Full HD projektor med imponerende sortnivå?(anbefale) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 114
    Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Vel jeg har tre kompisser med HD1 og en som har HD100 så jeg har sett disse projektorene i diverse settinger. Det er uansett ingen godt bevart hemmelighet at dette er projektorer som krever mye av omgivelsene for å skinne, og om du er en av dem som har et egnet rom for den skjønner jeg godt du er fornøyd, for da ser den veldig bra ut.

Når det gjelder fargeuniformiteten til HD1 er det jo bare å sette på ett bilde med bare en farge så skjønner du vel hva jeg mener der. Ser jo crazy ut i mange tilfeller og man trenger ikke måleutstyr for å påvise det.

Det med motorisert styring av shiften er ikke noe argument imot HD1, jeg er enig med deg at instillingene gjøres en gang og ferdig med det. Om du leser hele tråden vil du se at haugen, som skal kjøpe projectoren har problemer med å få takfestene sine til å sitte som de skal (faller ut av posisjon ved vibrasjoner i taket) og selv om jeg personelig ville løst dette med ett bedre feste, er han dritt lei hele problematikken og påpeker at lens shift er
    viktig for ham. I hans situasjon kan jo motoriser være en fordel.

Om du føler at jeg var unødig krass mot projectoren din beklager jeg. Den er fantastisk projector men jeg mener for de aller fleste omgivelser er det mange projectorer som gjør en bedre jobb enn det den gjør, til langt mindre penger.
    Ja det er greit det at du har sett den hos kompisser som du sier men å si at den krever mørke vegger for å levere er jeg ikke enig i da jeg ikke har det og jeg ser at bilde den gir er det beste jeg noen gang har hatt hjemme hos meg.
    Og bare for å si det så er jeg ikke ute etter å forsvare min projektor men snakker ut i fra hva jeg selv opplever ut ifra hva jeg tidligere har hatt av projektorer.Og ja det finnes bedre projektorer enn HD1 men det er ikke mange og jeg vil gjerne derfor vite hvilke du mener er bedre enn HD1 da du sier at det er mange.
    Mvh bigtor

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Jeg sitter 3,6m fra lerrete jeg merker screendoor. Spesielt på AvP i skuddveksling. Generelt i skuddveksling. Ellers er det der til tider. Lerrete er 200cm, så jeg skal egentlig ikke merke noe til SD.
    Når du først har begynt å legge merke til SD, kan det nok bli et irritasjonsmoment som svekker filmopplevelsen. Da blir jo også mye av hensikten med å ha pj borte, uansett pris. Sagt på en annen måte er det bedre å bruke (mye) mer enn planlagt på noe man blir veldig fornøyd med, enn et lite beløp på noe man blir misfornøyd med. Det siste er jo rett og slett bortkastede penger, og da hjelper det lite at det er billig. I denne hobbyen er det hjertet som bestemmer, og da blir "nesten bra nok" ikke det man blir fornøyd med i lengden. Da blir det bare hyppig bytting, og det er jo ikke akkurat billig det heller.

Til under 25kkr vil jeg fortsatt hevde at VW60 er den som gir den beste kombinasjonen av godt sortnivå og andre ytelser. Den er best på SD (dvs at du må stikke nesa opp mot lerretet for å se pixler). Litt lengre og tyngre enn alternativene er den nok, men et vakrere stykke "kontemporær brukskunst" skal du lete lenge etter. Gorm ga den 6 i HK 6/07, og det betyr ikke lite (TW2000 fikk 5 i siste nr).

Nydelig design og bra ytelse til prisen på TX300 også, men jeg leser mellom linjene at du nå har vokst fra den. Har vært akkurat der du er, og vet hvordan det føles. Vurderte en Z5 eller TW700 midlertidig inntil prisene på 1080 projektorer skulle falle under 15kkr. Men hjertet sa VW60 etterhvert som tiden gikk. Og tro meg, det å ta spranget opp i 20kkr-klassen var som "å komme hjem".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    In82, w10000, z21000, vw60 er bedre i de omgivelsene jeg har sett dem, som er hos kompisser i standard hjemmekino omgivelser. (alle jeg kjenner benytter relativt lyse vegger, kjenner ingen med batcave)

Dette er jo bare dem jeg har sett men skal man tro det man leser, kan man jo bare dra frem modeller fra sim2, pd og marantz for å nevne fler.

Det jeg har sett av hd1 og hd100 har vært svært bra, ikke missforstå meg. Jeg har sett den utstilt i bekk mørke omgivelser, og det jeg ser hjemme hos kompissene mine, og det jeg så da, var langt fra sammenlignbart. I tillegg har den noen nykker, som dette med fargene som også trekker ned. Ut i fra dette ville jeg ikke anbefalt den uten å være sikker på at den som skulle ha den fikk utnyttet den til fulle. Spesielt om man skulle vurdere i forhold til pris/ytelse, ett forhold jeg vanskelig ser at den forsvarer, spesielt når de regnbuesensitive kan få en VW60 til 10 lapper mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne lagt i 80k for et toppmodell, 2.35.1 buet lerret, 2 nye effektforsterkere i toppklassen, et eget hjemmekinorom med optimal lyd- og bildekalibrering. Utført av eksperter som brenner for yrket og som ønsket meg det beste!

Så mye penger har jeg dessverre ikke. Nå har jeg nylig brukt 45k på oppgradering og begynner allerede nå(bare året etter min første PJ) å se etter 1080 PJ.

Størrelsen har uten tvil noe å si. Det er det mange grunner til, også de dere ikke har mulighet til å lese mellom linjene.
    Sånn sett stiller TW2000 sterkt.

Ser at VW60 er 47cm i dybde. Da bør framre føtter være hvert fall 10cm fra front. Da må jeg også bygge på hylla som er 33cm dyp.

Sonyen frister veldig, ingen tvil om det. Mye pga SXRD-teknologien og all rosen den har fått.
    Jeg ser det blir vanskelig for meg å gå for en PJ bare pga størrelsen, for det er stort sett det virkeligheten blir hvis jeg velger TW2000 foran VW60.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonyen frister veldig, ingen tvil om det. Mye pga SXRD-teknologien og all rosen den har fått.
    Jeg ser det blir vanskelig for meg å gå for en PJ bare pga størrelsen, for det er stort sett det virkeligheten blir hvis jeg velger TW2000 foran VW60.
    Da synes jeg du skal gå for sonyen og feste den ordentlig i taket denne gangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da synes jeg du skal gå for sonyen og feste den ordentlig i taket denne gangen.
    Sliter litt med å henge den i taket. Er en grunn til at TX-300 er på hylla. Dama likte ikke at det skulle være hull i taket, dessuten teller det nok negativt ved et eventuelt salg, som for øvrig kan være nært forestående.

Mulig jeg også ikke får brukt Sonyen i den nye leiligheten.

Må kanskje sitte på gjerdet. Men alt tyder nå på VW60.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dama likte ikke at det skulle være hull i taket, dessuten teller det nok negativt ved et eventuelt salg, som for øvrig kan være nært forestående.
    Maling og sparkel pleier jo uansett ofte være gunstig i forbindelse med salg da.

Når det er sagt kan jeg relatere til takfesteproblemer. Brukte en del tid på å få det 100% fungerende selv.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    In82, w10000, z21000, vw60 er bedre i de omgivelsene jeg har sett dem, som er hos kompisser i standard hjemmekino omgivelser. (alle jeg kjenner benytter relativt lyse vegger, kjenner ingen med batcave)

Dette er jo bare dem jeg har sett men skal man tro det man leser, kan man jo bare dra frem modeller fra sim2, pd og marantz for å nevne fler.

Det jeg har sett av hd1 og hd100 har vært svært bra, ikke missforstå meg. Jeg har sett den utstilt i bekk mørke omgivelser, og det jeg ser hjemme hos kompissene mine, og det jeg så da, var langt fra sammenlignbart. I tillegg har den noen nykker, som dette med fargene som også trekker ned. Ut i fra dette ville jeg ikke anbefalt den uten å være sikker på at den som skulle ha den fikk utnyttet den til fulle. Spesielt om man skulle vurdere i forhold til pris/ytelse, ett forhold jeg vanskelig ser at den forsvarer, spesielt når de regnbuesensitive kan få en VW60 til 10 lapper mindre.
    Vel de du referer til er jo en blanding av både LCD og DLP og SXRD hvis du mener at disse er bedre projektorer en HD1 ja da skjønner jeg i alle fall det at vi oppfatter bilde totalt forskjellig da jeg ikke synes at en av de du nevner kan levere den dybdefølelsen du får med HD1.Og som sagt fargene som du nevner er et ikke problem hos meg.Men du sier jo at den har flere nykker?Kan du komme med noe konkret?
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ...Har selv Benq W9000 som jeg kjører på PS3 i 92" lerret ,den oppgjir ett knall bilde i full HD ..Anbefales :-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Men du sier jo at den har flere nykker?Kan du komme med noe konkret?
    Føyer meg til bigtor her. Hvilke "nykker"? Ser frem til et svar! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Vel de du referer til er jo en blanding av både LCD og DLP og SXRD hvis du mener at disse er bedre projektorer en HD1 ja da skjønner jeg i alle fall det at vi oppfatter bilde totalt forskjellig da jeg ikke synes at en av de du nevner kan levere den dybdefølelsen du får med HD1.Og som sagt fargene som du nevner er et ikke problem hos meg.Men du sier jo at den har flere nykker?Kan du komme med noe konkret?
    Jeg nevnte ingen LCD...

Konkret synes jeg den virket vanskelig å få konvergensen til å bli bra over hele bildet. Nå har jeg aldri testa konvergensinstillingene på WV60 men det kan hende den er like vanskelig å få til. I tillegg har alle jeg har sett som sagt tidligere liten grad av fageuniformitet. Dette synes jeg er rart du ikke opplever. Se i kantene av bildet om sort er like sort der som i midten. Fargene er i tillegg til dels oversaturerte, dog er det ikke noe jeg synes er plagsomt, selv om jeg godt kunne tenkt meg og sett en av oceans filmene på den, det tror jeg ser rimelig spessielt ut.

Nå bruker jeg projector mye med HTPC, og da er jo dette med konvergens relativt viktig ettersom å lese tekst i 1080p kan være slitsomt om bildet ikke er skarpt. HD1 er ikke spesielt skarp i forhold til de tre første projectorene jeg nevnte.

Flott at du er fornøyd med projectoren din, men synd at du føler du må forsvare valget i så stor grad. I stedet kan du kansje heller dedikere tiden din i denne tråden til å hjelpe haugen med valget sitt, det er jo det den er her for. HD1 er helt klart en fantastisk projector, men den passer langt i fra for alle, og i mine øyne er den langt unna å være noen referanse jeg ville anbefalt folk ukritisk.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to store bakdeler med HD1. Det ene er oversaturerte farger, det andre er at den er svært lite glad i 576i. Sistnevnte er ikke verdens undergang da dette lar seg løse, men førstnevnte er det litt verre med. Man har nemlig ikke innstillingsmuligheter for å få korrekte farger.

Når det er sagt er jeg fantastisk fornøyd med min i bakprojeksjon. Siden jeg allikevel har hot-spoting (på grunn av bakprojeksjon) til en viss grad plager heller ikke vignetering meg nevneverdig (har aldri sett det heller for den saks skyld). Jeg kom akkurat i mål med konvergensinnstillingene, så der var jeg kanskje heldig?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førstnevnte er også rimelig kjedelig hvis en sitter med en middelmådig DVD-spiller. Da må en velge "dårlig" de-interlacing fra spilleren, på tross av at projektoren er utstyrt med markedets kanskje beste bildeprosessor. :???:

Det som er litt kjedelig med HD1, er at de gode egenskapene totalt overskygger de dårlige. Når det gjelder dynamikk i mørke scener finnes det jo ikke konkuranse (hvis en ser bort i fra HD100). Kort sagt, uansett hvor mye den trekkes for mangler, kommer den likevel ut på topp. Idealet hadde vært kalibreringsmulighetene til TW2000, ansi-kontrasten til DLP, og sortnivået og on/off kontrasten til HD1(100) pakket i samme kabinett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar for gitt at de som sitter med en så dyr projektor ikke har en middelmådig DVD-spiller, men en Blu-ray Disc-spiller / HD DVD-spiller

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem sitter med en middelmådig DVD-spiller her da, i denne sammenheng?
    Dermed vil jeg mene at problemet er "ikke-eksisterende".
    Óg @ Gorm: Oversaturerte farger kan vel langt på vei løses ved kalibrering?
    Spør av nyskjerrighet, rett og slett. ;-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle HD1 jeg har sett, inkludert min egen, har mer eller mindre "problemer" med lysuniformitet (lyse hjørner) og fargeuniformitet (oftest lillaskjær som enkelt sees på 30-50IRE gråbilder).

En enkel, men dårlig midlertidig fiks for oversaturerte farger, er å sette color kontrollen ned til typisk -8 til -10.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oversatureringen blir du ikke kvitt før det finnes en ekstern prosessor tilgjengelig, som fikser individuell saturering for primær- og sekundærfarger. Jeg testet senking av Color i HD100, men den viste seg å ikke være lineær i responsen. I enkelte områder av "gråskalaen" senkes fargene mer enn andre, og det blir værre å se på en oversaturering for meg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevnte ingen LCD...

Konkret synes jeg den virket vanskelig å få konvergensen til å bli bra over hele bildet. Nå har jeg aldri testa konvergensinstillingene på WV60 men det kan hende den er like vanskelig å få til. I tillegg har alle jeg har sett som sagt tidligere liten grad av fageuniformitet. Dette synes jeg er rart du ikke opplever. Se i kantene av bildet om sort er like sort der som i midten. Fargene er i tillegg til dels oversaturerte, dog er det ikke noe jeg synes er plagsomt, selv om jeg godt kunne tenkt meg og sett en av oceans filmene på den, det tror jeg ser rimelig spessielt ut.

Nå bruker jeg projector mye med HTPC, og da er jo dette med konvergens relativt viktig ettersom å lese tekst i 1080p kan være slitsomt om bildet ikke er skarpt. HD1 er ikke spesielt skarp i forhold til de tre første projectorene jeg nevnte.

Flott at du er fornøyd med projectoren din, men synd at du føler du må forsvare valget i så stor grad. I stedet kan du kansje heller dedikere tiden din i denne tråden til å hjelpe haugen med valget sitt, det er jo det den er her for. HD1 er helt klart en fantastisk projector, men den passer langt i fra for alle, og i mine øyne er den langt unna å være noen referanse jeg ville anbefalt folk ukritisk.
    Jeg kommer med mine erfaringer ut i fra hva jeg mener om det bilde en projektor gir og dette har ingenting med at jeg er ute etter å forsvare mitt valg.Da har du misforstått det jeg sier som er at jeg ikke deler dine meninger om HD1 og gir derfor uttrykk for det.Dette som du sier om skarphet og er jo også noe jeg er sterkt uenig i.Ja dette kommer jeg med for nettopp å vise de som spør her inne at det er forskjeller på hvordan man oppfatter bilde og at det derfor er det beste for den enkelte å selv gå å se hva de synes om de projektorene som de går og vurderer å kjøpe.
    Mvh bigtor

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hd Pj

Hei er der noen her inne som kan dele sine erfaringer med Sanyo PLV Z 2000 som prosjektor ?? Hvor ligger denne an i forhold til de nevnte PJ som er litt dyrere ?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Alle HD1 jeg har sett, inkludert min egen, har mer eller mindre "problemer" med lysuniformitet (lyse hjørner)
    Kanskje det er derfor jeg ikke legger så godt merke til dette lengre. Plata jeg bruker er ikke spesielt ille vedrørende vignetering (lyse eller mørke hjørner på fotospråket ), men nå er problemet stort sett ikke-eksisterende.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •