Bildeproblem med 1,78:1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bildeproblem med 1,78:1

Fikk et merkelig bildeproblem i påsken med min Pioner DV 868 og Optoma HD70.
    Kjøpte 1408 og Black Sheep som er innspilt i 1,78:1. Bildet blir helt umulig å se på med HDMI og komponenet da alle bevegelser "henger" og alle kanter får sagtakker. Måtte finne en god gammel SVideo og da ble det bra.
    Skal prøve å forklare bedre. Sauene i Black sheep er bare noe tåkedotter og når de kommer nærmere ser det ut til at 2 til 3 piksler henger etter.
    I 1408 er det personene som blir uklare og hakkete. I en scene går skuespilleren over rommet med et lysrør, dette er bare hakk og ispedd sorte felter.
    Sjekket en del av mine andre filmer, men det ser ut til at dette er de eneste i 1,78:1. 2,35:1, 2,4:1, 1,85:1 ++ fungerer 100% alle sammen.
    Er ganske sikker på at det er skalering, men det burde vel ikke oppstå bare på 1,78:1 ?? Merkelig at jeg ikke har flere filmer med denne oppløsningen da DVD samlingen begynner å bli stor..
    Mange kloke hoder her så noen som har forslag ??

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om det er feil på filmene?
    Er overscan skrudd av? Hvilken oppløsning kjører du ut på HDMI?
    Forøvrig er 1.78:1 det vi vanligvis omtaler som 16:9, altså korrekt oppløsning for din projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Dual PureCinema prog. scan

Dette var synderen.
    Kan ikke skjønne hvorfor denne klusser til filmer i 1,78:1 og ikke de andre.
    Funskjonen har 4 valg ( On, off, auto1 og auto2). Bildet er helt bra i off og auto 2, i de andre stillingene er det bare pixler og sagtakker.
    Har heller ikke rørt disse innstillingene siden jeg kjøpte spilleren.
    Om noen har en teori som vil jeg gjerne høre den.
    Ellers er det jo som anbefalt å skru av alle automatiske bildebehandlinger og heller justere selv. Noe jeg også erfarte ikveld da jeg testet de mange innstillingene og fikk et vesentlig bedre bilde. Må nok kjøpe en test DVD...

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sagtenner og andre problemer ordner seg ofte med å bruke Auto2 og justere progressiv scan i Pio 868.

Men det er lett å gå seg bort i den veldig detaljerte HDMI settings menyen på Pio 868.

Les litt i denne linken så får du et bedre utgangspunkt for kalibrering; http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...librering.html
    Har brukt disse innstillingene med veldig bra resultater i flere år.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Toppers

Mange takk for link den forklarte mye. Gleder meg til å komme hjem å teste disse innstillingene :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •