Sony VPL-VW40 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 105

Tråd: Sony VPL-VW40

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Et lite oppfølgingsspørsmål blir vel da - Hvor vanskelig er det å gråskalakalibrere og kan det "kit'et" avshop leier ut gjøre jobben ?
    Jeg begynte å pusle med gråskalakalibrering på egenhånd for to-tre år siden med lysmåler, fargefiltre og Excel regneark, og syns det fungerte rimelig greit.

Nå får man utstyr for et par tusenlapper som er veldig mye lettere å bruke, og så sant man er litt PC-kyndig og nogenlunde nøyaktig så er det ikke noe stort problem å gjøre dette selv.

Man trenger et colorimeter, f.eks. dette:
    Colorvision Spyder 2 Express - FotoVideo Oslo

I tillegg trenger man programvare. Jeg bruker CalMan, CalMAN home theater video calibration software.

HCFR, homecinema-fr: Colorimètre HCFR, er en annen variant, som i tilegg er gratis.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig å gjøre dette selv, men kunskap nok til å kunne gjøre det skikkelig er ikke noe du klarer å opparbeide deg i "leieperioden".
    Kjøp av eget utstyr er selvsagt en god ide, men det fordrer at du har interesse for faget. Skal du ha måleutstyr som gjør jobben med høy grad av nøyaktighet (spesielt ned i områder der det er lite lys) må du også regne med å spandere vesentlig mer enn et par tusenlapper.

Spyder proben det linkes til er ikke egnet til måling fra projektorer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er fullt mulig å gjøre dette selv, men kunskap nok til å kunne gjøre det skikkelig er ikke noe du klarer å opparbeide deg i "leieperioden".
    Kjøp av eget utstyr er selvsagt en god ide, men det fordrer at du har interesse for faget. Skal du ha måleutstyr som gjør jobben med høy grad av nøyaktighet (spesielt ned i områder der det er lite lys) må du også regne med å spandere vesentlig mer enn et par tusenlapper.

Litt OF men vet du om noen som kunne tenke seg å lære bort hvordan man kan kalibrere en projektor? Du kanskje ... ;-)

Litt som hva Flageborg og Akto gjorde med subwoofer kurset....

Jeg spør fordi jeg ser at det er mange (meg i tillegg) som ønsker/trenger å lære mer......

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Litt OF men vet du om noen som kunne tenke seg å lære bort hvordan man kan kalibrere en projektor? Du kanskje ... ;-)

Litt som hva Flageborg og Akto gjorde med subwoofer kurset....

Jeg spør fordi jeg ser at det er mange (meg i tillegg) som ønsker/trenger å lære mer......
    Råtips :-D

http://avforum.no/forum/kalibrering-...m-du-tror.html

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke?
    Jeg har brukt den med godt resultat, greit at det ikke blir like bra som proffutstyr, men til hobbybruk mener jeg det er bra nok.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor, jo fordi den er direkte unøyaktig ved målinger på lave verdier. Du får også individuelle forskjeller hvis du tester flere enheter av samme produktet. Hva er poenget med å måle, hvis resultatet ikke blir korrekt? Da kan man jo like greit gjøre det på øyemål.
    Jeg er kanskje i overkant pirkete, men så er det liksom noe jeg brenner for også. Jeg hadde ikke svidd av 65K på nytt måleutstyr om jeg ikke mente det var nødvendig. ;-)

EDIT: Jeg syns forøvrig det er veldig bra at flere kjøper seg måleutstyr (uansett kvalitet), for det gir jo god forståelse for "faget" å kunne sitte hjemme å "forske på" hva alle parametre i menysystemet gjør med bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor, jo fordi den er direkte unøyaktig ved målinger på lave verdier. Du får også individuelle forskjeller hvis du tester flere enheter av samme produktet. Hva er poenget med å måle, hvis resultatet ikke blir korrekt? Da kan man jo like greit gjøre det på øyemål.
    Jeg er kanskje i overkant pirkete, men så er det liksom noe jeg brenner for også. Jeg hadde ikke svidd av 65K på nytt måleutstyr om jeg ikke mente det var nødvendig. ;-)

EDIT: Jeg syns forøvrig det er veldig bra at flere kjøper seg måleutstyr (uansett kvalitet), for det gir jo god forståelse for "faget" å kunne sitte hjemme å "forske på" hva alle parametre i menysystemet gjør med bildet.
    Klart den faller igjennom i forhold til proffutstyr, men jeg syns det er merkbar forandring i forhold til projektoren out-of-the box. 0 og 10 IRE er vanskelig å få noe fornuftig måling ut av, men fra 20 IRE og oppover syns jeg den er helt kurant. Når jeg f.eks. endrer bias så endrer måleverdiene seg i forventet retning, og jeg har også konsistente målinger fra gang til gang. Og er gråskalaen flat fra 20-100 IRE, så tviler jeg på om den er veldig feil i området 0-20.

Vet ikke om du var borti SMARTIII for noen år siden, den besto av en kalibrert lysmåler, fargefiltre og et tilpasset regneark. Tungvint, men det virket. Og jeg får ca samme resultater med SMART som med Spyder + CalMan. Uansett så syns jeg resultatet blir mye bedre enn ved kun bruk av øyemål/kalibrerings-DVDer, og helt klart verdt ca 2000.-

Kunne forøvrig vært artig å sammenlignet en proffkalibrering med en 'hjemmekalibrering' for å se hvor stor forskjell det er i sluttresultat

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, eller bare sammenlikne live-målinger av fargetemperatur, og se hvor stort avviket på Spyder'en er. Vet man avviket, er det jo null problem å kompensere for dette. Problemet med rimlige prober er også at de forandrer seg ganske mye over tid, og oftere må inn for kontrollkalibrering.

Uansett, denne diskusjonen hører vel strengt tatt ikke hjemme i VW40 tråden, det finnes jo allerede en eminent tråd der vi kan diskutere kalibrering (link noen innlegg lenger opp).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, denne diskusjonen hører vel strengt tatt ikke hjemme i VW40 tråden, det finnes jo allerede en eminent tråd der vi kan diskutere kalibrering (link noen innlegg lenger opp).
    Ja, ble vel litt OT etterhvert... Du kan jo evt flytte innleggene til kalibreringstråden?

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil denne projektoren fungere på et Adeo Grayvision lerret?
    Eventuelt noen lerretsanbefalinger som vil fungere bedre?

Har så å si 100% lyskontroll i rommet, men det har hvitt tak og lyse vegger..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Hvordan vil denne projektoren fungere på et Adeo Grayvision lerret?
    Eventuelt noen lerretsanbefalinger som vil fungere bedre?

Med hvitt tak og lyse vegger er grått lerret en fordel, da det demper refleksjoner fra tak og vegger.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    :-D

En ting er å kunne blende av dagslyset utenfra 100%, men må inrømme at jeg stusser litt på deffinisjonen 100% lyskontroll i samme setning med "hvitt tak og lyse vegger"...

Ingen hjemmekino projektor får vel til å yte sitt beste med store lys refelkterende flater i nærheten av lerretet og i slike rom generellt. Det er vel riktig at et grått lerret vil kunne fungere bedre enn et hvitt lerret ved slike omgivelser, men jeg synes at sortnivå og kontrast ytlesene man betaler for i en VW40 fortjener litt bedre enn dette. Hvis man ikke kan redusere de lyse flatene i det rommet man skal bruke projektoren, hadde det kanskje vært bedre med en litt mere lyssterk projektor enn VW40, f.eks en eller annen DLP i samme prisklassen vil kunne vært et litt bedre valg.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Holmis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bytte ut min gamle BenQ i en Sony VPL-VW40.

Jeg har en sitteavstand på 360 cm fra lerretet og har idag et lerret på 200 cm i bredden. Har veldig lyst på et lerret på 230 cm fra Dreamscreen. Kasteavstanden på projektoren er også 360 cm. På prosjektor sentralen ser det ut som om det går greit.

Noen synspunkter på dette ?

Idag henger lerretet 40 cm ned fra taket og projektoren er takmontert. Senter av linsen er ca 20 cm ned fra taket. Jeg bruker et Vogels universalfeste.

Hvor langt ned må en VPL-VW40 henge fra taket ?

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er denne iforhold til TW2000?
    Har lyse vegger og tak, og greier ikke 100% holde lyset ute ifra vinduene når det er lyst ute.
    Så hvilke bør en velge da?
    Og hvordan er dem imot min BenQ 8720?

Justeringer får man ta etterpå.

Har som sagt Grandview CYBER 16:9 106" Greyvision og BenQ 8720.
    Avstanden ifra lerret er ca 2,5mtr

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg med det som sikkert er et dumt spørsmål. Viss man antar at jeg skal ha et 77" lerret, hva er minst mulig avstand jeg kan ha fra prosjektor til lerret?

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg med det som sikkert er et dumt spørsmål. Viss man antar at jeg skal ha et 77" lerret, hva er minst mulig avstand jeg kan ha fra prosjektor til lerret?
    ca rett over 2 meter.
    Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja akkurat, hadde en mistanke om det, men var ikke 100% trygg på den kalkulatoren :P
    Da får jeg vel bare bestille, og vente på å få meg hybel

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    ja akkurat, hadde en mistanke om det, men var ikke 100% trygg på den kalkulatoren :P
    Da får jeg vel bare bestille, og vente på å få meg hybel
    Kalkulatoren angir vel ca 2,38m fra lerret til linsefronten på projektoren. i tilegg til dette kommer lengden for selve projektoren 47.1cm + 30cm klaring mot bakvegg, som er anbefalt klaring i W40 brukermanualen. Disse 30cm er kanskje ikke like viktige i kalde Norge, og mange monterer vel projektoren nærmere bakveggen enn dette, men det er greit å ha litt lufting rundt på baksiden av projektoren også.

Bruker du et rammelerret må du f.eks også legge til 2-3cm for rammen mot veggen og ut til lerretet. Det blir det vel for et 16:9 lerret med diagonal 77" (eller 170 bredde og 0.95 høyde) en totalt anbefalt lengde på ca 3.18 meter.

Får du tak i en hybel med et rom som f.eks er rundt 2x3,5 meter eller større, er det vel mye som tyder på at det kan bli en trivelig hybelkino med en W40 projektor tenker jeg.. :grin:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kalkulatoren angir vel ca 2,38m fra lerret til linsefronten på projektoren. i tilegg til dette kommer lengden for selve projektoren 47.1cm + 30cm klaring mot bakvegg, som er anbefalt klaring i W40 brukermanualen. Disse 30cm er kanskje ikke like viktige i kalde Norge, og mange monterer vel projektoren nærmere bakveggen enn dette, men det er greit å ha litt lufting rundt på baksiden av projektoren også.

Bruker du et rammelerret må du f.eks også legge til 2-3cm for rammen mot veggen og ut til lerretet. Det blir det vel for et 16:9 lerret med diagonal 77" (eller 170 bredde og 0.95 høyde) en totalt anbefalt lengde på ca 3.18 meter.

Får du tak i en hybel med et rom som f.eks er rundt 2x3,5 meter eller større, er det vel mye som tyder på at det kan bli en trivelig hybelkino med en W40 projektor tenker jeg.. :grin:
    Er det jeg og tenker
    Hybelen er bra nøyaktig 3.5X3.5M. Kan bli noe tungvindt å feste prosjektor, men skal vel alltids finne en løsning. Da er jeg mer skeptisk til hvordan det vil la seg gjøre å feste et motorisert lerret på en list på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått Sony-pakken med VW-40 og brp-350 idag.

At VW-40 er håpløs rett ut av eska det er jeg
    ikke enig i.
    Jeg ser at det trengs kalibrering. Men ikke i det
    omfanget som har blitt anbefalt. (Jeg skal bruke "BluRay DVE")

"Fifth Element" er min referanse.

VW-40 tar seg fint ut i rommet. virkelig stilig.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •