Tydelig rutenett i bildet, skal det være slik?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Tydelig rutenett i bildet, skal det være slik?

Jeg har akkurat fått meg en projektor av typem BenQ w500. Denne koster vel omtrent 7000kr hos billigste nettbutikk. Jeg har aldri hatt en projektor før, men hadde store forventninger til dagens projektorer som jeg har hørt så mye bra om. Etter litt testing med PC, Xbox 360 og PS3 så må jeg ærlig innrømme at jeg er ganske skuffet.

Jeg har også en 52" fra Sharp, modell LC52XL1E, denne koster riktignok 4 ganger så mye, men skulle da ikke være SÅÅÅ mye bedre. Problemet er at jeg får veldig rutete bildet, det vil si at jeg kan se alle bildepunktene klart og tydelig. Skal det være sånn, går det ikke ann å få det bedre? 52" er riktignok ganske mye mindre enn de rundt 100" jeg får fra projektoren nå, men den har ikke en liten anelse av å vise bildepunktene engang.

Dette gjelder både fra PS3 Blu Ray og Xbox 360 spill. Jeg syntes også grafikk og farger er LAAANGT dårligere med PJ`en enn med TVen. Vil "rutenettet" gå bort dersom jeg investerer i en FullHD projektor, er dette eneste løsningen? Jeg kjører nå PJ rett på gulhvit vegg, men problemet er det samme selv om jeg legger et A4 ark mot veggen.

Jeg har også tittet litt på Epson TW700, er denne mye bedre enn den jeg har her nå?

Kanskje jeg bare skal levere tilbake PJ og beholde min elskede Sharp, selv om jeg egentlig vil ha skikkelig hjemmekino her

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rutenett, også kalt screendoor er en av ulempene med lcd projektor da avstanden mellom pikslene er større enn ved feks en dlp projektor. Du kan jo heller ikke sammenligne en 52" tv og 100" bilde på vegg/lerret. Her vil jo pikslene være i nesten fra micrometer til centimeter. For å miske rutenettet så er du nødt til å sitte lengre unna eller minske bilde fra projektor. Du har altså for lite avstandsforhold til bildestørrelsen.

Du må også huske på ved projektorbruk så må rommet være helt mørk,ikke så mye strølys osv dette kan du lese nok om her på forumet. Du må også skaffe deg ett skikkelig lerret, ikke forvent bra bilde på en gul?!?! vegg!?!?

Plager dette rutenettet deg for mye får du levere tilbake pj og heller kjøpe en dlp, feks optoma hd65 som ligger i samme prisklasse. Jeg fikk meg en optoma hd70 her om dagen og er strålende fornøyd, ikke noe merkbart rutenett hos meg. Ble faktisk svært imponert selv om jeg kun har testet direkte på hvit vegg. Dlp har også generelt bedre sortnivå enn lcd pj.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt og utfyllende svar.

optoma hd65 virker jo som en ålreit projektor, men kanskje litt i billigste laget? Jeg kan godt bruke litt mere, opp til 10.000kr om jeg får noe utbytte av det.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP er ikke det rette for alle da de sliter med regnbuer så derfor er det beste å se selv hva du mener om de forskjellige projektorene du har lyst å kjøpe.

Jeg kan også si deg at TW700 som du nevner er en mye bedre projektor enn den du har hatt så du vil nok ikke se noe særlig med screendoor med den.Skaff deg og et godt lerret :-)
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    jeg har benq pe7700 1280X720 oppløsning og det er en DLP projektor.har ikke problemer med raster i det hele tatt.har lerret på 100" og sitter 3.5m fra lerretet.det som er forsjelen på DLP og LCD er pikelsene.pikelsene i DLP har fyllings grad på ca 92%.mens LCD har ca 54%.(hvis jeg ikke husker feil).
    DLP fyller bilde flaten ca 40% bedre en LCD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •