en 1080-prosjektor er bedre enn 720. Men det er også andre forhold som påvirker bildekvaliteten: fargegjengivelse, opplevd kontrast (altså ikke reklame-kontrast ), sortnivå, oppdateringshastighet og kanskje mer.

Finnes det noen sammenligninger av projektorer til samme pris men i forskjellig klasse?

For eksempel koster en InFocus IN78 (en 780-pj) hos Klubben ca 14', omtrent det samme som Epson TW980 eller Sanyo PLV-2000 (som begge er 1080).

Hvilken gir best bilde? Er 1080 alltid bedre? Er dyrere alltid bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolfrander
    Jeg er ganske fersk her, så jeg beklager om dette har vært tatt opp før, jeg har ikke funnet noe om det...

Generelt skulle man jo tro at en 1080-prosjektor er bedre enn 720. Men det er også andre forhold som påvirker bildekvaliteten: fargegjengivelse, opplevd kontrast (altså ikke reklame-kontrast ), sortnivå, oppdateringshastighet og kanskje mer.

Finnes det noen sammenligninger av projektorer til samme pris men i forskjellig klasse?

For eksempel koster en InFocus IN78 (en 780-pj) hos Klubben ca 14', omtrent det samme som Epson TW980 eller Sanyo PLV-2000 (som begge er 1080).

Hvilken gir best bilde? Er 1080 alltid bedre? Er dyrere alltid bedre?
    Pris er et ganske sikkert parameter for kvalitet - men ikke alltid. Infocus sine projektorer har vært ganske dyre sammenlignet med foreksempel Optoma sine - men mye av innmaten har vært den samme. Dark Chip 3 på IN78, Faroudja billedprossesering også videre. Med unntak for Full HD projektorene hvor Infocus leverer langt bedre testresultater enn Optoma, så virker det av testresultater som om Infocus IN78 ikke er særlig bedre enn Optoma HD73 for eksempel.

Sanyo sin PLV-Z2000 har mye bra teknologi innabords - blandt annet de nye D7 LCD panelene til Epson, men likevel ser det ikke ut til at Sanyo har klart å få like mye ut av disse panelene som en kunne forvente. Nå foreligger foreløpig lite testmateriale på Epson EMP-TW980, men den leveres med eldre teknologiske løsninger enn Sanyos projektor. Likevel kan det vise seg at 980 leverer et bedre bilde. Time will show.

Ellers har det foreløpig vært slik at 1080 projektorene alltid har levert bedre enn 720 projektorer. (Med et klart unntak for Benq 8720) Dette fordi produsentene foreløpig har lagt mest prestisje inn i 1080 projektorene og presset teknologien fremover der. Dette kan det snart komme endringer på - og kanskje nettopp den nye Optoma HDX 8000 og Epson EMP TW980 er de første lavbudsjett projektorene i FullHD klasse som ikke leverer et "fantastisk" bilde selv om oppløsningen er bra nok. Da er vi bare et knepp eller to unna de evigvarende diskusjonene som allerede raser innenfor delforum for TV -apparater.

Men med projektorer er mye av poenget stort bilde, og da er gevinsten i form av høyere oppløsning selvfølgelig større enn for TV-apparater - så i all hovedsak så er det fortsatt slik at en FullHD projektor vil gi deg et bedre filmbilde enn enn HDReady projektor.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei dyrere er ikka alltid bedre. IN78 har langt mer realistisk fargegjengivelse enn de to andre du nevner. Kontrasten er også mye høyere (bedre) fra IN78. I tillegg er IN78 veldig godt kalibrert fra fabrikk, slik at en ikke trenger å være "kalibreringsekspert" for å hente frem det maksimale fra projektoren.
    Det er imidlertid mange andre faktorer som også spiller inn. Skal du benytte projektoren mot spillkonsoll, PC, eller annen full-HD kilde? I så tilfelle vil IN78 måtte nedskalere bildet til godt under halvparten av oppløsningen (1280x720 = 921.600 bildepunkter / 1920x1080 = 2.073.600 bildepunkter). Den største gevinsten ved full-HD, er bildeskarphet og bildedybde. Og la deg ikke lure av de som påstår noe annet, forskjeller er STOR. Er det imidlertid kun DVD-filmer som står på sendeplanen i hjemmekinoen, ja da er IN78's oppløsning mer enn bra nok.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS... Gorm er guru på bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, takk for tilbakemelding.

Selv om det for øyeblikket bare finnes en dvd-spiller i stua mi, tar det nok ikke lang tid fra jeg kjøper PJ til det også kommer en PS3 eller en ren BluRay-spiller, så jeg ønsker nok å være tilpasset en høyoppløst kilde.

Basert på disse tilbakemeldingene virker det som om 1080 vil være verdt pengene, så da venter jeg spent på tester av TW980 (som de fleste andre...)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi er flere som venter på det.... :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •