Har grått lerret: Skal ha ny prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har grått lerret: Skal ha ny prosjektor

Jeg har i dag en Benq W100, og et rammelerret fra Dreamscreen med grått lerret.

Vurderer nå en ny 720-prosjektor i prisklassen under 10.000,- Helst DLP.

I noen anmeldelser ser jeg at anmelderne fra tid til annen skriver; "passer best til hvitt/grått lerret".

Hva er det som gjør at en prosjektor passer best til grått eller hvitt lerret?

Rommet mitt har hvitmalte vegger og tak, men har ellers full lyskontroll...
    Er det rommet eller prosjektoren som "bestemme" om hvitt eller grått lerret er best?

I tilfelle: Er det noen spesifikke prosjektorer i klassen nevnt ovenfor som garantert er sikkerstikk til grått lerret?

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17

I noen anmeldelser ser jeg at anmelderne fra tid til annen skriver; "passer best til hvitt/grått lerret".

Er det rommet eller prosjektoren som "bestemme" om hvitt eller grått lerret er best?

I tilfelle: Er det noen spesifikke prosjektorer i klassen nevnt ovenfor som garantert er sikkerstikk til grått lerret?
    lcd og DLP " skal " ha grått lerret.. . . det er for di at de er mindre lyssterke enn feks. CRT prosjektor. det er fordi at det skal få en "dra" hjep i de mørke senene, men det går utover dei lyse senene. siden lerrettet er litt " mørkere " er det enklere og få det helt mørkt,,,,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17

Dersom sortnivået er viktig for deg så bør du gå for grått lerret. Jeg trives med grått lerret, da sortnivå betyr mer for meg enn smell i de lyse partiene. Det er lettere for projektoren å fake hvitt på et grått lerret, enn svart på et hvitt lerret.

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Da forstår jeg det slik at grått lerret gir bedre bilde i mørke partier. Prisen å betale er at man mister litt smell i de lyse. Og at det er generelt, uansett teknologi - DLP eller LCD.

Flott!
    Oppklarende.

Da gjenstår det å finne en flott 720-prosjektor under 10'. Der er vel etter hvert det meste av fabelaktig kvalitet for en som ikke har bankkonto til å henge med på det nyeste av det nyeste nye...:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg at komplett har en full hd prosjektor til 12 000 da, så om du har 10 000 klar til brujk så er det kanskje verdt å spise havregryn i noen uker til å investere i den?

Veit ikke hvordan kvaliteten er og har heller ikke lest tester.

En optoma sak, du finner den under lyd & bilde på komplett.no

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, en korreksjon: De fleste CRT-projektorer gir vesentlig lavere lysutbytte enn nyere DLP/LCD-pjer.
    Det er lettere å vise hvitt på grått enn det er å vise sort på hvitt, ergo bruker man grått lerret for å gjøre det litt lettere å oppnå godt sortnivå i ikke helt optimale rom.

Et av de store fortrinnene til CRT er at man ikke har -noe- lys der det ikke skal være lys, men det kreves rimelig bra lyskontroll i rommet for å få god kontrast og godt sortnivå. CRT pjer har også bedre kontroll i de mørke områdene nettopp på grunn av at 0 luminansnivå inn = 0 lys ut på lerret.

Eksempel fra specs på en Barco 909:

Light Output

At 10 % peak white:1,250 lumens
    Boost mode: 300 ANSI lumens
    Normal mode: 250 ANSI lumens
    Economy mode:195 ANSI lumens

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine