Sony VPL-VW40 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 105

Tråd: Sony VPL-VW40

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    en ting jeg glemte å nevne er at samtlige kontrastmålinger (native, auto1 og auto2) ga høyere verdier med lampen i normal drift (full pupp!). Dette er mildt sagt "mot normalt".
    Vil det si at kontrast verdiene vil bli noe redusert etter hvert som lampemodulen brukes og typisk også får redusert lysutbytte?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ingen forutsetninger for å svare på dessverre. Uansett er det anstendig kontrastverdier vi snakker om her, bare kikk på målingene til Per Johnny (gjort i øko-modus).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt i alt er VW40 er veldig godt kjøp. Om TW2000 er verd de 4K en må legge mellom, er jeg jammen ikke sikker på, dette blir snakk om individuelle preferanser.
    TW2000 leverer vel mye kraftigere lysstyrke, så i et vanlig rom uten bra lyskontroll vil vel det spille en vesentlig rolle for kontrasten? Jeg registrerte bare at VW40 iflg. projectorcentral ikke hadde mange ANSI å skryte av....og det er ikke alle som sitter i en batcave. I så fall er det vel heller snakk om bruktsområde fremfor preferanser (?).

"Though the VW40 is rated at 900 ANSI lumens, its actual calibrated output is much lower. The highest reading obtained from our test sample was 423 ANSI lumens, in Dynamic mode with the lamp on high, the iris open, and the zoom lens at its widest angle. Cinema mode, which is the default and our preferred mode for watching high definition movies, measured 373 ANSI lumens. Changing the lamp to low power mode drops lumen output by 30%, and moving the lens to its longest throw results in another 32.5% drop. In rooms with perfect light control, this will not pose a problem. For other rooms, you can either place the projector anywhere you'd like and use a 100" diagonal screen, or give up the advantage of the long zoom lens by keeping the projector closer to the screen and go up to 120" diagonal. By eliminating the zoom lens, you can maximize lumen output for large screen installations, but that eliminates part of what makes the VW40 so easy to use. "

Sony BRAVIA VPL-VW40 Home Theater Projector Review

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener bruksområdet ikke styrer preferansen??

vel, hva projectorcentral har gjort for å redusere lysutbyttet til dette nivået er for meg en gåte. Jeg tipper pre-produksjonsmodell?
    Med lanpen i normal-modus måles fint 460 til 480 ansilumens, alt etter hvor en ender opp med kontrast. Her kan en nemlig makse kontrasten uten å få white-crush.

Ferdig kalibrert har VW40 høyere native-kontrast, og like godt sortnivå som TW2000. Legger du sammen disse to, bør svaret bli det motsatte av det projektorcentral hevder. ;-)

Det som kansje er verd å merke seg er at TW2000 er vesentlig bedre grunn-kalibrert enn VW40. Sistnevnte fordrer besøk av noen med kalibreringsutstyr for å yte optimalt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du noen linker til sortreferanse når det gjelder disse to enhetene (gjort av Jason Turk)

AVS Forum - View Single Post - COMING SOON (well, tonight)...Sony VPL-VW40 Review...

AVS Forum - View Single Post - COMING SOON (well, tonight)...Sony VPL-VW40 Review...

Disse rimer langt bedre med mine inntrykk enn det som presenteres på projectorcentral.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner noen i Bergen som kan gjøre en kalibrering?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener bruksområdet ikke styrer preferansen??
    Er det preferanser som styrer valget av en SUV vs. en Ferrari? Kanskje for en som kun skal kjøre på fine asfalterte veier, men ikke en som skal kjøre i skog og mark.....

Jeg mente at en prosjektor med *så* lav lysstyrke ikke vil være spesielt brukbar i en lys stue der sortnivået allerede er ganske vasket ut. Da vil en prosjektor som klarer opp mot 1600 ANSI gi bedre kontrast. I en batcave vil en uansett ikke utnytte seg av så mye lysstyrke, og da vil sortnivået være viktigere.

Dette kan du mye bedre enn meg Gorm, men det høres fornuftig ut for meg?

vel, hva projectorcentral har gjort for å redusere lysutbyttet til dette nivået er for meg en gåte. Jeg tipper pre-produksjonsmodell?
    Med lanpen i normal-modus måles fint 460 til 480 ansilumens, alt etter hvor en ender opp med kontrast.
    Godt mulig. Men er egentlig 5-600 ANSI nok i en lysmalt stue med en god del strølys/ambient lys?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, selv om den ikke er fullt like lyssterk som TW2000 (når den er kalibrert for maks lys), så har fortsatt VW40 høyere lysstyrke enn alle de andre mestselgende LCD-toppmodellene. Den er kraftigere enn både TW1000, PLV-Z2000, PT-AE2000 og HC6000.
    Problemet med slike målinger (ansi-lumens) er at folk setter dem opp mot spesifikasjonene til andre enheter. De er ikke "helt til å stole på", for å si det meget forsiktig. Når projectorcentral i tillegg måler på en defekt enhet, da blir det liksom storm i et vannglass. De burde jo ha vett nok til å sjekke om enheten virkelig skulle ha så lav lysstyrke? En telefon til Sony hadde vel løst den floken.

Og bare så det er nevnt, jeg har ikke testet VW40 i noen "bat-cave", den er testet i et rom som tilsvarer en normal stue med god blending.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med slike målinger (ansi-lumens) er at folk setter dem opp mot spesifikasjonene til andre enheter. De er ikke "helt til å stole på", for å si det meget forsiktig.
    Du sier VW40 måler fint 460 til 480 ansilumens (oppgitt 900). Hvor mye måler en TW2000? Eller en IN83 for den saks skyld?

Dette er begge prosjektorer som er oppgitt til hele 1600 ANSI. Slik jeg tolker deg er slike spesifikasjoner nesten ikke verdt å se på i det hele tatt....

.....så har fortsatt VW40 høyere lysstyrke enn alle de andre mestselgende LCD-toppmodellene. Den er kraftigere enn både TW1000, PLV-Z2000, PT-AE2000 og HC6000
    Mao PT-AE2000 med sine oppgitte 1500 ANSI leverer under 460-480 ANSI?

Registrerte din skepsis til projectorcentral, men jeg måtte bare ta med testen av PT-AE2000 har de målt lysstyrken ganske høyt:

"If you want more light, Normal mode will give you a much brighter image. Normal mode measured well over 900 ANSI lumens on our sample. Color balance is not quite as good as it is in the Cinema modes, but it was surprisingly satisfying-somewhat cooler, yes, but not ice cold or disturbingly green as it is on most projectors. Typically, boosting light output to the super bright settings causes a bad shift toward blue green that makes the picture not nearly as pleasant.

Once you are in Normal mode with the default color temperature, you can reduce color temperature to compensate for the cooler image. With the color temperature control alone, you can warm up the image in incremental steps while dropping lumen output in incremental steps. At the warmest setting you still end up with a very substantial 600 lumens. The bottom line is that the AE2000 gives you a wide range of usable options for lumen output, and you can select the one that fits your lumen needs, taste preferences, screen size, ambient light situation, and so on. "

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan jo alltids komme drassende med noen tester jeg også. Hva med testene til Art Feierman hos Projector Reviews? Ingen betviler at han vet hva han snakker om. Jeg kan sikker finne fler hvis jeg gidder å bruke tid på å lete dem opp.

Sitat Opprinnelig postet av Art Feierman
    Brightness of the VW40 is very similar to the VW60. The measurements of the Sony VW40 are no surprise. Brightness was very good in best mode, measuring 460 lumens after basic calibration. The projector produced 16 more lumens before adjustment. This drops significantly to 307 lumens in low lamp mode. That's almost exactly a 1/3 drop. You can assume that the drop will be the same proportion in any mode, between low and high lamp.
    Next was Standard Mode, which we used for watching HDTV/TV/Sports with brightness at lamp full power, but still using the Custom 3 settings I set up for Cinema. Doing it this way, it really isn't any brighter than Cinema mode at 475 lumens, but it is brighter, in its default Standard mode.
    The Sony is brighter in best mode than the three of the four recently tested LCD projectors - the Mitsubishi HC6000, Panasonic PT-AE2000U, and the Sanyo PLV-Z2000, but can't quite match the Epson Pro or Home Cinema 1080UB.
    Edit: Forøvrig er fargerommet på PT-AE2000 helt på bærtur i "normal mode", så hvor interessant er egentlig det?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei hopp.

Ny prosjektør står på ønskelisten. Jeg lurer svært på den nye VW-40 fra Sony. Det jeg setter høyest på listen når det gjelder bildet fra prosjektøren er sortnivå og detaljer i det sorte. Kan Sonyen være noe for meg?

Har noen kalibrert denne og holder det med en kalibreringsdisk for å få bildet :!: tilnærmet :!: optimalt?

Det vil samtidig bli invistert i nytt rammelerret, mest sannsynlig rundt 120 tommer. Er det noen som vet hvilket lerret som anbefales til denne prosjektøren i et veldig mørkt rom? Lysmålinger med presise tall har jeg enda ikke. Men det vil være mørkegrått gulv, tak og sorte vegger.

Et annet spørsmål. Vil de nye kurvede lerretene ha noe for seg på denne projectoren? Eller har Sony spandert på skikkelig optikk.

Takk for alle svar!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VW40 er nok dessverre avhengig av en gråskala kalibrering før den yter optimalt. Grunnen til det er at den er litt kald i fargene, og det selv når fargetemperatur "lav" er valgt.
    Når det gjelder detaljering i mørke områder så fungerer den svært bra. Nøkkelen til suksess her er jo selvsagt perfekt samarbeid mellom den dynamiske irisen og gammafunksjonen.
    Lerretsstørrelsen du ønsker deg betinger en hjemmekino som gir assosiasjoner til en mørk grotte, for VW40 er i utgangspunktet ikke lyssterk nok for et så stort lerret. Det kan sikkert fungere, men da snakker vi altså skikkelig "batcave". Jeg ville nok vurdert å gå ned mot 100 tommer, eller valgt en annen projektor (f.eks Epson TW2000). Alternativt kan du kikke på et lerret med høy gain, men dette introduserer andre problemer igjen. Når vi først er inne på lerret, så er det ingen av projektorene i dagens marked som gir korrekt fokus på et kurvet lerret. All projektor-optikk er tilpasset flatt lerret. Skal du vurdere kurvet lerret, så må det være i 2.35:1 format, og i samarbeid med en anamorf linse som er tilpasset kurvingen i duken. Kurvede 16:9 lerret er med andre ord bare misforstått tull.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et så stort lerret ville nokk kunne fungert fint en stund det, men man børr vel ta med at lampemodulen får en dropp i lysstryken den hadde som ny, og yter vel rundt 50% når den har nådd den estimerte levetiden, så det kan nok lønne seg å følge Gorm sine anbefalinger her.

Ellers så har man vel også en effekt av at øynene våre er mere lysfølsom for forskjellige lysstyrker i lave lysstyrke omgivelser og bilder enn for høyere, og det er jo noe av det man utnytter med batcave oppsett, med projektorer som har godt sortnivå og ikke så veldig høye lysstyrker.

Det kan man jo fint teste denne "batcave" effekten i praksis med å se rett inn i en billykt på fjernlys i soflyllte omgivelser, vs gjøre det samme i om natten....

Til den tidliger diskusjonen rundt oppgitt og lysstyrke vs målt lysstyrke etter kalibrering, så er det vel litt sånn at (hvis jeg har forstått dette riktig) at produsentens lysstyrke er målt med ny lampe, der de tre panelene sender gjennom maks av det lyset som er tilgjengelig, mens den målte lysstyrken med noen timer på lampa etter kalibrering osv betyr ( mye pga det typiske grønnstikket lampemodulen jobber med) at ikke alle tre paneler lenger kan sende på maks lenger og må gjerne balangseres ut i fra den svakeste primærfargen (rødt) for å holde D65 punktet, og dermed kommer denne ganske store lysreduksjonen i praksis. En annen ting er det vel også at fargespekteret til lampa forandrer seg noe over tid, slik at det er ikke sikkert at f.eks en 20% en dropp i lysintensitet fra denne vil bety en 20% dropp for projektoren etter en ny kalibrering.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All projektor-optikk er tilpasset flatt lerret. Skal du vurdere kurvet lerret, så må det være i 2.35:1 format, og i samarbeid med en anamorf linse som er tilpasset kurvingen i duken. Kurvede 16:9 lerret er med andre ord bare misforstått tull.
    Det er jeg forsåvidt også enig i, men det er vel ikke fokuseringen som er det største problemet her synes jeg (pga at dagens hjemmekino projektorer har et ganske stort dybdeskarphets område), men mer at bildegeometrien vil lide, (tønneformet) litt avhengig av hvor i zoom område projektoren er og med hvilken offsett man har stillt lens shift ut i fra osv.

Fordelen med buet lerret er vel hovedsakelig litt økt kino følelse og litt jevnere lys-uniformitet ut mot hjørnene, og dette får man vel selv selv et 16:9 buet lerret, men her må man vel nesten se fordeler opp mot ulemper, og velge ut i fra det. Hvordan SXRD og D-ILA sine egenskaper med litt lysere hjørner kombinert med disse dukene, det er vel også en litt annen ting...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt ..............!
    Bildegeometrien blir også helt feil, det tenkte jeg faktisk ikke på. ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar gutter

Man lærer noe nytt hver dag =)

Er det slik at TW-2000 fremstår som en generelt bedre prosjektør enn Sony sin modell? Jeg spør selvfølgelig etter deres objektive mening.

Har lest mye flott om JVC sin teknologi på dette med sortnivå. Og den fremstår som overlegen. Er det noe dere også mener, eller er det bare skryt?

Så kremspørsmålet, kremt!! Hvilken prosjektør ville dere anbefalt i prisklassen rundt 25000? Der ønsket er at den kan vise sort, sortest mulig. Og at detaljer i mørke partier kommer frem.

GOD HELG!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg kan gråskalakalibrere selv, ville jeg gått for VW40.
    Har man ikke tilgang på noen som kan gjøre den jobben, så vil jeg si at TW2000 er et bedre valg. Dette fordi den er mye bedre grunnkalibrert enn det VW40 er.
    Rett ut av esken gir nok TW2000 både bedre sortnivå, og noe bedre detaljering i disse områdene. Her snakker vi uansett så små nyanseforskjeller, at en må se bildene side om side for å oppleve noen forskjell. Der det virkelig er forskjell, er i fargetemperaturen. VW40 er relativt kald rett ut av esken, og eksemplaret jeg har sett på (til Hjemmekino-testen) lå på nesten 8000 kelvin i fargemodus "lav".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg kan gråskalakalibrere selv, ville jeg gått for VW40.
    Har man ikke tilgang på noen som kan gjøre den jobben, så vil jeg si at TW2000 er et bedre valg. Dette fordi den er mye bedre grunnkalibrert enn det VW40 er.
    Rett ut av esken gir nok TW2000 både bedre sortnivå, og noe bedre detaljering i disse områdene. Her snakker vi uansett så små nyanseforskjeller, at en må se bildene side om side for å oppleve noen forskjell. Der det virkelig er forskjell, er i fargetemperaturen. VW40 er relativt kald rett ut av esken, og eksemplaret jeg har sett på (til Hjemmekino-testen) lå på nesten 8000 kelvin i fargemodus "lav".
    Et lite oppfølgingsspørsmål blir vel da - Hvor vanskelig er det å gråskalakalibrere og kan det "kit'et" avshop leier ut gjøre jobben ?

Jeg må si at VW40 frister mer og mer, selv om jeg er utrolig fasinert over bildekvaliteten på JVC modellene. Det er dog store prisforskjeller her på VW40/VW60/HD1/HD100

peram

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Et lite oppfølgingsspørsmål blir vel da - Hvor vanskelig er det å gråskalakalibrere og kan det "kit'et" avshop leier ut gjøre jobben ?

Jeg må si at VW40 frister mer og mer, selv om jeg er utrolig fasinert over bildekvaliteten på JVC modellene. Det er dog store prisforskjeller her på VW40/VW60/HD1/HD100

peram
    Hei peram!

Bare til info.

Hvis du liker så godt JVC, så selger Per Johnny sinn HD100 her på forumet.
    Ferdig kalibrert. Japanske menyer, men det går vel...

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Hei peram!

Bare til info.

Hvis du liker så godt JVC, så selger Per Johnny sinn HD100 her på forumet.
    Ferdig kalibrert. Japanske menyer, men det går vel...
    Jeg har sett den allerede og er sterkt fristet ja....

Tviler dog på positiv respons fra hjemmefronten hvis jeg kjøper noe mer nå....har på en måte lovet at jeg ikke skal handle mer før kjeller'n er ferdig....

peram

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •