InFocus Screenplay 7200 vs. Action! og HT-1000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

InFocus Screenplay 7200 vs. Action! og HT-1000

Hei

Har nå fått samlet tankene og erfaringene litt ang. Shoot-outen's HiEnd kandiater, og da tenker jeg først og fremst på Screenplay 7200 samt en prototyp av projectiondesign's Action!

Som nevnt i annen tråd om selve shoot-out'en, er Screenplay 7200 og Action! tilnærmet kloner hva spesifikasjoner angår. Begge har:

- HD2 "Mustang" 1280x720 DLP chip
    - Faroudja 2300 prosessering
    - Relativt lavt støynivå, 28-30 db
    - DVI (7200 med spesialvariant...)
    - Høy kontrast (1400:1 InFocus 7200 og ca. 2000:1 på Action!)
    - Høy pris!

InFocus 7200 ligger på 69.999.- veil., og Action! vil i følge produsent ligge noe lavere, men trolig rimelig opp mot 7200'en.

Bildemessig var begge som forventet. Utrolig finkornede, med flotte farger, samt utrolig god prosessering. De ble begge testet mot en interlaced DVD signal fra en Pioneer 747 DVD spiller. Dette for å teste Faroudja prosessorens kapabilitet, og den var definitivt der! Ikke mye å klage på i den gården, flotte, stabile bilder, som henger godt med i svingene selv i raskt bevegende scener. Begge projektorer viste svært god ytelse, men da Action! kun var en proto, vil trolig fargebalansen endres noe på den ferdige modellen.

7200 var satt opp med standardoppsett, da med 6500K. Action! var i følge menyen satt opp til 7200K, men så mer ut som 5500... Projektoren virket "varm" i fargene, og langt varmere i fargene enn 7200K skulle tilsi, spesielt tatt i betraktning at 7200'en var satt til 6500. Produsenten av Action! informerte at dette var en av de tingene som ikke var helt ferdig på Action!, og at en dermed måtte ta disse instillengene med en klype salt ved visning. Uansett virket fargene mer mettet på Action! enn på 7200, men det er vanskelig å si om dette var "korrekte" mettede farger. Etter min mening var Screenplay 7200 noe kald på 6500K, og metningen i fargene noe lav. Dette har jeg imidlertid ikke målt med kolorimeter selv, men i følge en svært oppegående kilde som selv har målt med kolorimeter, har InFocusen litt dårlig metning på grunnfarger, da spesielt grønt, men også til en viss grad i rødt. Dette smitter selvsagt over på alle sekundærfarger, noe som kan føre til litt blasse farger til tider. Dette er imidlertid for det vanlige øye vanskelig å se, men det kan kanskje se ut til at Action! viste noe bedre metning på sine grunnfarger.

Når det kommer til sortnivå, ser jeg fremdeles et relativt stort forbedringspotensiale, både hos Action! og 7200. Action! hadde imidlertid noe bedre sortnivå, noe som tyder på at 2000:1 er et rimelig korrekt estimat. Detaljene i mørke scener er imidlertid godt bevart på 7200'en, dette da observert sist gang på Felix kino, selv om sortnivå som nevnt ikke er optimalt. Skikkelig innramming av bildet vil etter erfaring redusere "problemet" begrenset sortnivå medfører.

NEC HT-1000 ble testet mot Screenplay 7200 tidligere, og den bekreftet mine tidligere erfaringer:

- Sortnivå er betraktelig bedre
    - Oppløsning har ikke så stor betydning ved en sitteavstand på ca. 2-3x lerretets bredde
    - Screenplay 7200 har en stor fordel med sin 16:9 chip, da mesteparten av dagens materiale enten er i 2,35:1 eller 1,85:1, formater som er perfekt for en 16:9 maskin. NEC HT-1000 vil da etter min mening benytte såpass liten del av sin oppløsning at det blir nødvendig å strekke bildet vertikalt, noe som fører til litt lange fjes osv. Dette er ikke verdens største problem, men definitivt noe som er fordelaktig hos både Screenplay 7200 og Action!

Hvor vidt en foretrekker 16:9 samt høyere oppløsning, eller bedre sortnivå, blir selvsagt en personlig vurdering. Det blir spennende å se hvilket prisnivå Action! vil ligge på, samt selvsagt å få sett og ev. testet hjemme hvordan maskinen yter på GreyLine. 2000:1 kan selvsagt være tilstrekkelig, selv for meg. Når en får 16:9 og høyere oppløsning, er jo også dette aspekter som veier tungt hva video-ytelse angår.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: InFocus Screenplay 7200 vs. Action! og HT-1000

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvor vidt en foretrekker 16:9 samt høyere oppløsning, eller bedre sortnivå, blir selvsagt en personlig vurdering. Det blir spennende å se hvilket prisnivå Action! vil ligge på, samt selvsagt å få sett og ev. testet hjemme hvordan maskinen yter på GreyLine. 2000:1 kan selvsagt være tilstrekkelig, selv for meg. Når en får 16:9 og høyere oppløsning, er jo også dette aspekter som veier tungt hva video-ytelse angår.

Jeg mailet med en selger hos projectiondesign idag, og Action er leveringsklar fra og med neste uke, med en introduksjonspris (i en begrenset periode) på 49.900 kroner. Med en slik pris ville jeg tro den rocker brakka i forhold til både Infocus og Nec, eller hva mener du?

Hågen

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mailet med en selger hos projectiondesign idag, og Action er leveringsklar fra og med neste uke, med en introduksjonspris (i en begrenset periode) på 49.900 kroner. Med en slik pris ville jeg tro den rocker brakka i forhold til både Infocus og Nec, eller hva mener du?
    Dette ser jo ut til å være en lavere pris enn først antatt.... Og det betyr også at de har tenkt å kjempe mot bla. Nec HT1000....

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    49900 slår det meste, det Selv med et noe lavere sortnivå enn HT-1000, er dette en tilsynelatende svært oppegående projektor. Med sine 28 db og 1280x720 oppløsning er dette selvsagt en svært konkurransedyktig sak!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i siste lyd og bilde at denne selges til knallpris kun i den første perioden, og kun til Norge!
    Så løp og kjøp!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i siste lyd og bilde at denne selges til knallpris kun i den første perioden, og kun til Norge!
    Så også det... Av og til hender det faktisk at vi i Norge også har fordeler...

Noen som vet hva veil.pris er/vil bli på Action..?

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Ak"]
    Noen som vet hva veil.pris er/vil bli på Action..?
    Selgeren jeg maila med sa 70.000.

Hågen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgeren jeg maila med sa 70.000.
    Da er jo dette et meget bra tilbud....! For de som leter etter ny digital projektor i prisklasse sub 50k må da dette være en høyst aktuell projektor..?

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Helt klart... Liten, stillegående, HD2, DCDI ... Dette er en fin sak for 49.999! Skulle selvsagt fått testet en slik en selv :wink: Da er det bare å "give me a call", AndersL!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du overlater testingen til meg Lygren, siden den nye leligheten din ikke er egnet mener jeg. :wink: :wink:
    Gjerne langtest, kunne tenke meg et år eller to.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg og!!
    hvem må jeg drepe?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Count me in...! Passer fint å teste litt i den nye kåken min...

hvem må jeg drepe?
    Øhhhmmm... Lygren....??? :shock: :shock: :cry:

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen av dere lest siste Lyd og Bilde?

Tenker da på testen mellom en Projectiondesign Action og to skikkelige kinokanoner. Det virket som Action kom bra fra det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen av dere lest siste Lyd og Bilde?

Tenker da på testen mellom en Projectiondesign Action og to skikkelige kinokanoner. Det virket som Action kom bra fra det.
    Har lest den testen ja.... Det virket jo som folket var veldig godt fornøy med Action.. Og dette var folk som var inni både 35 og 70mm videokanoner.. Det sier vel litt..

Mvh

Ak

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •