Test av Optoma H30 (vs. Infocus X1) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig, men jeg sverger da til HTPC.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rett som du skriver Tiger.H-30'en må sendes inn til importør for å få ny firmware.
    Ifølge importør kan jeg tidligst sende den inn etter påske for å få gjort dette.Ser på avsforum.com at det er i sluttførelsen av den nye firmwaren i USA så det er vel håp.
    Fikk tilbakemelding på at den skulle leveres umaskert fra mai av(Fikk denne infoen i februar så det kan jo ha endret seg.)
    Tror egentlig Optoma bommet kraftig med dette maskeringstullet.Tipper dette var for å virke moderne,siden Infocus skulle komme med native 16:9(4805) og de fleste andre som er kommet på markedet i senere tid er 16:9 PJ.
    Så fikk de masse protester,ikke minst i USA,og startet da jobben med ny programvare med en gang.
    Tråden på H-30 på avsforum er nå oppe i 104 sider,og mye er angående 4:3/16:9 problematikk.Ellers er det mye skryt å finne der.

Ellers syns jeg tvbildet er litt urolig av og til.Kan ikke se noe av dette ved bruk av dvd.Håper dette ordner seg med ny fimware og 800*600 og ikke 600*450 som nå.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE melle.

Siden du sier TV-bildet er urolig; Har du testet rastergrafikk på din H30? Er litt spent på dette da fasefeil gir et mer urolig bilde...

RE roffe.

Kjøp da en H30 med ny firmware, og du har det du trenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Er så gammeldags at jeg ikke har HTPC,så det blir litt vanskelig .
    Sliter med den gamle 717 enda.
    Har sendt post til Optoma ang. urolig bilde fra satellittuneren min,så får vi se om de har en forklaring.
    Har vært så imponert av dvd bildet at jeg ikke har lagt merke til dette før nå.En annen ting er at når jeg bruker OSD,står den og "støyer".Dette gjorde den ikke på Lcd'en jeg hadde.Kan det være noe med kablingen eller internswitchingen i Marantzen?(merkelig siden jeg ikke har endret noe fra den gamle PJ)

Roffe:Har hatt mange innom for en titt,og ingen har sett regnbuer.Den har en gimmick med 800x480 oppløsning der de kutter bildet på sidene,men dette er vel ikke så interessant for de fleste vil jeg tro.
    Passer jo heller ikke inn på et 16:9 lerret siden det er 1,67.Kanskje for de som lager lerretet selv?

Newcomer froand sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    h30 fikk veldig god omtale i dvd & hjemmekino denne mnd..
    sitat "Så briljante, kontrasterke og nydelige bilder har jeg tidligere ikke opplevd fra en projektor i denne priklassen før"
    Positivt: Knallbilder
    Negativt: ingenting
    93 poeng

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å skrive at ingenting er negativt ved denne pj,må jo være litt for enkelt.
    Viftestøyen er ihvertfall noe som enkelte kan reagere negativt på.

Newcomer froand sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øyvind Ruud påpeker flere ting i selve testen, men jeg tror han mener til denne prisen er det ingenting!! kan jo sitere hva han påpekte om støyen "Stømessig ligger denne litt over de stilleste hjemmekino proj. som finnes på markedet. Men det er nok den desidert stilleste på dette kvalitetstrinnet. Både screenplay 4800 og x1 støyer mer."

Konklusjon: Optoma har laget en både briljant og kontraststerk projektor for hjemmekinoen. Denne projektoren er rett og slett den nyeste referansen i denne klassen. Støynivået er lavt og designet er hyggelig. En knall projektor!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Å skrive at ingenting er negativt ved denne pj,må jo være litt for enkelt.
    Viftestøyen er ihvertfall noe som enkelte kan reagere negativt på.
    Jeg vil påpeke at det som er litt for enkelt er å kun lese konklusjoner uten å lese testene. Selvfølgelig er det egenskaper som er dårligere enn det de aller beste projektorene i verden presterer. Men konklusjonen skal vurdere helheten (også i forhold til pris), og da mener altså Øyvind Ruud at det ikke finnes negative punkter i forhold til hva som er normalt i klassen. Jeg regner med at han regner litt viftestøy som helt normalt i klassen, og altså ikke noe som skiller denne projektoren negativt ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påpeke at det som er litt for enkelt er å kun lese konklusjoner uten å lese testene.
    Helt enig i dette,var egentlig dette som var poenget(dårlig skrevet),men det er jo et typisk fenomen at mange legger spesiell vekt på konklusjonene,og ikke setter seg nok inn i hele testen.
    Jeg regner med at han regner litt viftestøy som helt normalt i klassen, og altså ikke noe som skiller denne projektoren negativt ut.
    Dersom vi tar med Lcd projektorer i denne prisklassen,er det jo flere som er nærmest lydløse.Men den er nok stilleste DLP i denne prisklassen
    Et annet poeng var at enkelte kan finne støyen fra denne for mye,så jeg syns bare det var litt "tøft" å skrive ingenting i konklusjonen.(Maskert 4:3 kunne vært et annet,men dette blir fikset)
    Er forresten det eneste som skuffet meg ved denne projektoren.:lol:

Newcomer Berit sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskert 4:3 kunne vært et annet,men dette blir fikset

Blir jo ikke fikset akkurat. Skal man gjøre den om til ekte 16:9 så må man da bytte DMD.

Å fjerne maskeringen gjør jo bare problemet større.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom vi tar med Lcd projektorer i denne prisklassen,er det jo flere som er nærmest lydløse.Men den er nok stilleste DLP i denne prisklassen
    Et annet poeng var at enkelte kan finne støyen fra denne for mye,så jeg syns bare det var litt "tøft" å skrive ingenting i konklusjonen.(Maskert 4:3 kunne vært et annet,men dette blir fikset)
    Det er nok slik at de skiller mellom DLP og LCD. LCD har jo helt andre egenskaper i denne prisklassen. Dessuten synes jeg ikke 30dB støy er så mye at det kan telle negativt...
    Når det gjelder oppløsning og høyde/bredde-forhold, så er jeg enig. Det kommer ikke bra nok fram at dette er en maskert 800x600 chip på alt unntatt HTPC (jf. Tigers tester her på forumet). Etter å ha sett X1 med anamorf linse, så tror jeg at med ny firmware som gir mulighet for 800x600 i alle modi, så kan man få glimrende 16:9 bilde i 800x600 anamorft til under 20000 med 4x fargehjul som nærmest eliminerer regnbuer. Og jeg er da enig: Til den prisen finnes det ikke negative avvik fra det som er normalt i denne prisklassen av DLP-projektorer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Berit
    Blir jo ikke fikset akkurat. Skal man gjøre den om til ekte 16:9 så må man da bytte DMD.
    Eller kjøpe anamorf linse, noe som sikkert er enklere og billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Å fjerne maskeringen gjør jo bare problemet større.
    Tror jeg ble misforstått her.
    Minuset jeg tenkte på var at jeg ikke fikk benyttet 4:3 muligheten siden den var maskert til 16:9.

Når jeg får cap'en til å sette på linsa og dermed slipper lysutslippet fra den maskerte delen,er dette en god løsning for meg, selv om jeg må ta den av og på.
    Kommer ikke til å savne en ren 16:9 PJ :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noe konkret når det gjelder lanseringsdato for H30 med ny firmware uten maskering?

Dvs. når vil man få en H30 der hele DMD er åpen i butikkene?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •