Widescreen på projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Widescreen på projektor?

Hei.
    Jeg har en projektor som viser nativ 4:3, men som har en 16:9 modus (Epson EMP-83). Hvordan fungerer denne modusen? Jeg har problemer med visning av enkelte oppløsninger på projektoren. Ser ut som om at den hele tiden lyser ut nativ bilde, men legger svart kant oppe og nede (letterbox).

Når jeg prøver å koble den til en datamaskin, finner jeg ingen optimal oppløsning for å vise bilde til 16:9 modusen. Det hender ofte at bildet vises i området der det egentlig skulle være svart i 16:9 modus.

Noen som kan hjelpe meg eller har tips til hva som kan være feil så ville jeg blit veldig takknemlig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarandm
    Hei.
    Jeg har en projektor som viser nativ 4:3, men som har en 16:9 modus (Epson EMP-83). Hvordan fungerer denne modusen? Jeg har problemer med visning av enkelte oppløsninger på projektoren. Ser ut som om at den hele tiden lyser ut nativ bilde, men legger svart kant oppe og nede (letterbox).

Når jeg prøver å koble den til en datamaskin, finner jeg ingen optimal oppløsning for å vise bilde til 16:9 modusen. Det hender ofte at bildet vises i området der det egentlig skulle være svart i 16:9 modus.

Noen som kan hjelpe meg eller har tips til hva som kan være feil så ville jeg blit veldig takknemlig.
    Vet ikke helt om jeg skjønnte problemstillingen du spørr om her, men den 16:9 fungsjonen er vel for å "trykke" sammen anamorphe 16:9 bilder som i utgangspunktet blir sendt i fra kilden så det fyller hele 4:3 bildet, og som med 16:9 fungsjonen kan presses sammen til riktig 16:9 format. Se f.eks i brukermanualen på side 16. Hvor lett det er å bruke denne 16:9 fungsjonen med PC som kilde er jeg ikke sikker på, da det er mange måter å sette opp en pc til å vise forskjellige oppløsninger og høyde bredde format i f.eks software avspillere for DVD plater osv. Tror nok projektorens 16:9 forhold er mest tiltenkt DVD avspilling, ettersom man fra DVD spillere typisk sender ut anamorphe bilder som med projektorens 16:9 fungsjon kan tykkes sammen i høyden, hvis det f.eks i DVD spiller setup meny stiller inn at man benytter en 16:9 skjerm.

Sitat Opprinnelig postet av jarandm
    Ser ut som om at den hele tiden lyser ut nativ bilde, men legger svart kant oppe og nede
    Her er det kanskje 16:9 opp eller 16:9 ned fungsjonen du sikter til, men vet ikke helt hvordan den skal brukes eller virker annet enn at den flytter bildet opp eller ned. Vil f.eks tro at ikke eventuell teksting fra DVD plata i bildet ikke kan bli vist i de sorte områdene.

Her er foresten et bilde av den 16:9 inforen som Epson har i sin brukermanual.

-169-jpg
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den. Prøvde å leite etter den, men fant den ikke.
    Utifra det som sto der, så stemmer det med min teori om at den lyser ut 4:3 bildet hele tiden, men legger svart oppe og nede.

Det jeg lurer litt på er hvilken oppløsning jeg må kjøre ut fra en PC for at det skal fungere da. Får problemer med det meste jeg tester. Hvis jeg kjører ut native 16:9 oppløsning blir det feil (siden den legger svart oppe og nede) og hvis jeg kjører ut native 4:3 oppløsning blir den alt for smal og ikke widescreen. Noen som kan hjelpe meg?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en 4:3 projektor som jeg juker med på denne måten. Panelet til projektoren er 4:3, men den godtar 16:9 kilde inn. Dersom jeg går i insilllingene og setter til at kilden er 16:9 så vil den legge sort stripe oppe og nede. For at bildet skal bli riktig må selvsagt kilden da også være 16:9 hvis ikke blir det flatklemt. Så da må man velge en oppløsning på PCen som er er 16:9 og som projegtoren takler. Feks 1280x720. Det som er litt kjedelig er at de fleste PCskjermer er 16:10 og ikke 16:9 så standardinstillinger vil være feks 1280x768, men med mit Nvidia kan jeg i alle fall sette opp nye oppløsninger og har derfor laget 1280x720.

Bildet blir ikke så skarpt pga skaleringen i projektor, men har ikke så mye valg med 16:9 lerret. Det synes uansett lite på filmkilde, men å lese tekst (surfe på nettet) er utrolig slitsomt.

Newcomer Toom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. vi får håpe du finner et svar på dette Jarand. Merkelig mode på denne prosjektoren.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som allerede antydet av Xell, det er ikke projektoren som feilskalerer, men PC'n. Så lenge du kobler til en PC, går stort sett alle prenentasjonsprojektorer i "bypass-modus". Det vil si at du mister funksjoner som muligheten til å bestemme format. Enten kan du gjøre som to innlegg lenger opp, eller så kan du finne et avspillerprogram som lar deg sette riktig format. Dette blir uansett ikke optimalt, og du bør nok vurdere en hjemmekinoprojektor i stedet. Det er ikke bare formatet som er feil på en presentasjonsprojektor, bildeprosesseringen er heller ikke optimalisert for film/video.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en mulig løsning som involverer avspillerprogram. Dersom du har mulighet til å sette ratio 1:1 i avspillerprogrammet kan du fikse dette ved å "gjøre alt galt" for å få riktig resultat.

PCen skjermopløsning settes til en 4:3 oppløsning, men projektoren settes til 16:9. Da bil blidet flatklemmes slik at det kommer innenfor et 16:9 format. Men det er jo dumt å ha et flatklemt bilde, så da er trikset å fortelle avspilleren at kilden skal strekkes 1.33 i høyderetning. Altså en 4:3 kilde må spilles av i 1:1 aspectratio og en 16:9 må spilles av i 4:3. Men felles for denne og første metode er at man må kunne sette projektoren til 16:9 kilde. Forskjellen er at på denne siste metoden så trenger man ikke ha skjermkortdrivere som kan sette opp nye oppløsninger.

En siste løsning er å ha et avspillerprogram der man kan sette både aspectratio og cropfactor. Dette har jeg tullet mye med og har kommet til den konklusjon at jeg ikke får dette til å virke på alle dvder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet litt nå, og det ser ut til at maskinen kun kan sende ut 4:3 oppløsning fra amskinen, og at det er via avspillingsprogrammet jeg har satt en oppløsning til å vise 16:9.

Men har nå funnet et program hvor du kan sende ut akkurat den oppløsning du ønsker. Det heter SwitchRes(SwitchResX: complete control over your monitor) og finnes kun for mac.

Noen som har efaring med dette?

Slik jeg har skjønt det, er at hvis jeg sender 16:9 oppløsning ut fra min maskin, så skal det vises 16:9 på projektor uten at det lyser ut noe over eller under(skal kun være svart)? Stemmer det?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du feks får satt pcen til å sende ut 1024x576 (en 16:9 oppløsning) så vil kun de midterste 576 linjene på projektoren få bilde og 96 linjer oppe og nede vil bli sorte. Andre 16:9 oppløsninger vil også fungere, men vil anbefale å bruke projektorens native oppløsning i horisontalretning så slipper den å skalere.

Snodig at maskina kun kan sette opp 4:3 oppløsninger hva om du hadde gått til innkjøp av en 16:10 monitor som er det som nesten er mest vanlig i dag? Hvilket skjermkort er dette?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •