Valgets kval...720p vs 1080p vs lommeboka

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Valgets kval...720p vs 1080p vs lommeboka

Jeg kommer til å sitte ca 3-4m fra lerretet, med et bilde på ca 100-117"!? Vet ikke helt hva som er å anbefale akkurat der slik.

Primært bli brukt til dvd,bluray,ps3 og rikstv. Spørsmålet er da vil 720p holde eller er det et dramatiskt kvalitets forskjell om jeg kjører i 1080p?

Prosjektorene jeg tenker på er :

Epson EMP-TW700

Epson EMP-TW1000

Litt av tanken er at jeg har begrenset med penger og jeg trenger jo et bra lerret og kabler også. At TW700 er en fin start på drømmen om et stort bra bilde. Jeg er rimelig nøye med bildekvalitet å er pirkete til di grader...

Er ikke lett å bli klok på det her...skulle kanskje nesten vært å sett forskjellen i en butikk...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom du beskriver deg selv som "pirkete til di grader", bør du vel gå for en TW1000?
    Det ville i alle fall vært mitt valg, utifra seeravstand / lerretsstørrelse.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo er jo den som frister mest selvf, men prisen er litt tung å svelge for en fattig kar som meg.. :P Spesielt når en i tillegg skal ha et fast ramme lerret i bra kvalitet.

Sitter idag med en 32" Philips med Pixel HD3 og elsker det skarpe bilde..men som selvf er ALT for lite...

Men er lommeboka som er den kjipe her...hehe. Eller så må en jo bare bite seg i armen litt til å vente å spare da selvf..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik er det vel for de fleste av oss? :-?
    Så bit deg i armen, og spar! Du vil neppe angre på det. Følg også med på AV-torget, der kan det jo være ett og annet å hente... ;-)

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke sett tw1000 i action, men jeg er rimelig sikker på at med ett godt lerett holder tw700 absolutt. Unektelig bra bilde til den prisen. Bruker den selv på 106" lerett, med sitte avstand på rundt 4 meter. Jeg har noen Snapshots fra noen filmer på profilen min som gir ett relativt greit inntrykk av hvordan bilde den gjengir

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    Nå har jeg ikke sett tw1000 i action, men jeg er rimelig sikker på at med ett godt lerett holder tw700 absolutt. Unektelig bra bilde til den prisen. Bruker den selv på 106" lerett, med sitte avstand på rundt 4 meter. Jeg har noen Snapshots fra noen filmer på profilen min som gir ett relativt greit inntrykk av hvordan bilde den gjengir
    Det så jo bra ut på bildene dine da, selv om det altid er litt vanskelig å dømme utifra bilder. Spørs om det blir en tw700 og et DreamScreen V2 Frame lerret fra AVshop....

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Det så jo bra ut på bildene dine da, selv om det altid er litt vanskelig å dømme utifra bilder. Spørs om det blir en tw700 og et DreamScreen V2 Frame lerret fra AVshop....
    Vil tro du da blir sittende å tenke: "Lurer på hvordan det ville vært med full-HD?" Har selv en TW600, og har begynt i sikle på full-HD. Bruker PS3 som Bluray-spiller, og føler at det er mer å gå på i forhold til hva jeg har sett rundt omkring.

Hva med Sanyo+PS3 tilbudet som AVshop kjører? Du kan jo fint selge PS3 for 3-3500 etterpå.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1080p

Har selv tatt steget fra 720p til 1080p, gikk for TW2000.

Skulle du ikke ha noen kvaler med DLP, så ville nok jeg heller gått for Benq sin W10000 her.

TW2000 har bedre farger enn W10000, men ellers er det lite å hente. Sammenligner du TW700/TW1000 med Benq, må du bare gå for benq. Prisen tatt i betraktning får du en skikkelig rå sak!

Eller om du må ha LCD se på PLVZ2000, den er også meget bra.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Jeg kommer til å sitte ca 3-4m fra lerretet, med et bilde på ca 100-117"!? Vet ikke helt hva som er å anbefale akkurat der slik.

Primært bli brukt til dvd,bluray,ps3 og rikstv. Spørsmålet er da vil 720p holde eller er det et dramatiskt kvalitets forskjell om jeg kjører i 1080p?
    Det vil definitivt være dramatisk forskjell!

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Syk stor forskjell!

Hadde selv problemer med å se forskjell på DVD og BD på filmene mine på
    720p og dvd.

Når jeg fikk 1080p åpnet det seg en ny verden!

Jeg syntes selv at steget fra dvd til 720p var minmalt, men som Armstrong sa det: One giant leap!, fra 720p til 1080p.

Nå må du bare finne ut hvilken du vil ha!

PS, kan du selge mora di?, så gjør det!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi snakker 117 tommer lerret med den sitteavstanden, så vil TW700 produsere ulidelig mye screendoor. 720p LCD-projektor vil ikke fungere med det størrelsesforholdet mellom lerretstørrelse og sitteavstand (spesielt ikke for en som påberoper seg å være pirkete).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderte selv fra BenQ 8720 til W10000 og er veeeldig godt fornøyd.

Men hvis du vil spare noen kroner hadde jeg sett etter en brukt 8720, de dukker opp fra tis til annen på bruktsidene her. Veldig flott bilde, ingen screendoor, stille og mye mer morro enn 32"ern... Å spare til 1080p er alltid et godt tips, men du går glipp av endel morro mens du sparer da :-D

Lykke til!

/C

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig mye bra feedback Ja jeg er en pirkete fyr og hadde sikkert sittet å erget meg å lurt på hvor bra det hadde blitt i full HD til jeg hadde blitt gal(ere).

Er bare så kjedelig å måtte vente enda lenger..hehe. Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves sies det.

Evnt så selger jeg morra mi.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg med på AVtorget for det dukker stadig opp brukte 1080 projectorer og du kommer til å angre hvis du kjiper ut på en 720 projector.

Har ikke fulgt med på hva en brukt 1080 projector går for, men når jeg skal selge min VW50 snart tror jeg ikke det er mulig å få mer enn 15K for den og da er ikke prisforskjellen til en 720 så stor.

Man sliter tross alt ikke ut en projector med det første heller.

Vent heller litt med bra lerret og slike ting da dette er noe man har lenge mens projectorer er noe man " bytter hele tiden "

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •