Plasseringsproblem av prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasseringsproblem av prosjektor

Har lest og undersøkt eindel ang. kjøp av LCD flatskjerm, men har etterkvart komt inn på tanken om at kanskje prosjektor også kunne vært ein ide.

Hovedproblemet mitt er dog at eg leiger leilighet og huseiger ynskjer helst ikkje noko form for hull i verken tak eller vegger. Leiligheten har ei form for skyggelist opp med taket der ein bruker krokar og fiskesen for å henge opp bilder o.l.

Slik eg ser det har eg to muligheter. Enten må eg kjøpe meg eit høgt skap / reol eller lignande for å så plassere prosjektoren oppå denne.

Eit anna alternativ er ein krok i taket som allereie er tilstede, markert ved den raude prikken i bildet under:
    Plasseringsproblem av prosjektor-leilighet-jpg

Skapet/reolen må i så tilfelle enten stå på venstre eller høgre side av sofaen, og ein vil då i praksis få ca. 4 m fram til lerretet / veggen på den andre sida.

Kroken i taket heng som de kan sjå utifrå bilde eit stykke lenger fram, ca. 2,5 m fram til lerretet / veggen. (Løysinga eg tenkte å implementere var å skru projektoren oppned på ei plate som var festa krok i krok i taket, og så bruke justerbare føtter i kvart hjørne opp mot taket for å få prosjektoren stabil...)

I begge alternativ vil prosjektoren stå skeivt i forhold til lerretet som eg tenkte skulle være beint overfor sofaen. Så her kjem mitt første spm. Er dette noko problem? Får eg tak i prosjektorar som kan vri bildet såpass?

Budsjettet mitt er vel på 10-12000 inkl. lerret og lyd. Treng dog ikkje noko sofistikert lyd, surround er sikkert ikkje nødvendig. Lerretet er heller ikkje høg prioritet til å byrje med, ein billig heimelaga variant kan være aktuellt.

Men uansett så var vel poenget med tråden først og fremst å få inspel på kva løysning de trur vil være den beste, og om noko av dei vil fungere i det heile tatt?

Tar også gjerne i mot tips! Enten det gjeld anbefalingar av prosjektor, lyd, lerret eller oppsettet generelt. (billige DIY løysingar er av interesse...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med det begrensede budsjettet du har, samt utfordringene du har med plassering, ville jeg heller kjøpt plasma. 42" til panasonic ligger på rundt ti lapper. LCD tv ville jeg styrt unna pga elendig kontrast.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    med det begrensede budsjettet du har, samt utfordringene du har med plassering, ville jeg heller kjøpt plasma. 42" til panasonic ligger på rundt ti lapper. LCD tv ville jeg styrt unna pga elendig kontrast.
    Nokon som som er av ein anna oppfattning? Eller er prosjektor hos meg eit dødfødt prosjekt?

TC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på ein ide som kanskje kunne vært mulig for å få prosjektoren til å henge beint på lærrettet og også heilt bak over sofaen.

Tenkte eg kunne skaffe meg ei dekkestøtte, dvs ei slik som bygningsarbeidere bruker midlertidig for å holde huset oppe, mens dei spikrar samen noko permanent... :-D

Trur eg har sitt noko slikt i badromsforretningar i samband med forheng e.l.

Planen vil uansett være å klemstre ei treplate fast i taket med denne støtta og fest prosjektoren i denne... hirrr... ka dåkk trur?

Blir kanskje ikkje så nydeligt men who cares...

Dersom nokon veit kor eg kan få kjøpt dekkestøtte e.l. er det fint viss de kunne gitt eit tips her i tråden!

TwinCepto

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektorer (merk stavemåten :P) MÅ stå vinkelrett på veggen du skal vise bilde på. Når dette er gjort finnes det funksjoner på projektorene for å forskyve bildet loddrett og vannrett. Her varierer det hvor plasseringsvennlig de forskjellige projektorene er.

Som en tommelfingerregel vil projektorer "aldri" klare å forskyve mer enn dit at toppen/bunnen av bildet er ca på høyde med selve projektoren. Sideveis har du mindre å gå på. Jeg tror derfor det blir vanskelig å plassere noe oppå en hylle på siden.

Eneste alternativ for deg vil da være takløsningen. Viktig at du får bygget noe som er stabilt da. Finnes mange projektorer som klarer store bilder på kort avstand. Finn noen du liker og lek deg med kalkulatoren på Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size og se hvilke kasteavstander som vil fungere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg
    Projektorer (merk stavemåten :P) MÅ stå vinkelrett på veggen du skal vise bilde på
    Han kan jo keystone tilpasse bildet. Man MÅ ikke bruke lens shiften, selv om man bør.

TwinCepto : Du har ett budsjett på 10-12k som skal inkludere Projector, lerret, hdmi kabel, forsterker, høytalere og opplegg for feste til projectoren. Hadde du hatt større budsjett hadde det kansje vert verdt å klø seg i hue for å få dette prosjektet på beina, men med det budsjettet der vil du bli mye mer fornøyd med en plasma løsning. For 10-12k greier du kansje å få deg projector og lerret brukt, men ikke noe mer enn det, med mindre du går for en gammel presentasjons projector og henger opp ett laken som lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    For 10-12k greier du kansje å få deg projector og lerret brukt, men ikke noe mer enn det, med mindre du går for en gammel presentasjons projector og henger opp ett laken som lerret.
    :lol:

Budsjettet er nok sikkert litt utvida etterkvart som det ofte sikkert blir ved kjøp av heimekinoutstyr.

Satsar på takløysningen og kjem til å kjøpe ein Epson TW7000. Denne kostar vel ca. 9000 og så bli det sikker TUPPLUR rullegardin til å begynne med.

Når det gjeld lyd så kjøper eg i alle fall receiver brukt. Til å begynne med blir det sikkert kun receiver og fronter, muligens ein center... og så får me sjå etterkvart. Trur eg skal klare det for 13-14k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •