Epson TW2000 Hvor stort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW2000 Hvor stort?

Hei Jeg driver nå og planlegger hjemmekino.
    Jeg har fått lov av Kona til å bruke kjellerstua så lenge det ser pent ut.

Jeg tenkt å gå til innkjøp av en Epson tw2000 og som alle andre vil jeg ha stort bilde.
    Jeg har gått inn på Projectors, Projector Reviews, LCD Projectors, Home Theater DLP Projectors at ProjectorCentral.com og sett litt.
    jeg ser at jeg akurat kan få til 150" men så vil jeg høre fra dere som har god erfaring om det er lurt å gå så høyt som 150".
    eller er det sånn at man skal ha det så mørkt at det nesten ikke lar seg gjøre i praksiss?

Mvh
    Rune

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150 tommer er nok i største laget for denne projektoren, spesielt om rommet ikke er sortmaskert.
    Skal du sitte veldig langt unna, siden du planlegger så gigantisk lerret?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

150"

Virker som litt stort ja, holder nok med 100"-110" om du ikke sitter mer enn 4-5 m unna lerret. Du får jo en fin opplevelse av bildet selv med 100".

Re gorm: ser klokken er feil, vet vi om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    150 tommer er nok i største laget for denne projektoren, spesielt om rommet ikke er sortmaskert.
    Skal du sitte veldig langt unna, siden du planlegger så gigantisk lerret?
    Rommet jeg planlegger Kinoen i er 4.5*7 Meter så jeg har nok av plass.
    er 100 til 110" det som er mest anbefalt for en Epson tw2000?
    hvor langt unna burde jeg sitte fra da du har en 100 til 120"?

så har jeg et spørsmål til

hva med lerret? går det greit å ordne noe selv (male veggen) eller er det klart en vinner å kjøpe seg et lerret?

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 3,5m fra et lerret på 120" og syntes det er perfekt.
    Jeg har hatt flere på besøk og alle uten unntak syntes det er best og sitte forran.
    Jeg har prøvd flere forskjellige avstander og kom frem til at det jeg har nå er best.
    Jeg hadde helt klart gått for 120" av de du nevner!
    Ser gang på gang at folk kjøper for små lerret,så blir det og oppgradere.
    Folk sier etter en ukes tid at "det kanskje skulle vært større".Så blir det og kjøpe større lerret og ut med mer penger.

Lykke til:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Tw2000 sammen med dreamscreen 106" lerret. Sitteavstanden er litt i overkant av 4 m. Meget behagelig størrelse å se på.....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX anbefaler at synsvinkelen er 36 grader, og at vinkelen på bakerste rad er minimum 26 grader. (Dette er altså vinkelen på synsfeltet mellom din posisjon og venstre og høyre kant på bildet).

Jeg har regnet litt på dette og kommet frem til følgende tommelfingerregel. Hvis man måler avstand fra sitteplass til skjermen i meter, bør skjermens størrelse (i tommer, diagonalt) være minst 20 ganger antall meter, og optimalt 30 ganger antall meter. For eksempel: hvis sofaen er 4 meter fra lerettet, bør lerettet være 120 tommer (4*30=120), og ikke mindre enn 90 tommer (3*30=90).

Det finnes et par kalkulatorer på nett som kan hjelpe deg med regnestykkene:
    Projectorcentral er veldig god, og tar også hensyn til lysstyrke, zoom, lys i rommet mm:
    Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Ellers er dette et alternativ som forteller deg hva grenseverdiene blir, men du må regne om alt til fot og tommer:
    Viewing Distance Calculator

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolfrander
    THX anbefaler at synsvinkelen er 36 grader, og at vinkelen på bakerste rad er minimum 26 grader. (Dette er altså vinkelen på synsfeltet mellom din posisjon og venstre og høyre kant på bildet).

Jeg har regnet litt på dette og kommet frem til følgende tommelfingerregel. Hvis man måler avstand fra sitteplass til skjermen i meter, bør skjermens størrelse (i tommer, diagonalt) være minst 20 ganger antall meter, og optimalt 30 ganger antall meter. For eksempel: hvis sofaen er 4 meter fra lerettet, bør lerettet være 120 tommer (4*30=120), og ikke mindre enn 90 tommer (3*30=90).

Det finnes et par kalkulatorer på nett som kan hjelpe deg med regnestykkene:
    Projectorcentral er veldig god, og tar også hensyn til lysstyrke, zoom, lys i rommet mm:
    Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Ellers er dette et alternativ som forteller deg hva grenseverdiene blir, men du må regne om alt til fot og tommer:
    Viewing Distance Calculator

Vil du ha en "folkelig" tommelfingerregel tar du sitteavstanden og deler på 1,5.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •