VW60, TW2000 eller HD1 på fire meter 2.35:1 lerret ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VW60, TW2000 eller HD1 på fire meter 2.35:1 lerret ?

Er det noen som har gode innspill på dette.

Lerettet er et Stewart Ultramatte 200, som har 2 i gain. Kinoen er helt sort (batcave), sitter 3 meter fra lerett (og ja vet at det er langt utenfor alleanbefalinger, "but i like it"... )

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er det noen som har gode innspill på dette.

Lerettet er et Stewart Ultramatte 200, som har 2 i gain. Kinoen er helt sort (batcave), sitter 3 meter fra lerett (og ja vet at det er langt utenfor alleanbefalinger, "but i like it"... )
    Ut i fra hva du skriver om rommet ditt så hadde jeg helt klart gått for HD1.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Ut i fra hva du skriver om rommet ditt så hadde jeg helt klart gått for HD1.
    FInt om du hadde sagt litt om hvorfor også.

HD1 har vært min favoritt ganske lenge, men det har kommet mange gode tester på de andre, som jo er vesentlig billigere........

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at den dybdefølelsen som du får i bilde med HD1 er meget god og som meget få projektorer matcher.
    Mvh bigtor

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo ikke et valgt som er veldig enkelt. Det hele kommer jo ann på dine preferanser, og hva du synes er vikitgst. HD1 vil jo gi høyest bildedynamikk, mens VW60 sannsynligvis vil ha det laveste sortnivået og støynivået. TW2000 vil potensielt kunne gi det mest korrekte bildet.

Take your pick

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette er jo ikke et valgt som er veldig enkelt. Det hele kommer jo ann på dine preferanser, og hva du synes er vikitgst. HD1 vil jo gi høyest bildedynamikk, mens VW60 sannsynligvis vil ha det laveste sortnivået og støynivået. TW2000 vil potensielt kunne gi det mest korrekte bildet.

Take your pick
    Det er jo det som er problemet.........

HD1 = bildedynamikk = kr 44 000
    VW60 = sortnivå, støynivå = kr 35 000
    TW2000 = korrekte farger = kr 26 000

og inn fra sidelinjen

Benq W10000 = høy ansi kontrast = kr 18 000

Det er jo ikke ubetydelige prisforskjeller.
    Lurer på om jeg ikke, når kinoen (dvs maskinrommet) er klar, må ta bryet med å låne inn disse fire og ta en shootout for å se selv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et 4 meter bredt lerret vil vel kastelengden (7.23m - 8.31m) på W10000 bli en aldri så liten utfordring for de fleste hjemmekino oppsett..... HD1 klarer et 4m bredt lerret med ca 5.5 metet kastelengde

Nå Er det vel HD1 som er min favoritt blandt de projektorene du har listet opp. Har heller aldri har likt iris trimmede projektorer.

Det er kanskje en ide å sjekke bruktpriser på HD1 og BW2 når de fortiden "ofte" byttes ut med HD100 / BW3 og derfor av og til kommer ganske gunstig priset på AVtorget, med kanske bare et parr hundre timer på lampa.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    På et 4 meter bredt lerret vil vel kastelengden (7.23m - 8.31m) på W10000 bli en aldri så liten utfordring for de fleste hjemmekino oppsett..... HD1 klarer et 4m bredt lerret med ca 5.5 metet kastelengde
    Burde selfølgelig listet opp at det er med FE1500 linse det er snakke om. Så fire meter bredde er i 2.35 evt opp mot 2.40 med linse og strekk via VP.
    Det finnes også en liten operasjon som øker zoomen på W10000 vesentlig.
    Forøvrig så har jeg pj i rommet ved siden av kinoen med luke inn, så jeg begrenses ikke av rommets lengde.

Nå Er det vel HD1 som er min favoritt blandt de projektorene du har listet opp. Har heller aldri har likt iris trimmede projektorer.
    HD 1 er som nevnt min favoritt også selv om jeg ikke har problemer med iris f.eks så jeg ikke noe til den på HC5000 som f.eks AK syntes var synlig, hvis jeg husker riktig.

Det er kanskje en ide å sjekke bruktpriser på HD1 og BW2 når de fortiden "ofte" byttes ut med HD100 / BW3 og derfor av og til kommer ganske gunstig priset på AVtorget, med kanske bare et parr hundre timer på lampa.
    Har fra sikre kilder at det har vært mulig å få HD1 til 30K pent brukt. Den prisen vil jo bare droppe videre, men brukt vil jo VW60 og etterhvert TW2000 også bli vesentlig rimeligere

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med lysstyrke?? må ikke undervurdere det når du har ett såpass stort lerret, til tross for at rommet er såkalt batcave. tw2000 vinner jo hands down der iallefall.

I hvilken høyde vil projektorene bli montert? over lerretets øvre kant eller i midten så du drar nytt av den gainen du har?

Høres ut som en heftig kino du har da mister Counterpointer. Blir nok rått uansett dette. 4 meter kunne jeg gjerne tenkt meg, dessverre har jeg bare 3 meter bredt rom:-(

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Hva med lysstyrke?? må ikke undervurdere det når du har ett såpass stort lerret, til tross for at rommet er såkalt batcave. tw2000 vinner jo hands down der iallefall.
    4m bredde på et 2.35:1 lerret med bruk av en anamorph linse så hele bildebrikka og lysstyrken oppredholdes, og 2 i gain på duken vil vel kunne lysstyrke messig fungere greit på HD1 også. Det man vel da også må ta med i regnestykekt ar at man vel også må ha en ekstern bildeprosessor som kan strekke 2.35:1 bildet til 16:9 format før det når HD1, fordi den støtter ikke slik strekking ..
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    VW60 tror jeg vil være det beste valget her. Hvorfor? Jo, TW2000 er fin den, men screendoor blir et tema på denne sitteavstanden. Videre blir kostnaden ved kjøp av HD-1 veldig høy ved bruk mot 2.35:1, da den ikke har denne funksjonen innbygget, i motsetning til VW60. VW60 er også lyssterk og stillegående, i tillegg til at den legger seg relativt "midt på" prismessig.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode innspill med vektige argumenter.

Jeg har Crystalio allerede så det blir ikke noen ekstra kostnad.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas

I hvilken høyde vil projektorene bli montert? over lerretets øvre kant eller i midten så du drar nytt av den gainen du har?

Høres ut som en heftig kino du har da mister Counterpointer. Blir nok rått uansett dette. 4 meter kunne jeg gjerne tenkt meg, dessverre har jeg bare 3 meter bredt rom:-(
    Pj vil stå montert ca 20 cm under lerretet sin øverste kant midt på.

Legger ved et bilde av monteringen av lerret (det er akkurat plass til en stk KLF20 på hver side av lerrettet, det som vises på bildet er ca 420 cm bredt men blir maskert inn med gardiner)

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD1 = bildedynamikk = kr 44 000
    VW60 = sortnivå, støynivå = kr 35 000
    TW2000 = korrekte farger = kr 26 000

og inn fra sidelinjen

Det er jo ikke ubetydelige prisforskjeller.
    Selv om dette ikke er en pristråd, må det være lov å minne om at VW60 kan kjøpes fra Pricejapan.com for under 26000. Det skulle gjøre den både best som Lygren skriver, og billigst - altså både pose og sekk ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de du nevner, til den kinoen der, og ettersom du har prosessoren, hadde jeg gått for HD1. Under dine forhold er den helt rå.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, med Crystalio på lasset er nok HD-1 noe en absolutt bør vurdere. Tipset om brukt HD-1 er jo også noe å ta med seg, ev. Cineversum Blackwing 2 (ser det ligger en på AVtorget nå), HD-1 med "Star-Wars"-skall...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Selv om dette ikke er en pristråd, må det være lov å minne om at VW60 kan kjøpes fra Pricejapan.com for under 26000. Det skulle gjøre den både best som Lygren skriver, og billigst - altså både pose og sekk ;-)
    Pris er jo et av de relevant faktorene rundt valg av pj så det er helt på sin plass Jodan.
    Forøvrig så får en jo både HD1 og TW2000 hos pricejapan.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, med Crystalio på lasset er nok HD-1 noe en absolutt bør vurdere. Tipset om brukt HD-1 er jo også noe å ta med seg, ev. Cineversum Blackwing 2 (ser det ligger en på AVtorget nå), HD-1 med "Star-Wars"-skall...
    Har ingenting imot BW2, snarere tvert imot. "Problemet" er bare at prisene har vært litt for høye enda. Siste antydning jeg så på brukt BW2 var 39K, HD1 har vært ute for 30K....

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det tatt en beslutning her? I så fall kunne du tenke deg å dele innsikten med oss andre?

Driver å vurderer alternativer jeg også. HD1/100 blir for dyr, så det er mest sannsynlig vw60/1080 lcd som blir alternativet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke tatt noen besluttning :???: Har fremdeles ikke nok penger til det jeg har mest lyst på.

Konklusjonen er nok at det beste hadde vært å fått TW2000/VW60/HD1 inn til en "shoot out" side ved side. Det en kan se med egne øyne er det beste valget.

Projektor 2007 viste med stor tydelighet at HD1 var absolutt best da, i mine øyne. Vil tro at det samme kan skje igjen men at VW60 og Tw2000 har kortet inn avstanden som var til VW50 og TW1000.

Det er utrolig vanskelig med valget pris/kvalitet og "er det verd forskjellen"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •