Sony vw60 projektor, plassering? hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony vw60 projektor, plassering? hjelp!

Hei alle hjemmekino-entusiaster!

Har om ikke lenge tenkt å anskaffe Sony's vw60 projektor. Men jeg er usikker på hvordan plasseringen av den skal utføres..

Mitt rom er ca 6,0 meter langt. Bredde 4,75.

Man blir sittende om lag 3,5 meter fra lerretet (pga peis bak i rommet).

Rommet blir så og si helt mørklagt. Har et par kjellervinduer men de skal mørkelegges med det beste fra Kjells markiser

Hva blir da den rette plassering av projektoren???
    Den skal være takmontert og betjene et 92" lerret. (Har vurdert 106" men tror det kan bli for stort i følge regelen om 1,5-2,0 ganger avstand fra lerret)

Tror jeg kan gå for helt hvitt lerret. (?)

Noen kommentarer? Svært takknemmelig for hjelp

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Mr. S, og gratulerer med valg av projektor. Størrelsen på lerretet er primært avhengig av kasteavstanden, da pixler uansett ikke er noe problem for denne før du sitter ca 0,1x avstanden unna. VW60 er heldigvis svært fleksibel mht plassering, og 3,5 m på 92" går helt greit. Hvis det går med 106", bør du vurdere om det kanskje kan bli slitsomt å snu hodet fra side til side når du ser film. Sjekk ut mer om dette her, og husk å legge inn 0,8-1,0 på gain hvis du skal ha grått lerrett, eller 1,0-1,1 hvis du skal bruke hvitt lerret.

Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Det ligger forøvrig masse relevant teknisk info om VW60 på følgende tråder her på forumet, og jeg anbefaler på det varmeste å lese disse snarest:

http://avforum.no/forum/digitale-pro...-anbefale.html

http://avforum.no/forum/digitale-pro...-vpl-vw60.html

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar

Er helt i startgropen av planleggingen, men som de fleste andre her ønsker jeg å perfeksjonere. Det kan godt ta tid for prosessen er i seg selv svært givende

Et annet spørsmål: Har tenkt å ha en del posters der jeg får plass. Er det noe problem dersom de er innrammet i glass mtp lyden som treffer glasset?..

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Et annet spørsmål: Har tenkt å ha en del posters der jeg får plass. Er det noe problem dersom de er innrammet i glass mtp lyden som treffer glasset?..
    Personlig ville jeg ikke lagt stor vekt på lydrefleksjoner fra bilder hvis rommet ellers ikke var konstruert med lyd-absorberende flater :-) Autokalibreringen i de fleste receivere kompenserer dessuten langt på vei for dette. Husk imidlertid at alle blanke flater reflekterer uønsket lys, og kan bli svært sjenerende hvis de er vinklet slik at de reflekterer lys mot sitteposisjone(e). Her må du nesten prøve deg fram. Husk også at dette har betydning for valg av hvitt eller grått lerret. Alt lys som blir reflektert tilbake til lerretet fra tak/vegger/blanke flater ol vil svekke sortnivået. Da er et grått lerret å foretrekke fordi det reflekterer mindre indirekte lys enn et hvitt lerret. Har du full lyskontroll (dvs mørke ikke-reflekterende flater og 100% blending av vinduer), er den gjengse oppfatningen at du får de mest naturlige fargene fra et hvitt lerret. Et grått lerret gir derimot et bedre sortnivå selv om det ikke kan gjengi 100% hvitt. Det lages nå grå lerreter med nøytral gain (1,0) som skal gi en optimal balanse melllom disse faktorene, og min erfaring er at dette fungerer veldig bra. Det blir mao en tradeoff, der du må vektlegge det du selv foretrekker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen forslag/eksempler på slike lerret med gain 1,0 i grått?

Jeg tenker på Dreamscreen sine lerret. men finnes det andre alternativer som vil få frem kvaliteten bedre fra Sony vw60 ? Har ellers Denon DVD A1 og tilsvarende forsterker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får jeg lagt til link til min hjemmekino? Jeg har lagt ut tekst, men ser ikke at den vises under mine innlegg/svar..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der var det fikset i kontrollpanel. men får jeg link under?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått lagt inn link på signaturen, men min hjemmekino dukker ikke opp når jeg søker på minhjemmekino etter 'stapedius'. Hvorfor?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv Dreamscreen dynagrey nedtrekkslerret med gain 1,0, da jeg ikke har mulighet til å ha et rammelerret hengende oppe permanent. Sistnevnte er absolutt å foretrekke hvis mulig.

Mer om lerret her:

http://avforum.no/forum/lerret/

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •