I alle dager, projektorbildet for stort for lerrettet :S

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

I alle dager, projektorbildet for stort for lerrettet :S

Hei.

Har fått meg projektor og skulle montere den opp i dag. Den henger ca 5m unna et lerret på rundt 80". Men til min forbauselse, når jeg plasserer den på veggen den skal henge på og zoomer helt ut blir fotsatt bildet alt for stort for lerrettet! Det kan da vel ikke være meningen det skal være slik? Står jo i bruksannvisningen at den i hvert fall fokusere opp til 12m avstand. Hjelp gutter!

Projektoren det gjelder er en Optoma Themescene H30a.

HJELP!

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du kjøper prosjektor må du alltid sjekke kasteavstanden på prosjektoren i forhold til hvor du har tenkt å plassere den.

Det kan være lurt å sjekke på projectorcentral.com.

Jeg fant kun en som heter Optoma H30. Jeg vet ikke om det er den samme. I følge kalkulatoren må du ved maks zoom plassere projektoren max 3,7 meter fra lerretet for å få 80" bilde (ca. 200 cm diagonalt).

Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Den avstanden du har er i grenseland for hva prosjektoren din klarer i det hele tatt (hvis jeg har funnet rett prosjektor da). Du vil da få et bilde på ca. 109".

At den fokuserer på 12 meter er ikke det samme som zoomområde.

Du må nok belage deg på å flytte prosjektoren nærmere lerretet. Eller kjøpe større lerret. Jeg ville nok flyttet den nærmere uansett. Du mister mye lysstyrke slik du har det nå.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raven007
    Hei.

Har fått meg projektor og skulle montere den opp i dag. Den henger ca 5m unna et lerret på rundt 80". Men til min forbauselse, når jeg plasserer den på veggen den skal henge på og zoomer helt ut blir fotsatt bildet alt for stort for lerrettet! Det kan da vel ikke være meningen det skal være slik? Står jo i bruksannvisningen at den i hvert fall fokusere opp til 12m avstand. Hjelp gutter!

Projektoren det gjelder er en Optoma Themescene H30a.

HJELP!

Prosjektoren din må henge fra 2,85 til 3,46meter fra lerrete vis du skal få den til på et 80" lerret. Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size På 5meters avstand må du ha et lerret på rundt 120".

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et 80" (diagonalt) lerret så må avstanden fra projektor til lerret være mellom 2,84 og 3,45 meter.

Med 5 meters avstand fra projektor til lerret så vil bilde "fylle" et 116" (diagonalt)/ 93" (bredt) lerret, så jeg skjønner godt at dette så rart ut.

Her er en link til en grei kalkulator der du enkelt kan finne den optimale avstanden: Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok misforstått et eller annet her ja, på 5m avstand vil bildet bli minimum 93'' bredt, dvs. 106'' diagonal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da som **** altså. Tenkte faktisk ikke over dette og han som solgte meg den kan ikke ha tenkt over det han heller for han har sett rommet og hvor stort det er. Jeg hadde tenkt å feste den til bakveggen med et hjemmesnekra veggfeste. Har dessverre svært begrensede muligheter for takfeste siden taket mitt er svært høyt og jeg er neste usikker på om det holder. Har visst kjøpt katta i sekken kan du si. Hva koster det for et billig takfeste egentlig?

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette den inne i et bord eller noe foran sitteplassene? Dersom taker er veldig høyt, får du problemer som du sier selv. Problemet blir da å få bildet langt nok ned på veggen.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes også takstativer med teleskopstang som sikkert kan modifiseres litt til å passe i rommet. Ser gjerne ikke så fint ut, men det kan virke

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo et alternativ, men det blir dyrt og vanskeilg. Dessuten ser det ikke særlig pent ut heller. Å ha projektoren på bordet innebærer at jeg må dra en pult ut i stua hver gang jeg skal se film og kalibrere projektoren, noe som tar ganske lang tid og aldri blir helt perfekt (ujevnt gulv). Irriterende altså. Hvor mye får jeg for projektoren (optoma hd30) brukt 700 timer med 80" lerret ca? Vurderer å selge den hvis jeg får ok pris.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Står jo i bruksannvisningen at den i hvert fall fokusere opp til 12m avstand.
    Du har når lært forskjell på fokus og zoom på den tungvindte måten. Håper du får ordnet det til så du får nyte projektorens gleder til tross for startvansker.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke helt til denne projektor modellen eller de fysiske målene på linsa osv, men som en nødløsning hvis det ikke går å redusere kastelengde eller øke lerret størrese hadde det kanskje vært en mulighet å brukt en 1.7x tele forsatslinse som vanligvis brukes på video eller digitalefoto kameraer. Disse koster litt, og det er ikke sikkert at bilderesultatet vil bli optimalt osv, men en mulig "nødløsning"

Bruker man f.eks et nedrekkslerret, så trenger vel ikke det heller å henge intill en vegg for å fungere, og det er også en mulig måte å redusere kastelengden, samtidig som hvis den bygges inn i taket og ikke trenger å ha kasetten hengende oppunder taket, kun tar opp plass når man trekker duken ned og bruker projektoren.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, takk for svar. Dette var kjipernt altså

Dere som har peil. Hva vil dere annse som ok pris for en Optoma HD30 projektor som er gått 700 timer + et widescreen dra-ned-lerret i bra tilstand som kostet ca 2000 nytt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått litt i tenkeboksen.

Jeg ser over at når projektoren henger 5 m unna må jeg opp i 106" lerret, og det er jo helt klart et alternativ. Var ikke spes dyrt heller. Men; Blir 106" lerret alt for stort hvis man sitter ca 3,5 meter unna? Eller går det greit? Og, når projektoren henger 5m unna, blir bilde dårligere/svakere enn hvis den henger kun 3m unna?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått litt i tenkeboksen.

Jeg ser over at når projektoren henger 5 m unna må jeg opp i 106" lerret, og det er jo helt klart et alternativ. Var ikke spes dyrt heller. Men; Blir 106" lerret alt for stort hvis man sitter ca 3,5 meter unna? Eller går det greit? Og, når projektoren henger 5m unna, blir bilde dårligere/svakere enn hvis den henger kun 3m unna?
    Jeg sitter 2,5m unna ett lerrett på 106 tommer, og det synes jeg er helt optimalt. Du bør dog ha minst en projector med 1280x720 på det forholdet. Jeg vet ikke hva H30 har?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H30 A har en oppløsning på 854x480. I den forrige leiligheten min brukte jeg en Infocus SP4805 som har samme oppløsning på et 81" lerret (180cm bredde) med ca 2,5m sitteavstand. Ikke optimalt, men jeg syntes det gikk helt fint, men det spørs jo hvor opptatt av perfekt bilde man er.

Vær oppmerksom på at H30 og H30 Advanced ser ut til å være to forskjellige projektorer, en 4:3 og en 16:9. Ifølge en brosjyre jeg fant på Optomas hjemmesider er minimum lerretsstørrelse fra 5 meter 250 cm bredde, dvs. 113". Sjekk nøye i bruksanvisningen før du kjøper nytt lerret!!

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma Themescene H30a