Kino i hagen - stort lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino i hagen - stort lerret

Jeg har tenkt å ha kinovisning (Full HD) i hagen til sommeren og fra terrassen til der jeg har tenkt å ha lerretet er det 8m. Har sett litt på ulike løsninger på Backyard Theater, outdoor movie theater ideas and forums, take your projector outside! og planen er å anskaffe en presenning i hvit PVC fra O.B Wiik O.B. Wiik - Prisliste salg på 5x3m og hvis det blir for mye reflekser så kan jeg jo ha på Screen Goo.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette funker nok bra i deler av verden der det blir fort mørkt når solen først går ned (les sydligere breddegrader), men med vår norske sommerkvelder tror jeg blidet blir ganske blast.

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jo denne et MUST!

Lerreter | Bilde | Hi-Fi Center Kjeden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    3,65m (144") diagonalt blir for lite på 8 meters avstand.

Selv om det er ganske lyst om kvelden i ukene før og etter sommersolverv er det mørke kvelder i mai, august og september med brukbar utetemperatur.

Er det noen som har erfaring i å bruke hvit PVC som lerret evt m/malt overflate ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes tøft ut! :-D Blir det svært PA-anlegg slik at hele nabolaget kan følge med hvis de vil?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å kjøpe in 40 SVS Ultra også.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge projektoren ikke blir utsatt for noe skummelt, greier jeg å sove i natt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Dette hørtes tøft ut! :-D Blir det svært PA-anlegg slik at hele nabolaget kan følge med hvis de vil?
    Jeg bor ute på bygda så det er ikke noe problem med naboer og høyt lydnivå.

Har følgende oppsett:
    2 stk Behringer EP1500 LOUDSPEAKERS / AMPLIFIERS - POWER AMPLIFIERS - EUROPOWER EP1500 : 2 x 700 Watts Power Amplifier 2 x 1400W RMS @ 4ohm
    2 stl JBL JRX125 JBL Professional JRX 125

1 stk Behringer EP2500 LOUDSPEAKERS / AMPLIFIERS - POWER AMPLIFIERS - EUROPOWER EP2500 : 2 x 1200 Watts Power Amplifier 1 x 1500W RMS @ 8ohm
    1 stk Behringer B1800X Pro LOUDSPEAKERS / AMPLIFIERS - SOUND REINFORCEMENT SPEAKERS - EUROLIVE PROFESSIONAL B1800X PRO : High-Performance 1600-Watt 18' PA Subwoofer

I tillegg har jeg jeg en digital equializer AUDIO TECHNOLOGY - EQUALIZERS & ACCESSORIES - ULTRACURVE PRO DEQ2496 : Ultra High-Precision Digital 24-Bit/96 kHz EQ/RTA Mastering Processor med målemikrofon MICROPHONES / HEADPHONES / WIRELESS SYSTEMS - CONDENSER MICROPHONES - MEASUREMENT CONDENSER MICROPHONE ECM8000 : Omnidirectional Measurement Condenser Microphone

Dette gir et 2.1 oppsett men jeg vurderer å kjøpe 3 høyttalere til for å få 5.1

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kino i hagen ja... Tror nok dette blir litt av annledes opplevelse.. Sitt i bilen også så for dere oppleve drive in kino.

Artig påfunn

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde du tenkt å lage ramme da? dette blir jo som ett stort seil?
    skyt på husveggen du (mal den hvit)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt kino i hagen sommerstid i flere år - i Oslofjorden.

Hang opp lerret i et tre - prosjektor fem meter unna, og høyttalere ute.
    God avstand til naboer, så det sjenerte ikke dem.

Midtsommers begynte kinovisningen ca. 22 og fortsatte til over midnatt (sen start grunnet lyset.)

Utrolig populært og morsomt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja se det er gutten sin som har PA-anlegget i orden, tipper det blir en morsom opplevelse! PA er jo riktignok ikke helt etter standarden her på forumet, men er ikke noe annet som duger når de skal spille ute! Du slipper i alle fall problemer med romklang osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenta
    hadde du tenkt å lage ramme da? dette blir jo som ett stort seil?
    skyt på husveggen du (mal den hvit)
    Har vinduer på husveggen så det er ikke plass noe sted til et projeksjon på 5 x 2,8 m.
    Planen er å lage en demonterbar ramme i stål eller aluminium som settes ned i betongklosser nedgravd i hagen. PVC-presenningen spennes så ut i rammen. Publikum sitter under overbygd terrasse med HD-DVD spiller, PC, forsterkere, projektor, grill og drikkevarer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja se det er gutten sin som har PA-anlegget i orden, tipper det blir en morsom opplevelse! PA er jo riktignok ikke helt etter standarden her på forumet, men er ikke noe annet som duger når de skal spille ute! Du slipper i alle fall problemer med romklang osv.
    Hvor er det PA-anlegget ikke når opp til standarden her i forumet ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bitforbit
    Hvor er det PA-anlegget ikke når opp til standarden her i forumet ?
    PA er og blir PA, milevis unna HIFI-verdenens krav til nøyaktighet osv.. Men til sitt bruk er det nok knall! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA er og blir PA, milevis unna HIFI-verdenens krav til nøyaktighet osv.. Men til sitt bruk er det nok knall! :-D
    HIFI-verdenens nøyaktighet...? Min erfaring er at HIFI-verdenen er full av "snake oil" dvs påstander uten vitenskapelig grunnlag som f.eks at noen påstår at de kan høre forskjell på høyttalerkabler av kjemisk rent kobber i forhold til vanlige høyttalerkabler uten at noen har klart det i en blindtest.
    Ikke det at jeg påstår at PA utstyr er like bra som det beste HIFI utstyret men på mange områder er forskjellene små mellom vanlig HIFI-utstyr (tilpasset lommeboka til en gjennomsnittlig forbruker) og bra PA-utstyr.
    Kvaliteten på kilden er ofte mer avgjørende etter min erfaring.

Jeg tok en liten sjekk av hørselen min i dag på Equal loudness contours and audiometry - Test your own hearing ved hjelp av øretelefoner.
    Innenfor 187Hz til 8 kHz var det ganske jevnt men ved 12kHz måtte jeg gi på ganske mye for å høre og 16kHz hørte jeg ikke selv om jeg økte nivået med 72 dB mer enn ved 1kHz. Nå er jeg 42år og da er det vanlig at øvre hørbare grense ligger rundt 15kHz og da er høyere frekvenser uinteressante for meg.

Men tilbake til forskjeller mellom HIFI og PA, på hvilke områder (parametre) er det HIFI er så overlegen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg en av forumets kranglefanter, men vær du sikker på at de iler til for å ta til motmæle ganske snart.. hehe :razz:

Du tar forbehold om de øverste frekvensene fordi du er såpass voksen at ørene har tapt seg litt, og det er forståelig. Men nettopp i dette frekvensregisteret er forskjelle svært merkbare.

Stikkord som detaljer, perspektiv (dybde, bredde, høyde), evnen til å plassere instrumenter og stemmer så realistisk som mulig, og det å holde lydbildet ryddig og korrekt slik at en unngår at alt rotes ihop til en grøt, er noe av det som skiller HIFI og PA, etter min mening og mine erfaringer.

Nå har jeg ikke hørt noe særlig mer PA-anlegg enn folk flest, og det finnes nok helt sikkert systemer i entusiast-klassen i likhet med HIFI-verdenen.

Jeg vil uansett påstå at HIFI og PA er to helt vidt forskjellige ting som i utg.punktet ikke kan sammenlignes i det hele tatt.

Satt på spissen blir det litt som å sammenligne en traktor og en bil...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi kan sikkert diskuterere hvor store eller små forskjellene er lenge uten å komme noe sted så det er like greit å legge det dødt. Nå var det i utgangspunktet planen om stort utendørs lerret som jeg skal bruke med min Epson TW1000 som denne tråden skulle handle om men det har ikke kommet så mange innspill om det så da får jeg bare kaste meg ut i det.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, for å komme on topic her ; Jeg ville anbefalt å øve å få tak i en godt gammelt lerretspresenning i stede for PVC. Dersom du ender opp med å måtte male på PVCen kan jeg nesten garantere at den ikke blir pen når du må brette den sammen og legge den vekk for sesongen. men får du tank i et lerret ( var jo det presenningene var i gamle dager) kan den holde i mange år. De er også lette å få vasket om de skulle bli skittne og skjoldete.

Andre argumenter mot PVC presenning er at jeg tror armeringen kommet til å bli ganske fremtredende.

For å få tak i lerretspresenning så kan du forsøke å få tak i noen som driver med båtpresenninger (lager tilpassede presennigner). De har slikt i metervare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset, lerretstoff er vel litt mørkere så da kommer jeg vel ikke utenom maling. Har uansett tenkt å rulle det sammen når det ikke brukes for å unngå folder.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •