Full HD projektor med imponerende sortnivå?(anbefale) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 114
    Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    33cm burde holde hvis du ikke har HDMI kabel som har veldig lang fast/stiv kontaktdel.

Pleksiglassplaten (kjøpt på Clas Ohlson) borret jeg bare noen små hull i og så lagde nedesenking med større bor slik at skruene er helt nedfelt i plata. Plata ligger bare oppå hylla og er skrudd fast rett ned i hylleplata under. Den stikker ut utenfor hylla i passe lengde slik at føttene står på fast underlag. Det er bare en midlertidig nødløsning, ville ikke vente med å sette opp projektoren og brukte det jeg fant i kjelleren .

Kan selvfølgelig lage hylle som du sier, ender muligens opp med det jeg også (utseendemessig vil jeg helst ha hylle med skjult oppheng slik som Lack hyllen har).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg er totalt uenig med deg i at ikke HD1 er bedre enn VW60 og det du skriver om at du må male veggene matt sorte for å kunne bruke den?
    Ja ikke forstår jeg hvordan du kan komme med noe sånt og hva mener du med at den har for mange nykker?Det du skriver om fargeuniformen på den og er jo merkelig.Jeg som eier en HD1 vil derfor spørre deg om på hvilke grunnlag du kommer med dine påstander?I hvilke oppsett har du sett den?Og har du sett den eller er dette bare synsing?Og ja hva skal du med motorisert linse?jeg har stilt min en gang og har ikke hatt behov for å stille på den igjen.
    Vel jeg har tre kompisser med HD1 og en som har HD100 så jeg har sett disse projektorene i diverse settinger. Det er uansett ingen godt bevart hemmelighet at dette er projektorer som krever mye av omgivelsene for å skinne, og om du er en av dem som har et egnet rom for den skjønner jeg godt du er fornøyd, for da ser den veldig bra ut.

Når det gjelder fargeuniformiteten til HD1 er det jo bare å sette på ett bilde med bare en farge så skjønner du vel hva jeg mener der. Ser jo crazy ut i mange tilfeller og man trenger ikke måleutstyr for å påvise det.

Det med motorisert styring av shiften er ikke noe argument imot HD1, jeg er enig med deg at instillingene gjøres en gang og ferdig med det. Om du leser hele tråden vil du se at haugen, som skal kjøpe projectoren har problemer med å få takfestene sine til å sitte som de skal (faller ut av posisjon ved vibrasjoner i taket) og selv om jeg personelig ville løst dette med ett bedre feste, er han dritt lei hele problematikken og påpeker at lens shift er
    viktig for ham. I hans situasjon kan jo motoriser være en fordel.

Om du føler at jeg var unødig krass mot projectoren din beklager jeg. Den er fantastisk projector men jeg mener for de aller fleste omgivelser er det mange projectorer som gjør en bedre jobb enn det den gjør, til langt mindre penger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darx
    Jeg har også sett på projektor, og så langt har jeg falt for Benq 9000. Var ganske sikker på at jeg skulle kjøpe den helt til jeg leste denne tråden.
    Er det noen som har erfaring med denne PJ`en?

Det nevnes over her at Benq 10000 ikke fungerer bra, da er vel neppe 9000 et godt valg?
    Jeg har prøvd meg med to w9000. Bare trøbbel. Fikk til slutt en w10000, men returnerte den til AVshop uåpnet. Dog var likevel plasseringsuvennligheten i forhold til Epson avgjørende for returen.
    Har nå en TW2000 og er dritfornøyd. w9000 har utmerket bilde, men for meg er det viktig å kunne stole på at projektoren virker som den skal. Mange har erfart i det siste at w9000/10000 er beheftet med bugs, desverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    33cm burde holde hvis du ikke har HDMI kabel som har veldig lang fast/stiv kontaktdel.

Pleksiglassplaten (kjøpt på Clas Ohlson) borret jeg bare noen små hull i og så lagde nedesenking med større bor slik at skruene er helt nedfelt i plata. Plata ligger bare oppå hylla og er skrudd fast rett ned i hylleplata under. Den stikker ut utenfor hylla i passe lengde slik at føttene står på fast underlag. Det er bare en midlertidig nødløsning, ville ikke vente med å sette opp projektoren og brukte det jeg fant i kjelleren .

Kan selvfølgelig lage hylle som du sier, ender muligens opp med det jeg også (utseendemessig vil jeg helst ha hylle med skjult oppheng slik som Lack hyllen har).
    HDMI-kabelen er grei. Det er strømkabelen som gjør at 300'ern min stikker litt ut. Så hvis den er bra på TW2000, blir jeg fornøyd
    Hvor tykk er pleksiglasset? Har du lagt noe bak på føttene for å unngå å bruke keystone?
    Regner også med at du ikke har lagt glasset så langt ut at det er på nippet av å bøye seg? PJ'en er jo relativt tung.

Jeg orker ikke lage ny hylle. Er for mye arbeid. Dessuten slet jeg må å feste knektene til gipsveggen, grunnet for korte skruer i riktig dimensjon.

Dersom jeg handler på Pricejapan.com. Hva skal jeg legge til i prisen. For å unnngå prissjokk?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg har ikke sett HD100 enda men jeg har sett IN82 og hvis du mener at det er korrekt fargegjengivelse ja da har vi ikke samme oppfatning av hva som er troverdig for i mine øyne så virker fargene på IN82 som de er blitt vasket ut og er lite troverdig.Men dette viser jo også hvor forskjellig vi oppfatter bilde;-)
    Strengt tatt forteller det bare at du har vendt deg til oversaturering, for IN82 er beviselig mye mer korrekt i fargegjengivelsen. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at kontrasten på TW2000 er hele 50000:1!

Da jeg ble introdusert for tall, ble jeg fortalt at kontrasten lurer deg litt. TX-300 har et kontrastforhold på 10000:1
    Er virkelig sortnivået på TW2000 så veldig mye bedre?

En annen ting, hvordan er forskjellen mellom 1080p og 720p på 92"?
    Er den merkbar?
    Begynner nesten å lure på om det er verdt å investere i 1080p, hvis forskjellen ikke er så stor.
    Nå må noen overbevise meg, som mange må bli overbevist om at SD og HD inneholder store forskjeller.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    HDMI-kabelen er grei. Det er strømkabelen som gjør at 300'ern min stikker litt ut. Så hvis den er bra på TW2000, blir jeg fornøyd
    Hvor tykk er pleksiglasset? Har du lagt noe bak på føttene for å unngå å bruke keystone?
    Regner også med at du ikke har lagt glasset så langt ut at det er på nippet av å bøye seg? PJ'en er jo relativt tung.

Jeg orker ikke lage ny hylle. Er for mye arbeid. Dessuten slet jeg må å feste knektene til gipsveggen, grunnet for korte skruer i riktig dimensjon.

Dersom jeg handler på Pricejapan.com. Hva skal jeg legge til i prisen. For å unnngå prissjokk?
    Det er samme problemstilling med strømkabelen på TW2000, men det er inkl i målene jeg har oppgitt. Pleksiglasset er 3mm tykt eller noe og flekser bittelitt slik at jeg i praksis slipper å legge noe under beinet bak. Projektoren er ikke så veldig tung i forhold til andre, kun 5-6kg.

Ang pricejapan så blir det moms og tollbehandlingsgebyr i tillegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Det er samme problemstilling med strømkabelen på TW2000, men det er inkl i målene jeg har oppgitt. Pleksiglasset er 3mm tykt eller noe og flekser bittelitt slik at jeg i praksis slipper å legge noe under beinet bak. Projektoren er ikke så veldig tung i forhold til andre, kun 5-6kg.

Ang pricejapan så blir det moms og tollbehandlingsgebyr i tillegg.
    TW2000 er jo bare 1 cm dypere enn TX-300, så det skal ikke være noe problem å få den plassert på hylla.
    Forundrer meg at den ikke er så tung, eller er større til å være en såpass god 1080p projektor.

Er da ikke mye å hente på å kjøpe den fra nett da. Vet ikke hvor mye tollgebyr er på, men momsen er på rundt 4100. Sparer helt sikkert 3-4000,-. Men nå vet jeg verken hva frakt eller toll er på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at kontrasten på TW2000 er hele 50000:1!

Da jeg ble introdusert for tall, ble jeg fortalt at kontrasten lurer deg litt. TX-300 har et kontrastforhold på 10000:1
    Er virkelig sortnivået på TW2000 så veldig mye bedre?

En annen ting, hvordan er forskjellen mellom 1080p og 720p på 92"?
    Er den merkbar?
    Begynner nesten å lure på om det er verdt å investere i 1080p, hvis forskjellen ikke er så stor.
    Nå må noen overbevise meg, som mange må bli overbevist om at SD og HD inneholder store forskjeller.
    De opplyste kontrastnivåene kan du vel ta med eb klype salt fra de fleste levrandører. JVC er vel de som er nærmest sannheten når det kommer til det. Vissnok skal de tillogmed ha solgt eksemplarer med bedre enn oppgitt kontrastforhold. Sånn sett stiller de vel i helt egen klasse her. Men at Epsonen har betydelig bedre kontrast enn hva du har i dag kan du være trygg på.

Forskjellen mellom 1080 og 720 er langt mindre enn forskjellen mellom 720 og SD, i på 92". En oppgradering bør være basert på en vurdering av helhetsinntrykket av projectoren, ikke bare på oppløsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    De opplyste kontrastnivåene kan du vel ta med eb klype salt fra de fleste levrandører. JVC er vel de som er nærmest sannheten når det kommer til det. Vissnok skal de tillogmed ha solgt eksemplarer med bedre enn oppgitt kontrastforhold. Sånn sett stiller de vel i helt egen klasse her. Men at Epsonen har betydelig bedre kontrast enn hva du har i dag kan du være trygg på.

Forskjellen mellom 1080 og 720 er langt mindre enn forskjellen mellom 720 og SD, i på 92". En oppgradering bør være basert på en vurdering av helhetsinntrykket av projectoren, ikke bare på oppløsningen.
    Selvsagt. Både fargegjenngivelse, sortnivå og naturlighet i bilde er vel med på å friste meg.
    Hva mer vinner TW2000 over TX-300?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mer vinner TW2000 over TX-300?
    Det eneste den ikke er bedre på, er støynivået. TX300 er av de aller stilleste på markedet. På ALLE andre punkter, er TW2000 bedre.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Jeg opplevde iallefall et merkbart løft i detaljnivå fra 720 til 1080. Hadde en AE700 og har også satt opp en TX300 for en kompis. Jeg synes forskjellen er mest synlig på ansikter, der nyanser og detaljer kommer bedre fram på en 1080 pj. Test dette selv mellom f.eks en TX300 og en TW2000 ved å sette på 'Million dollar baby', frys bildet på ansiktet til Clintern, og begynn å telle rynker. Ingen godt bevart hemmelighet hvilken som gir høyest score ;-) TX300 er imidlertid et meget bra alternativ i sitt segment, og man må selvsagt vurdere om en moderat økning i ytelse er verdt en tredobling av prisen. Men hvis jeg har forstått dette rett, er altså budsjettet på opp til 35kkr, og da er man vel i utgangspunktet villig til å betale for å få det beste?

Newcomer Darx sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pj

Jeg hiver meg inn i duskusjonen og spør om noen kan gi meg et godt råd på kjøp av projektor. Har laget en liten liste over kriterier:

Full HD
    HDMI
    Bra sortnivå

Budsjett: ca 15000 ,-

Er det mulig å oppfylle disse kriteriene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Jeg opplevde iallefall et merkbart løft i detaljnivå fra 720 til 1080. Hadde en AE700 og har også satt opp en TX300 for en kompis. Jeg synes forskjellen er mest synlig på ansikter, der nyanser og detaljer kommer bedre fram på en 1080 pj. Test dette selv mellom f.eks en TX300 og en TW2000 ved å sette på 'Million dollar baby', frys bildet på ansiktet til Clintern, og begynn å telle rynker. Ingen godt bevart hemmelighet hvilken som gir høyest score ;-) TX300 er imidlertid et meget bra alternativ i sitt segment, og man må selvsagt vurdere om en moderat økning i ytelse er verdt en tredobling av prisen. Men hvis jeg har forstått dette rett, er altså budsjettet på opp til 35kkr, og da er man vel i utgangspunktet villig til å betale for å få det beste?
    TW2000 støyer altså. Oppgitt er 2db mer og det er litt, men kan ikke si at jeg noen gang har hørt TX-300 støye når jeg ser film. Er vel mer når filmen er..ehh..slutt?!

35k er absolutt grensen min. Joda, jeg har jo råd, hvis ikke hadde jeg ikke begitt meg ut på denne diskusjonen. Men 25k er fortsatt mye penger og hvis det ikke er noe å hente, så gidder jeg ikke. Det er vanskelig å få til demo har i byen. Men jeg skal se om jeg får noen til å sette opp TW2000, så jeg får sett på den.

Hvis jeg i tillegg slipper hønsenetting, eller screeondoor som noen kaller det, med TW2000 så er det en klar fordel. Kommer sikkert ikke til å unngå å se, men sikkert ikke i like stor grad.
    Er mest synlig i skuddveksling..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW2000 støyer altså. Oppgitt er 2db mer og det er litt, men kan ikke si at jeg noen gang har hørt TX-300 støye når jeg ser film. Er vel mer når filmen er..ehh..slutt?!
    Støy og støy miss Levinsky. Min tw2000 er plassert 1m rett over hodet mitt, og selv på high-modus må jeg ha fokus på pj for å legge merke til støyen. I low-modus er det ikke-tema.
    Screendoor ser jeg først 1,5m unna, når jeg myser.
    Du blir neppe skuffet over denne. Holder til i Lillestrøm, så er du i nærheten kan du godt komme på demo.

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    har selv in82 og synes den gjengir veldig realistiske farger og skarpe bilder.
    En veldig bra dlp-projektor.Den er jo også veldig bra kalibrert rett ut av esken
    mvh
    Overland

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    35k er absolutt grensen min. Joda, jeg har jo råd, hvis ikke hadde jeg ikke begitt meg ut på denne diskusjonen. Men 25k er fortsatt mye penger og hvis det ikke er noe å hente, så gidder jeg ikke.
    Siden sortnivået åpenbart er svært viktig for deg, bør du også tenke på at D7-panelene (TW2000) har bedre sortnivå enn D6 (TW1000/HC5000/HC4900), og selvsagt enda bedre enn D5 (TX300/TW700/AE900). Prisen er selvsagt ikke proporsjonal med ytelsen, men hvis du hadde levd etter prinsippet om at forholdet mellom pris/ytelse skal være konstant, hadde du vel aldri drevet med denne hobbyen? ;-)

Hvis jeg i tillegg slipper hønsenetting, eller screeondoor som noen kaller det, med TW2000 så er det en klar fordel. Kommer sikkert ikke til å unngå å se, men sikkert ikke i like stor grad.
    Er mest synlig i skuddveksling..
    SD er bare et problem på TX300 hvis du sitter nærmere enn ca 1,6x bredden på lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden sortnivået åpenbart er svært viktig for deg, bør du også tenke på at D7-panelene (TW2000) har bedre sortnivå enn D6 (TW1000/HC5000/HC4900), og selvsagt enda bedre enn D5 (TX300/TW700/AE900). Prisen er selvsagt ikke proporsjonal med ytelsen, men hvis du hadde levd etter prinsippet om at forholdet mellom pris/ytelse skal være konstant, hadde du vel aldri drevet med denne hobbyen? ;-)
    I utgangspunktet er det mye å betale 20.000,- for ett par høyttalere! Så, nei. Hadde nok aldri bedrevet denne hobbyen dersom jeg hadde levd etter det prinsippet.

SD er bare et problem på TX300 hvis du sitter nærmere enn ca 1,6x bredden på lerretet.
    Jeg sitter 3,6m fra lerrete jeg merker screendoor. Spesielt på AvP i skuddveksling. Generelt i skuddveksling. Ellers er det der til tider. Lerrete er 200cm, så jeg skal egentlig ikke merke noe til SD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Støy og støy miss Levinsky. Min tw2000 er plassert 1m rett over hodet mitt, og selv på high-modus må jeg ha fokus på pj for å legge merke til støyen. I low-modus er det ikke-tema.
    Screendoor ser jeg først 1,5m unna, når jeg myser.
    Du blir neppe skuffet over denne. Holder til i Lillestrøm, så er du i nærheten kan du godt komme på demo.
    Har bekjentskap ikke langt fra Lillestrøm. Kan rope ut når jeg er i traktene, så kommer jeg innom, dersom jeg ikke har ordnet meg demo allerede

Du har AvP? Setter du på den heftigste skuddvekslingen, der aliens og predators er over alt. Der merker jeg veldig til SD.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Strengt tatt forteller det bare at du har vendt deg til oversaturering, for IN82 er beviselig mye mer korrekt i fargegjengivelsen. ;-)
    Det kan godt være at du tolker det på den måten men for meg Gorm så er fargene på IN82 veldig utvasket og blasse og de ligner ikke på de fargene jeg opplever i virkeligheten med mitt syn;-)
    Mvh bigtor

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •