Defekt fargehjul på Benq PE8720. Sendt til A Novo. Nå problemer med Lens Shift.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active Colargol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Defekt fargehjul på Benq PE8720. Sendt til A Novo. Nå problemer med Lens Shift.

Har en 8720 som var ny i Mai 2007. Pæra har nå gått 270 timer, så det skal jo være ca. 90% igjen. Kjører på 200w.

Merket nå at lysstyrken plutselig ble nesten halvert.
    Innstillingene har ikke blitt endret, men hvis jeg prøver å øke kontrast eller lys, blir bare alle lyse parti gul og på en måte overeksponert, mens fremdeles veldig mørkt. Mildt sakt er bildet nå rævva. Det er ingen feilmeldinger på projektoren.

Kan dette bety at pæra holder på å gå, til tross for lav brukstid? Eventuelle andre gode tips.

På forhånd takk for tilbakemeldinger.

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke strupet irisen for kraftig?;-) Går ut fra at du har sjekket den muligheten?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke i kveld når jeg kommer hjem. Men hadde jo ikke rørt innstillingen i forkant, så det er rart om den skulle endret seg automatisk. Men man får vel ikke strupet så mye lys uansett? Det er nesten som å sitte med veldig sterke solbriller.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som kan forårsake så stor endring, er vel at du har strupet irisen helt igjen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått testa litt mer. Også åpnet iris maks. Men bildet ser ut til å bli bare mørkere og mørkere.

Da gjenstår det vel bare å bytte pære ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter 270 timer? En UHP-lampe har ikke noe "plutselig" dropp i ytelse. Da må det være en feil på pæren (eller stømforsyningen). Ta kontakt med selger, og reklamer på produktet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Skal prøve den veien.

Kjøpte forøvrig projektoren brukt. Pæretid var ca. 60 timer når jeg kjøpte projektoren.
    Den var forøvrig kjøpt fra MPX i mai.
    Synes å huske at også pæra hadde 1 år eller 300 timer garanti (det som kommer først) fra Benq? Kan det stemme?

Problemet er selvsagt at jeg ikke har kvitteringen fra MPX. Men slike ting bør vel løse seg likevel. Garanti følger jo produkt og ikke eier.

Ved problemer med strømforsyning, vil det da komme noen form for advarsel på noen av knappene til projektoren?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I påvente av mail som ble sendt til benq sin support for snart en uke siden, ringte jeg i dag deres support telefonnummer.

Etter å ha lagt frem saken, informert om pæretid og kjøpsdato, konkluderte de raskt om at det måtte være en lampefeil.
    Men ved spørsmål om garanti ble det raskt avfeid da denne kun var gyldig i 6 mnd., og ikke 1 år slik som jeg trodde.
    Til tross for at pæra kun har 270 timer på telleren, fikk jeg som svar at dette var noe man måtte regne med når jeg f.eks slår av projektoren ved å trekke ut strømkabel, slik at pære ikke får kjølt seg ned riktig, og ved å flytte mye rundt på projektoren.
    Prøvde å forklare at det ikke var tilfelle, men at det selvsakt er umulig å bevise en slik sak. Men egentlig så er det jo like umulig for dem å bevise at saken er motsatt. Men det var jo selvsakt pæra et bevis for :-C

Men, men. Da virker det som jeg uansett må forsøke å bytte pære før feilsøk evt. kan fortsette med power supply...

Kan en eventuell feil på PS også forårsake feil på en ny pære?

Hvor er det evt. billigst å skaffe en ny pære? Utlandet?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan et slikt problem evt. skyldes problemer med fargehjulet?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Projektoren ble sendt A Novo etter å ha kontaktet BenQ.
    Viste seg at problemet var fargehjulet.
    På grunn av at delefabrikken til BenQ har flyttet (eller noe sånt), har de problemer med å skaffe reservedeler.

Fikk nå i dag, etter over en mnd. venting, tilsendt en bytte projektor. Som forøvrig var et halvt år eldre enn den jeg sendte inn.
    Lei av venting ble tok jeg den ut av eska. Merket at det var en løs skrue under. (det er 2 skruer mellom de to føttene foran på projektoren. Den ene er løs).

Vel. Satte den på hylla (stående. Ca. 2 meter høyt). Startet med å vise bildet i taket rett over projektoren som står vannrett.
    Kjørte lens shift. Men halveis så stopper den litt, fortsetter litt til, så hører jeg motoren sliter litt og sakte men sikkert stopper lens shiften. Bildet er nå knapt en halv meter ned på veggen, og resten av bildet i taket. Høres nesten ut som det er noe innvendig som hindrer lens shiften og forflytte linsa lengre.
    Prøvde å skru fast den skruen som er løs under, men det er ingen gjenger som tar i mot. Usikker på om dette kan ha betydning for selve lens shiften.

Det kan vel ikke være slik at tidligere serie har mindre lens shift?
    Kan den løse skruen ha betydning for problemet? Vet jo ikke hva som skal sitte i andre enden.

Siden jeg ikke får kontaktet benq support før i morgen igjen. Er det andre tips til løsning på lens shift problemet.

Var litt hardt å svelge og få tilsendt en eldre projektor. Men fikk sjekka nok i bildet projisert på taket at lampetid var 41 minutter. Det er jo litt bedre enn mine innsendte som hadde 261 timer. Men hva helper vel det ...
    Kan det være sllk at pærene blir nullstilt uansett når de blir såkalte "bytte enheter"?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skruen har ingenting med lens shiften å gjøre (antar det er en av de "lange" skruene?)

Prøv og kjøre lensshift opp og ned noen runder, samt zoom/focus, så skal du nok se at den "løsner"

Du kan sjekke antall timer i service menyen...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moby
    Den skruen har ingenting med lens shiften å gjøre (antar det er en av de "lange" skruene?)

Prøv og kjøre lensshift opp og ned noen runder, samt zoom/focus, så skal du nok se at den "løsner"

Du kan sjekke antall timer i service menyen...
    Fungerte faktisk :-)

Etter mange ganger runder med lens shift kom ett skikkelig dunk like før motoren ga opp. Så kom den ned til rett nivå.

Men. Det er selvfølgelig altid et men. Bildet ser nå ikke bra ut.
    Har forsøkt fra 2 kilder. HD-DVD og PC. Begge HDMI. Og bildet som kommer på skjermen inneholder mye støy. Spesielt i mørke områder.

I selve menyene ser alt ok ut. Men via HDMI er det masse støy.

Ved f.eks. sort tekst på hvit bakgrunn er det masse grønn støy bak teksten. Nesten som grønt mylder.
    I det som skal være mørke områder på film blir det nesten som et gnistregn av rødfarge.

Legger ved et bilde som forklarer bedre.

Noen tips her?

Har også sjekka i service menyen. Og totalt forbruk stemmer overens med lamp hours i ordinær meny.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved et par til for å illustrere!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at jeg har funnet ut av feilen.

Problemet er en HDMI kabel (10 metring) mellom mellom min denon 3806 og 8720'en.

Koblet HD-E1 med den originale HDMI kabelen som fulgte med spilleren. Resultatet ble at støyen forsvant.

Merkellig at "fenomenet" ikke var til stedet på den gamle projektoren.
    Nesten så man skulle tro at projektoren jeg sendte inn "March 2007" ikke var så følsom for et evt. svakt hdmi signal, som den nye projektoren produsert October 2006....

Ja, ja... Får vel da sjangsen til å prøve ut biltema sin billig kabel nå da. Og se om den gjør susen.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det ordnet seg da...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Colargol
    Fungerte faktisk :-)

Etter mange ganger runder med lens shift kom ett skikkelig dunk like før motoren ga opp. Så kom den ned til rett nivå.
    Det var fint. Har du sjekket hvilken firmware versjon du her, husker ikke i farten hvilken som er siste på 8720, men det kan være en mulighet hvis den oppfører seg litt anderledes i forhold til din gamle.

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte min Benq PE8720 til Anovo siden den laget en god del støy. Fikk den tilbake etter 1 uke, tekniker hos Anovo hadde stripset en kabel. Starter opp projektor og merker med en gang at samme problem er der enda.

Litt frustrert sender jeg den tilbake. Det går over 1 mnd, jeg klager og plutselig får jeg en bytte projektor i posten. Det som er problemet nå er at bildet blaffrer litt, på lyse områder av bildet ser det nesten ut som at fargehjulet går litt sent slik at en ser skyggen hver gang det går forbi pæren.

Noen som har opplevd dette? hva kan jeg gjøre? er lei Anovo nå altså !!! :evil:

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    . Det som er problemet nå er at bildet blaffrer litt, på lyse områder av bildet ser det nesten ut som at fargehjulet går litt sent slik at en ser skyggen hver gang det går forbi pæren.

Jeg har samme problem med min på lyse scener. Effekten blir tydligere jo lengre ut mot bildekanten jeg kommer. Dette problemet oppstod (tror jeg) etter at jeg var inne å justerte på delay på fargehjulet i service menyen.
    Dette stemmer jo bra med "diagnosen" du har gjort på problemet.

Måtte justere delay for å i det hele tatt få et brukbart bilde. Før dette hadde jeg "CGA grafikk" på lyse deler av bildet. Jeg har kontaktet butikken som solgte projektoren til meg, men de svarer tydeligvis ikke på henvendelser angående projectorer. Har ventet over 2 måneder uten å få noe svar fra jeg sist var innom butikken deres.

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Er det noen projektor eksperter som kan hjelpe oss?

Gorm? Har du noen ide?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Jeg sendte min Benq PE8720 til Anovo siden den laget en god del støy. Fikk den tilbake etter 1 uke, tekniker hos Anovo hadde stripset en kabel. Starter opp projektor og merker med en gang at samme problem er der enda.

Litt frustrert sender jeg den tilbake. Det går over 1 mnd, jeg klager og plutselig får jeg en bytte projektor i posten. Det som er problemet nå er at bildet blaffrer litt, på lyse områder av bildet ser det nesten ut som at fargehjulet går litt sent slik at en ser skyggen hver gang det går forbi pæren.

Det er ikke pæren som er helt ny? (dvs under 100 timer) Hvsi den er helt ny, prøv og kjør i 250 watt modus

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •