X1/4800 vs AE500 vs Z2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

X1/4800 vs AE500 vs Z2

Hei, er selv iferd med å investere i en ny prosjektør og har derfor i flere måneder nå lest og studert og ergret meg noe grasalt over hvor vanskelig det skal være å finne en prosjektør som skiller seg ut fra alle andre. Ser ut som om alle har ett eller annet som de andre ikke har og visa versa.

Iallefall har jeg begrensa valget mitt ned til følgende:
    Infocus x1 eller 4800
    Sanyo Z2
    Panasonic AE500

Edit: lokal (privat) pris diskuteres ikke her...

Selv har jeg tenkt å bruke den mest til film, litt til pc bruk da jeg har en maskin med Ati Radeon og hakke lyst å bruke mange lapper på en dyr dvd spiller samt at man har jo litt divx og såntliggende, samt litt ps2/xbox. Lerret blir et widescreen på ca 2 meter bredde (er iallefall planen). Hva ville dere evt anbefalt meg å gjøre ? Ville jeg bli fornøyd med f.ex en helt enkel X1 og er det sant at man med enkel firmware oppdatering kan gjøre den til en 4800? Det økonomiske aspektet er jo også gjeldende siden jeg også er student og ikke har flust med gryn. Sanyo frister med sin lensshift, høye oppløsning og dvi, panasonic har også dette minus lensshift mens den igjen har den anti screendoor effekten.

Målet mitt er iallefall å ha et stort klart bilde, helst en prosjektør jeg ikke trenger å slå av absolutt alt lys til enhver tid når jeg skal se film, som jeg kan bruke like godt på tvspill/pc og film, som gir meg et godt bilde prisen tatt i betraktning, som helst har minst mulig vertical banding og screendoor osv osv. (hørte man dream on . Skulle ønske det var litt mer gode screenshots av de aktulle prosjektørene ute, og gjerne direkte test dueller. Så noen på et fransk forum av Z2 som så utrolig bra ut.

Håper på svar.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen momenter:

- Det er ikke noe poeng å kjøpe en SP4800 fremfor en X1. SP4800 har et par kabler ekstra, samt en mer funksjonsrik fjernkontroll med bakgrunnsbelysning.
    - Det stemmer at SP4800 firmware kan lastes inn på en X1, men går noe galt mister man selvsagt garantien, dersom man da ikke klarer å laste tilbake original firmware til X1'en. Dessuten så vil enkelte knapper på X1s fjernkontrolll ikke lenger være tilgjengelig. Ser ikke poenget med å laste SP4800 firmware på en X1. Tenkte på det selv før, men har slått det fra meg. Gevinsten er null, bortsett fra en kuul SP-logo i projektorens boot-fase...
    - AE500 må plasseres langt ned fra taket, sett i forhold til X1/SP4800. Er derfor uaktuell for meg.
    - VB rapporteres for både Z2 og AE500
    - Z2 kjenner jeg ikke noe til utover det du allerede vet.
    - Sortnivået på X1/SP4800 er gedre enn AE500.

...har derfor i flere måneder nå lest og studert og ergret meg noe grasalt over hvor vanskelig det skal være å finne en prosjektør som skiller seg ut fra alle andre. Ser ut som om alle har ett eller annet som de andre ikke har og visa versa.
    Det er vel på grunn av at projektorer i denne prisklassen er full av komprimisser.

Eneste konkrete rådet jeg kan gi, er å bruke eliminasjonsmetoden. Sett opp noen ufravikelige ønsker og stryk de projektorene som ikke passer dine ønsker, istedenfor å se på hva du liker med dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du jobber hos en forhandler har du det mulighet å få testet hver en av dem hjemme. Jeg testet først SP 4800 og var fornøyd med bildet men pga av plasseringsproblemer med den, regnbueeffekt og ikke minst støy fra vifta på den så leverte jeg den tilbake. Endte opp med Z2 pga. av lens-shift, short-throw linse og lav støy. Bildet er supert (for førstegangskjøpere) på begge i mine øyne.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Z2, har jeg opplevd to potensielle problemer. Det ene er allerede nevnt: VB, altså striper i bilde. Mange, meg selv inkludert, løser dette ved å gå inn i service-menyen og justere en parameter til stripene forsvinner en gang for alle.
    En annen irriterende sak er støv. Støv som ikke blir tatt opp av filteret, men kommer inn i projektoren og fester seg på RGB-paneler og optikk. Dette fremstår (på et 90" lerret) som runde områder på størrelse fra en golfball til en håndball i ulike lyse/difuse farger. Sees når bakgrunnen skal være sort og er til stor irritasjon Botemiddelet kan være å åpne projektoren og gå løs på paneler og optikk med trykkluft. Egentlig ikke noe man gleder seg til å gjøre...
    Enkelte mener å bedre problemet med en nylonstrømpe (!) rundt Z2-en, jeg mener Sanyo har gjort en slett jobb med støvfilterkonstruksjonen.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Z2. Jeg har ikke noen særlige problemer med VB på min, jeg kan se det når jeg slår på prosjektoren, men det forsvinner nesten helt når prosjektoren har stått på noen minutter. Kan se det enkelte ganger svakt ved enkelte typer bakgrunner hvis jeg ser nøye etter det.

Har også samme problemet når det gjelder støv, har en tydelig grønn flekk (ved mørke bilder), og et par veldig svake blå flekker. Kommer vel til å åpne den om ikke så lenge og blåse litt på panelene.

Ellers er jeg veldig fornøyd med den, kjempebra bildekvalitet (dette er min første projektor). Lens shift er også nyttig (gjør den veldig plasseringsvennlig/samboervennlig :-) ).

BB

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes jo absolutt ikke bra ut med det støvproblemet på Z2, syntes som sagt at bildekvaliteten var ypperlig på denne prosjektøren (utifra fotos som ligger på diverse forum). Hvis man ser bort ifra oppløsningen og bare ser på kvaliteten på bildet både detaljer, sortnivå og hele pakka. Er X1 i nærheten av Z2/ae500 ? Selvsagt skulle jeg gjerne hatt penger til å kjøpt noe bedre, f.ex en infocus 5700 eller lignende, men som sagt, gidder ikke vente i 6-12 måneder lengre.

All tilbakemelding mottas med takk.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Hørtes jo absolutt ikke bra ut med det støvproblemet på Z2, syntes som sagt at bildekvaliteten var ypperlig på denne prosjektøren (utifra fotos som ligger på diverse forum). Hvis man ser bort ifra oppløsningen og bare ser på kvaliteten på bildet både detaljer, sortnivå og hele pakka. Er X1 i nærheten av Z2/ae500 ? Selvsagt skulle jeg gjerne hatt penger til å kjøpt noe bedre, f.ex en infocus 5700 eller lignende, men som sagt, gidder ikke vente i 6-12 måneder lengre.

All tilbakemelding mottas med takk.
    Som alle andre sier er kjøp av projektor i denne klassen alltid et kompromiss mellom flere faktorer. X1 har en kontrast og sortnivå som er overlegen Z2/AE500. Men det er jo klart at oppløsningen med Z2/AE500 er høyere, slik at du kan sitte nærmere uten å se pikslene.

Støtter deg i tanken om ikke å vente. Det er noe med at det alltid vil komme noe bedre... Derfor skal du kjøpe når du trenger det. Det er ikke noen vits i å vente 6 måneder hvis du trenger nå, og det er ikke noen vits i å kjøpe nå hvis hjemmekinorommet står klart om 6 måneder. Noen ganger kan det lønne seg å vente, men det må være fordi man venter på et nytt produkt som løser et spesifikt problem. Sanyo Z2 med lens shift var et slikt produkt. AE500 var også verdt å vente på for dem som ville ha høy oppløsning til en rimelig penge.

Slik situasjonen er nå, så synes jeg alternativene X1/SP4800, Z2, AE500 er gode. Det som mangler i markedet nå er en DLP-projektor til under 20k som har oppløsning som kan konkurrere med Z2 og AE500. Mange er negative til AE500 om dagen. Dette er hovedsaklig fordi den er kresen på plasseringen ved takmontering. Det er bare et år siden AE300 var regnet som et meget godt kjøp. AE500 er jo enda bedre og fås rimeligere enn AE300 for et år siden. Det sier litt om hvor fort utviklingen går...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    n0stra skrev:
    syntes som sagt at bildekvaliteten var ypperlig på denne prosjektøren (utifra fotos som ligger på diverse forum) Hvis man ser bort ifra oppløsningen og bare ser på kvaliteten på bildet både detaljer, sortnivå og hele pakka
    Du må være svært forsiktig med å vurdere billedkvalitet ut fra screen shots. Jeg vil si at screen shots faktisk er helt ubrukelig til dette og må bare ses på som en kuriositet.

Tenk på alle prossessene, konverteringene, komprimeringene og innstillingene som spiller inn. På projectoren selv, kameraet, skjermkort og skjerm. Og til slutt er bilde presentert i et knøttlite format i forhold til originalen. Det må bli galt!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo skal være enig i dette, men det viser iallfall noe av potensialet samt beroliger meg litt personlig, så slipper jeg marerittvisjoner over skikkelig skuffende bilde når jeg evt får den hjem. Og de bildene jeg så på var faktisk tatt med stativ og i høy oppløsning på et passelig stort lerret så var ganske greit sådan.

En annen ting som absolutt ikke gjør ting lettere er også det faktum at halvparten av omtaler jeg har lest rundtomkring på sider sier at DLP(x1) har bedre sortnivå enn f.ex z2/ae500, mens i neste øyeblikk sitter jeg og leser at DLP fremdeles henger etter LCD når det gjelder sortnivå. Gjør det ikke enklere at de som tester virker ganske oppegående alle sammen også. Hjelp sier jeg bare!

Skulle ønske jeg kunne låne med meg alle hjem som en sier her, men problemet er bare at jeg jobber i en butikk i en forholdsvis liten by og hakke mulighet til å få alle opp til butikken. Har en AE500 og en infocus 4800 i butikk dog men hakke fått kobla opp enda pga plasserings problemer. Mange nevner plasseringsproblem med AE500, akkurat her jeg bor nå kan jeg ikke ha den på hylle da et stort vindu er i veien helt op til taket. Må derfor evt ha den hengende fra taket, Hvor mange cm snakker vi om her ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    [...]mens i neste øyeblikk sitter jeg og leser at DLP fremdeles henger etter LCD når det gjelder sortnivå. Gjør det ikke enklere at de som tester virker ganske oppegående alle sammen også. Hjelp sier jeg bare!
    Hvor har du lest at DLP henger etter LCD på sortnivå? Er du sikker på at du ikke blander sammen med DLP vs CRT?

Her er mainstream-fasiten, slik den har vært til nå:
    CRT har best sortnivå og best kontrast, men kan være svak på maksimal lysstyrke.
    DLP er nest best på sortnivå og kontrast og har normalt temmelig høy maksimal lysstyrke.
    LCD er dårligst på sortnivå og kontrast og har normalt temmelig høy maksimal lysstyrke.

LCD har tradisjonelt hatt bedre (mer korrekt) fargegjengivelse enn DLP, som blant annet har slitt litt med å gjengi korrekt gulfarge. Dette er i ferd med å bedre seg til DLPs fordel.

Her er det sikkert mange som er uenig med meg, men jeg tror mange også er enig når jeg sier at uavhengig av pris, så er DLP bedre enn LCD, og ville vært et soleklart valg i budsjettklassen hvis det ikke hadde vært for regnbueeffekten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå husker jeg selvsagt ikke url's osv, men blander ikke crt nei, har bare skumma gjennom et uttall av x1 tester da denne er den evt aktuelle på DLP for min del, bare synd med oppløsningen, 2x fargehjul og null dvi, men man kan vel ikke forlange for mye for 9000 kroner. Venter på å høre på demotilbud på en 5700 fra Infocus også, men tviler på at den blir under 15000 så da har jeg ikke råd just nu.

Hvis man tenker BARE dvd/film, og ser på kvaliteten på bilde på et rom med dimmet belysning ned til helt mørkt, hvilken av disse 3 prosjektørene er da best på bilde. Hvis jeg tenker å heller spare penger og derfor kjøper x1, er dette et dumt kjøp av meg ? Vil det evt lønne seg å vente til Mai og kjøpe 4805 istedet ? (er release dato for denna i norge), regner med jeg blir å få denne for ca 11500 eller no.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noen i en annen tråd
    4805 vil ligge på ca. 15000 veil... 16:9, DVI, 4x fargehjul +++ Pris kan for øvrig også havne noe høyere, men foreløpige signaler tilsier ca. 15k. [...] Oppløsning: 854x480
    Hovedforskjellene X1 vs 4805 er altså:
    * Bredde/høydeforhold: 4:3(800x600) vs 16:9(854x480)
    * Hastighet fargehjul: 2x vs 4x
    * DVI-tilkobling.
    * Pris, veiledende (ca): 9000 vs 15000

Jeg har sett X1 utrette utrolige ting, ogen anamorf linse gir 600 linjer i høyden med X1 i 16:9, noe som jeg betrakter som bedre enn 4805 (anamorf linse må kjøpes i tillegg, og gjør X1 litt klumpete).
    Regnbueeffekten vil nok bli betydelig redusert med dobbel hastighet på fargehjulet.
    DVI er ikke så farlig etter min mening når jeg ser hva som er mulig med X1 på VGA-tilkobling. Ryktene sier at X1 er enda bedre med komponent, men det har jeg ikke sett selv!

Min konklusjon er at til de ovennevnte prisene, så er det ingen grunn til å vente på 4805 med mindre man er plaget av regnbuer (noe jeg dessverre er). Selv med anamorf linse (veiledende pris rundt 4000(?)), så kommer X1 en del billigere ut.

Jeg er litt skuffet over at en oppfølger til X1/4800 ikke har bedre oppløsning enn dette (854x480)... Jeg hadde forventet 1024x576, som hadde vært perfekt etter min mening. :? Men får du 4805 til den prisen du nevner, n0stra. så er det nok et godt kjøp som det kan lønne seg å vente på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel det er en svakhet som det er tydeligvis bare meg plages av når det gjelder dagens DLP prosjektorer. Det er hovedsaklig støy som på X1 var til stor irritasjon for meg, i hver stille scene ble jeg oppmerksom på støyen, Z2 er knapt hørbar mens X1 høres ut som vifta på en PC. Ellers er det ingen DLPer under 20k som er så plasseringsvennlig som Z2. Men for noen er vel svartnivået en like stor irritasjonsfaktor. Men med en grå duk vil jeg si at svartnivået er fullt ut akseptabelt på Z2.

Hadde de nå fått ned støynivået og inkludert lens-shift på en DLP uten regnbuer så hadde jeg heller ikke vært i tvil om at DLP gir best valuta for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke det er helt rett å sammenligne oppløsning på LCD/DLP.
    Har akkurat byttet ut en XGA-LCD med en SVGA-DLP(H-30),og det er jaggu ikke store forskjellen på avstanden fra lerretet du må sitte for at du ikke skal se rutemønsteret.På tidligere DLP'er jeg har sett, har det vært helt tydelige ujevnheter i kantene på f.eks konturer,men har ikke sett noe av dette nå.
    I tillegg er fargene utrulig bra,i forhold til hva de var for bare kort tid siden.For ikke å snakke om et utrolig bra sortnivå.

Når det er sagt,større oppløsning vil vi jo alltid ha

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat byttet ut en XGA-LCD med en SVGA-DLP(H-30),og det er jaggu ikke store forskjellen på avstanden fra lerretet du må sitte for at du ikke skal se rutemønsteret.
    Det er mye sant i det.. Er ikke helt sikker, men mener å huske at DLP har en fillrate på oppimot 90%, mens LCD ligger på ca 60%.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har i slutten av forrige uke, og begynnelsen av denne testet en god del projektorer til en bildespesial. Vi har så langt testet Optoma H30, Infocus SP4800, Sanyo PLV-Z2, Epson TW200 og TW10.
    Rangeringen av bildekvalitet er lik presentasjonen ovenfor. Optoma H30 er ørlite grann bedre enn SP4800 (X1), mens disse to er enormt langt foran nummer 3 som er Sanyo PLV-Z2. De to Epson modellene er ikke forenelig med bra hjemmekinobildet i det hele tatt. TW200 er heller ikke verd prisforskjellen ned til TW10, og prisforskjellen her burde ikke vært mer en 1 til 2 tusen kroner. Det viser seg at økt oppløsning ikke nødvendigvis er det samme som økt bildekvalitet. Den helt klare konklusjonen så langt er at sortnivå er alfa omega, og at det betyr mye mer for bildekvalitet enn oppløsning. Vi har selvsagt mange projer igjen å teste, men det har allerede dannet seg et ganske klart bilde.
    En ting som har overrasket meg er at det ikke er mer ro i bildet fra LCD. DLP projektorene har jo som alle vet litt uro i sorte (mørke) sener siden speilene der jobber veldig intenst. Men denne uroen kan ikke sammenlignes med det vi opplever fra alle de LCD projektorene vi har testet så langt. Her er det vertikal bending som står for uroen, og dette oppleves som veldig slitsomt å se på. Dette er spesielt ille i sener hvor kameraet er i bevegelse og selvsagt ved panoreringer. DLP’ene er bare ”heaven” å se på i forhold.
    Må også nevne at vi ikke oppfatter DVI signalet som noe vesentlig bedre enn komponent signal. Alle projektorene er testet med komponent signal (de som har DVI er testet også med denne tilkoblingen) fra Pioneer 868.
    Vi har også foret de med HD signal fra HTPC (Coral Reef Adventure) i 720p oppløsning. PLV-Z2 og TW200 som begge er 1280x720 burde gjort rent bord her, men ble begge to fullstendig akterutseilt av de to 800x600 oppløste DLP projektorene.

Min konklusjonen er altså at en ikke skal la seg styre utelukkende av oppløsning, men heller satse på sortnivået. Det betaler seg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil: Av ren nysgjerrighet, synes du at H30 er verdt 8-9k mer enn x1/sp4800?

Mvh

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hi-Fil: Av ren nysgjerrighet, synes du at H30 er verdt 8-9k mer enn x1/sp4800?

Mvh
    Nei det synes jeg ikke, men nå er ikke jeg plaget med å se "regnbuer" heller. Det er vel egentlig den største forskjellen på de to at "regnbuene" er ikkeeksisterende på Optoma H30.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mindre viftestøy.
    Eller kom dere fram til en annen konklusjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg heller mer og mer mot en X1 her altså, ser ut som fordelene med evt høy oppløsning forsvinner stadig mer. Eneste store fordel jeg hadde tenkt meg var evt bittelitt databruk samt evt fordeler ved HD opptak, men hvis den ikke ser bedre ut eller endog er dårligere enn på en 800x600 prosjektør så spiller det jo null rolle. Eller?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •