Projektor vs. LCD - gå for projektor og lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor vs. LCD - gå for projektor og lerret?

Hei!

Jeg har lenge kost meg med en LCD-TV på 32", og skal nå gå opp til større skjerm. Men etter å ha sett på alle de fine hjemmekinoene som er lagt ut på AVforum, så ser jeg at mange benytter seg av projektor.

Men, er det noen fordeler med projektor? Er dette en teknologi som begynner å bli faset ut av stadig større LCD-TVer, eller vil den leve videre i flere år? Skal bruke den til film, vanlig TV og også koble opp PC-en min mot den.

Hva som er mest økonomisk er ikke så viktig, så lenge at et komplett utstyr kommer under 25 000 - 30 000 kr (uten lydanlegg). Så, for å gjøre alt klart - spørsmålene er som følger:

1) Er det noen fordeler med projektor istedet for LCD-TV?
    2) Jeg skal altså øke skjermstørrelse - enten til projektor eller LCD-TV på 50". Hva mener dere er det beste valget for film, vanlig TV titting og noe PC?
    3) Er projektor en teknologi som er på vei ut nå, eller er den fullgod fortsatt i dagens marked?
    4) Er projekorlamper en "forbruksvare"? Er dette noe man må regne med går etter en tid? Og hvis den går - pleier det være god tilgang på lamper til selv gamle modeller, eller må man belage seg på å kjøpe en helt ny projektor? Hvis man har en 4-5 år gammel projektor - vil det finnes reservepærer til denne?

Takk for svar! Grunnen til at jeg spør litt framtidsrettet, er at jeg må spare en liten stund for å få råd til dette. Og dette nye oppsettet vil jeg skal vare i flere år også, og da hadde det vært greit med noe som ikke er utdatert innen kort stund

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV vil jeg si er best til vanlig TV-titting og "switching". Men til film vil en prosjektør jeg deg en helt spesiel og overlegen følelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Er det noen fordeler med projektor istedet for LCD-TV?
    Svar: Med PJ får du et knallbra 100" bilde (720p) for ca 10k. Dette gir utrolig mye kinofølelse for pengene. Legger du på 3-4k får du en 1080p projektor.

2) Jeg skal altså øke skjermstørrelse - enten til projektor eller LCD-TV på 50". Hva mener dere er det beste valget for film, vanlig TV titting og noe PC?
    Svar: Projektor er overlegen til film, men krever et temmelug mørkt rom, så til TV titting i stue er nok skjerm best.

3) Er projektor en teknologi som er på vei ut nå, eller er den fullgod fortsatt i dagens marked?
    Svar: Projektorteknologi er i rivende utvikling og sprenger stadig nye grenser for ytelse pr krone. Spesielt LCD projektorer har utviklet seg voldsomt de siste 3 årene.

4) Er projekorlamper en "forbruksvare"? Er dette noe man må regne med går etter en tid? Og hvis den går - pleier det være god tilgang på lamper til selv gamle modeller, eller må man belage seg på å kjøpe en helt ny projektor? Hvis man har en 4-5 år gammel projektor - vil det finnes reservepærer til denne?
    Svar: Man får inkludert (eller kjøpt billig) opptil 3 års/2000 timers pæregaranti med mange PJer. Den jevne filmtitter svir ikke av pæra så fort, men hvis man bruker PJen mange timer pr dag til TV titting må man nok belage seg på bytte etter et par-tre år. Pærer er dyre i forhold til å bytte ut en 3 år gammel projektor, men de kan nok skaffes innenfor rimelig levetid 5 år + (?)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •