Epson TW700 og Lyse HD tuner, format surr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW700 og Lyse HD tuner, format surr

Hei! Akkurat byttet ut min gamle Lyse TV dekoder med en ny HD dekoder. Koblet disse sammen med en HDMI kabel. Problemet er at når PJ'en bruker HDMI inngang er det bare "Normal" og "Through" som kan velges av aspects. Sendinger i 4:3 vises i 16:9, irriterende. Med den gamle dekoderen og S-Video kabel kunne jeg velge bl.a. "Auto" under aspects, da vekslet PJ'en automatisk til riktig format. Noen på forumet som har opplevd tilsvarende problem. Det positive er at billedkvaliteten har blitt mye bedre ved å bruke HDMI En ting til; i oppsettet på Lyse HD dekoderen kan jeg velge mellom 720 og 1080, gjør regning med at 720 er det riktige da TW700 er en 720 PJ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre som finner det irriterende at formatet ikke kan endres når signalet kommer via HDMI kabel?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel neppe projektoren som er problemet her, det er lyse "boksen" som ikke sender ut rett format. Den burde kunne settes til å konvertere 4.3 til letterbox. 720p er en standard, og tar ikke hensyn til feilformatering fra kilden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre på forumet som har en av disse ny dekoderene fra Lyse? Min er type 1910. I "Firmware Configuration Menu" og "Video Output Selection" har jeg flere valg for video output, for HDMI output er valgene: 576p, 720p og 1080i, hvilket bør jeg velge når jeg har 720p prosjektor? Har prøvd begge de siste to og ser ikke forskjell (bør nevne at jeg ikke har noen HD kanaler fra Lyse). Fra hovedmenyen går jeg inn på instillinger og så Lyd/bilde: Har valgt: Bildeformat:16:9, Konvertering: Letterbox etc. Under Konvertering er det 3 valg: Ingen, Letterbox og Centercut. Kan ikke se at å endre konvertering endrer noe på billedformat? Andres erfariger med denne type dekoder mottas med takk! Ha en god dag hilsen Trond :-D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ser på SD-materiale vil jeg anta at pixelworks prosessoren i projektoren gjør en bedre jobb med skalering enn det lyse-boksen gjør. Det beste hadde vært om den kunne overføre 576i, men i ditt tilfelle vil nok 576p være beste option. Da vil dekoderen gjøre de-interlacingen (dessverre), og projektoren tar seg av skaleringen.

Hvis bildet fortsatt er like feilformatert når du velger letterbox (på 4:3 materiale), tyder det på at prosesseringen i lyse-boksen ikke virker som den skal. Kanskje den bare fungerer på den analoge utgangen (scart)? Med valgt letterbox, skulle du egentlig ende opp med en "mellomløsning" mellom 16:9 og 4:3.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den! Gikk for 576 oppløsning, nå kan jeg bruke aspect valgene på PJ'en. Men veldig irriterende at det må gjøres manuelt. Tror ikke 1910'en sender ut riktig signal om format?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •