ASK Impression A8 problemer...Søppelet neste? Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ASK Impression A8 problemer...Søppelet neste? Hjelp!

Hei!

Ser at det er mange kunnskapsrike personer på dette forumet, så jeg håper noen kan gi meg noen råd om hva jeg bør gjøre...
    Ta en titt på vedlagt bilde så ser dere problemet med en gang. :?

Har en Ask A8 projektor som jeg forsåvidt har vært veldig fornøyd med helt til nå nylig. Slo den på for et par dager siden og så med en gang at det ikke var noe som stemte...
    Plutselig har jeg fått grønne og lilla vertikale "skygger" overalt i hele bildet!
    Tror ikke det har noe med signalet å gjøre, siden effekten er den samme uansett signal (S-video, PC og composite), og den er der også når jeg ikke har noe signal i hele tatt. Det er kanskje i sistnevnte tilfelle jeg ser det tydeligst, siden projektoren da viser en hvit skjerm med noe tekst og logo på.
    Effekten er ganske fremtredende, det er såpass kraftig at menyene knapt er leselige.

Ringte og snakket med Presentationsdata, men alt jeg fikk ut av dem var at det ville bli for dyrt å reparere, men jeg kunne naturligvis få kjøpe en ny en av dem for en rimelig penge... (Fornøyd med servicen jeg fikk der, for all del!)

Har et lite håp om at kanskje noen av dere er i stand til å svare på noen av mine spørsmål:

1. Hvis jeg tar en ukvalifisert gjetning så vil jeg kanskje tippe at LCD-panelene har forskjøvet seg på et eller annet vis. Kan det være riktig?

2. Går det an å prøve å reparere dette selv? Hvis alternativet er søppelkassa så har jeg jo ikke mye å tape...

3. Noen som vet om det går an å få tak i service-manual eller annen informasjon som kan være til hjelp?

Jeg innser at det kanskje ikke er noe håp for den, men jeg synes det er litt for ille også, den er fremdeles lyssterk og fin, og selv om den ikke kan måle seg med mange av andres projektorer her på forumet så har den vært helt tilfredsstillende til mitt bruk. Pæren (og jeg tror faktisk også selve projektoren) har gått rett i overkant av 1000 timer.

Er takknemlig for alle tips, ideer, meninger og råd som måtte komme!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at et panel er fysisk forskjøvet, men uansett burde jo det være enkelt å sjekke. Det er vel uansett ikke garanti på den, så det er bare å skru opp og se - hvis du da ikke har ti tommeltotter :-)

Ettersom PresentasjonsData sier at det blir for dyrt å reparere, regner jeg med de ikke tenker på arbeidskostnadene men snarere prisen på erstatningsdeler. Prøv å finne ut hvilke paneler som står i den, og søk på internett. Er du heldig, kan du finne noe - men som sagt jeg har mine tvil.

Forhandler/Prisinformasjon tas i Produktjakt kategoriene.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått en konvergensfeil, det vil si at ett av panelene er forskjøvet, i dette tilfellet det grønne. kostnaden ligger ikke i deler,(det er ingen av delene som er defkte) heller i at den må sendes til leverandør av engine et sted i utlandet,(det kreves komplisert utstyr for å justere) og at de sannsynligvis ikke har utstyret klart innstilt for en ASK Impression.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Etter å ha mottatt deres meninger, samt sett litt nærmere på dette selv, så er jeg kommet til at ASK'en nok er historie. Den havner nok i søppelkassa før eller senere, men jeg tror jeg tar vare på pæren og de lange og svindyre spesialkablene som jeg fikk med den. Kanskje noen kan nyttiggjøre seg disse og er interessert i å overta dem for en rimelig penge en gang.

Selv så får jeg bare begynne å spare til en ny, og da skal jeg følge godt med på forumet her underveis for å finne ut hva jeg bør kjøpe.
    Projektoren jeg fikk pris på var forresten en X1.

Jeg hadde ASK'en i småbiter, var jo litt nysgjerrig på hvordan den så ut inni... Her er et par bilder fra "operasjonen" i tilfelle noen andre også ikke har sett innsiden av en LCD projektor før.

Takk igjen for input!

Topplokket er tatt av. Det er jammen litt å demontere før man kommer inn til det aller helligste:

Første PCB-laget er borte. Legg merke til Epson-logoen oppe i høyre hjørne...?

Andre PCB-lag er demontert. Nå gjenstår bare et plastikk-lokk så er vi inne...

Der er jeg endelig fremme! Huffda... Mye linser og speil og greier her, ja! :shock:

Bilde tatt fra andre siden. Lampen befinner seg normalt i hullet nede i høyre hjørne:

Nærbilde av LCD-panelene... Etter å ha sett nærmere på dette så innså jeg rimelig fort at mulighetene til å gjøre noe som helst nok var ganske begrensede, ja.... :?

Jaja, jeg tok i alle fall ut alle linsene og speilene og pusset dem godt før jeg satte dem tilbake. Etterpå monterte jeg hele greia sammen igjen, og overaskende nok så fungerte den faktisk etterpå! :shock:
    Dvs... Feilen var jo fortsatt der:

Etter operasjon:

Nærbilde, det ser ut som om det grønne panelet er 7 pixler forskjøvet:

Ble nok skuffet ja, men har litt mer fred i sjelen for å kunne avskrive den nå. ...Ut og jakte på ny!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første PCB-laget er borte. Legg merke til Epson-logoen oppe i høyre hjørne...?
    hehe, LCD-paneler i alle LCD-projektorer er enten epson eller sony.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problem i min Impression A9. Fikk den utrooooolig billig av en kompis, og den har fungert helt til nå. Får de samme skyggene, men det er mest fremtredende gjennom VGA tilkoplingen. Via Composite/DVD er det ikke synlig såvidt jeg kan se... Synd hvis den skal være død pga dette, for det er ikke akkurat mulig å kjøpe en ny på studielån... Uansett skal jeg operere den og bytte ut vifta, for den bråker noe helt sinnsykt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •