X1/4800 vs AE500 vs Z2 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Og mindre viftestøy.
    Eller kom dere fram til en annen konklusjon?
    Selvfølgelig har H30 mindre viftestøy, bildekvaliteten er også en smule bedre og regnbueproblematikken er som nevnt nesten ikke eksisterende. Om forskjellene er verd prisforskjellen får være opp til en hver å bestemme selv. Spiller ikke prisen noen rolle, er det jo mange meget gode DLP projektorer å velge mellom. Det jeg ikke kan forstå er de som går og kjøper seg en LCD projektor i prisklassen fra 15 tusen og oppover. Det skal nevnes at jeg ikke har sett AE500 enda, da Panasonic ikke klarer å skaffe frem et eksemplar til test. Jeg har hørt rykter om at den gjør en glimrende jobb når den er koblet opp mot en godt trimmet HTPC.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer dere til å teste HS20 HI-FIL...?
    Hvordan opplever du fargene på LCD vs DLP?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en annen ting, jeg har tenkt å bruke den opp mot en pc som jeg likevel har stående i stua og som har et godt radeon skjermkort og god cpu/ram osv. X1 har jo ingen DVI inngang noe Z2 og AE500 har. Flere sier dette ikke spiller noen rolle. Vil et bilde ut fra Vga utgangen på skjermkortet mitt opp til prosjektøren gi meg et godt bilde sammenlignet med en 6-8000 kroners dvd med progresiv scan osv? Og kan jeg bruke den 2 utgangen på skjermkortet mitt med en DVI til VGA overgang ? Eller er dette ikke anbefalt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Vi har i slutten av forrige uke, og begynnelsen av denne testet en god del projektorer til en bildespesial. Vi har så langt testet Optoma H30, Infocus SP4800, Sanyo PLV-Z2, Epson TW200 og TW10.
    Rangeringen av bildekvalitet er lik presentasjonen ovenfor. Optoma H30 er ørlite grann bedre enn SP4800 (X1),
    Har selv testet H30, X1 og AE500. Min konklusjon er den samme. Oppløsning er ikke ene og alene saliggjørende for bildekvaliteten. 8)

Hi-Fil: Har dere testet fasejusteringene på H30. Der slet jeg litt. Se: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7487

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere poengtert finnes det grunner til å kjøpe LCDer selv om de ikke gir samme bilde for pengene (enog til dyrere og dårligere svart nivå). Det er bla. viftestøy (Z2 er nesten støyløs mens X1 støyer mer enn jeg liker), lens-shift og regnbuer (kanskje ikke nålenger :? )

Regner med min neste prosjektor blir DLP med 1920x1080 oppløsning, ingen rengbuer, lens-shift, støynivå under 26db og short throw linse 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit: Vennligst ta prisforespørsler i korrekt forum (pris -og produktjakt)

Forresten, siden jeg ikke vet helt hvordan leiligheten jeg blir å flytte inn til til høsten blir seende ut tenkte jeg å skru prosjektøren fast til en plate og igjen skru denne fast til taket for å slippe å evt kjøpe et feste jeg kanskje ikke kan bruke senere. Er dette en løsning som vil fungere siden lerretet også er skrudd fast i taket eller blir den da å komme for høyt eller blir det en dårlig løsning generelt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Forresten, siden jeg ikke vet helt hvordan leiligheten jeg blir å flytte inn til til høsten blir seende ut tenkte jeg å skru prosjektøren fast til en plate og igjen skru denne fast til taket for å slippe å evt kjøpe et feste jeg kanskje ikke kan bruke senere. Er dette en løsning som vil fungere siden lerretet også er skrudd fast i taket eller blir den da å komme for høyt eller blir det en dårlig løsning generelt.
    Det fungerer sikkert helt fint. Jeg har min montert 5-7 centimeter ned fra taket. Henger du opp projektoren først og så plasserer lerretet etterpå er du jo på helt sikker grunn. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, sortnivå er definitivt en av de aller viktigste aspektene! Gleder meg til å lese testen din, Hi-Fil!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har selv testet H30, X1 og AE500. Min konklusjon er den samme. Oppløsning er ikke ene og alene saliggjørende for bildekvaliteten. 8)

Hi-Fil: Har dere testet fasejusteringene på H30. Der slet jeg litt.
    Kan ikke huske at det var noe problem, men så var også H30 den første projen vi testet, og da hadde jeg ikke tatt med HTPC'n. Den ble derfor testet kun med Pioneer DV868.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, sortnivå er definitivt en av de aller viktigste aspektene! Gleder meg til å lese testen din, Hi-Fil!
    Det er ØYvind Ruud og Claus (trommisen i Briskeby) som skriver testen, jeg bare bidrar med HTPC og HD materiale.
    Jeg synes kanskje helller ikke at testen blir komplett uten AE500, men det er Panasonic som ikke prioriterer å være representert. Synd men sant.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil.
    Denne testen din er kun med tanke på bilde vel?
    Du tar ikke hensyn til andre ting som: pris, lyd, plassering o.l?
    Hvorfor ikke teste Hitachi PJ-TX10? Den har fått bra kritikk bl.a. i bigscreen.se der den er "beste kjlp LCD"

mvh Eiv

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eiv
    Hi-Fil.
    Denne testen er kun med tanke på bilde vel?
    Du tar ikke hensyn til andre ting som: pris, lyd, plassering o.l?
    Hvorfor ikke teste Hitachi PJ-TX10? Den har fått bra kritikk bl.a. i bigscreen.se der den er "beste kjlp LCD"

mvh Eiv
    Alle leverandørene er invitert til å bidra med projektorer. Det vi mottar blir testet. Alle aspekter blir selvfølgelig vurdert, ikke bare bildet.
    Bildet veier selvfølgelig tyngst ved karaktersetting.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester dere HS20?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forøvrig en grunn til at det ikke er DVI på "billig"-prosjektører med oppløsning opp mot 1024x768. Du ser rett og slett ikke forskjell på Analog DSUB og DVI på så lave oppløsninger, og derfor velger produsentene nok å spare penger. Forskjellene er først merkbar fra 1280x1024 og opp.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linuxguru skrev:
    Det er forøvrig en grunn til at det ikke er DVI på "billig"-prosjektører med oppløsning opp mot 1024x768. Du ser rett og slett ikke forskjell på Analog DSUB og DVI på så lave oppløsninger, og derfor velger produsentene nok å spare penger. Forskjellene er først merkbar fra 1280x1024 og opp.
    Hmm..
    DVI tilkobling har vel ikke egentlig noe å gjøre med oppløsningen.
    Uasett hvilken oppløsning projectoren har, vil en DVI tilkobling eliminere 2 stk. D/A -> A/D konverteringer.

At rimeligere projectorer med lavere oppløsning ikke har hatt DVI inngang, tror jeg rett og slett kommer av at det ikke har vært vanlig fram til nå. Man må jo begynne et sted. Mange projectorer med høyere oppløsning mangler også DVI inngang.

Nye Infocus SP 4805 har ny DMD brikke med 854x480 punkters oppløsning. Den kommer med DVI inngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hmm..
    DVI tilkobling har vel ikke egentlig noe å gjøre med oppløsningen.
    Uasett hvilken oppløsning projectoren har, vil en DVI tilkobling eliminere 2 stk. D/A -> A/D konverteringer.
    Det er hele poenget også. Når bitstrømmen blir konvertert til et analogt signal og sendt over analog DSUB, så er frekvensen/båndbredden (relatert til høyere oppløsninger) såpass lav at det ikke blir påvirket i nevneverdig grad av støy. Jo høyere oppløsning, jo større frekvens/båndbredde på det konverterte analoge signalet og jo større utsatt er det for støypåvirkning.

DVI er et salgstriks for lavoppløsningsprodukter - og mange kjøper dette som god fisk, inklusive deg :wink: Når det er sagt, så ville overføringen over DVI bli tilnærmet feilfri - noe den ikke er over analog DSUB. Men argumentasjonen min er fortsatt den at du ikke vil kunne merke dette avviket på lavoppløsningsprodukter. Mao analog DSUB er "godt nok" og derfor blir det også brukt for å spare penger.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •