Kort rapport på visning av Barco 3-chips DLP RLM G50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Kort rapport på visning av Barco 3-chips DLP RLM G50

Specs finner dere HER

Oppsett var en enkel Panasonic DVD-spiller med scart RGB interlaced, altså ingen superkilde.

Projektoren er kort oppsummert en typisk proff / venue projektor, med 2 pærer som kan benyttes sammen eller enkeltvis og da gir 2000/4000 AL, 900:1 kontrast, 43 db støy (altså ingen hjemmekinosak dette her) og XGA.

Førsteinntrykket var WOW! Da forholdene var dårlig for å vurdere sortnivå (mye strølys etc.), og det uansett ikke var noe poeng å dvele ved på en 900:1 projektor, var det først og fremst fargemetning og generell bildekvalitet jeg så på. Fargemetningen var rett og slett helt utrolig. Dette er et totalt annet nivå enn hva 1-chips projektorer klarer prestere. Ingen pastellaktig grønn eller orange rød, her var grønt GRØNT og rødt RØDT. (punktum).

Bra jeg tok med solbriller, for selv 2000 AL ble mer enn nok selv i et opplyst rom, men 4000 AL var helt overkill, selv med mye lys. Dette var på et lerret på ca. 3 meter...

Panoreringer / etterslep var vanskelig å vurdere, da kilden var såpass dårlig at noe hakking forekom grunnet denne. De-interlaceren/scaleren var nok ikke allverden i denne projektoren, så en skikkelig matet via komponent progressivt hadde nok vært tingen. Uansett, selv med disse svakhetene i oppsettet var panoreringene langt mer jevne enn hva jeg tidligere har sett på DLP. Utrolig!

En av de første tingene jeg la merke til var hvor behagelig det var å se på bildet. Jeg tenderer til å bli litt anstrengt av normale 1-chips projektorer, men på denne kunne jeg sitte å bare følge mer på hver detalj. Borte var selvsagt også regnbuer...

Jeg fikk ikke vurdert gammakontroll og graderinger spesielt godt, men det kan se ut som graderingene var mindre synlige. Iallfall så jeg ikke noe til overganger på himmelbilder, noe som er vanlig. Det kan derfor tyde på at 3-chipper også leverer høyere faktisk fargedybde. Dette må jeg imidlertid se mer på for å komme med noen konklusjon på!

Det er helt klart at fremtiden ligger innen 3-chips, og DLP vil nok være teknologien som virkelig sparker fra seg nå... De hadde også en 5k AL LCD-type-basert (het noe silikon etc., sikkert noe D-ILA greier, 3 chips selvsagt), og forskjellene var klare målt mot DLP. DLP har laaaangt mer fylde i fargene og dynamikk bildet, selv på samme og også lavere lysnivå.

Da er det bare å vente til det dukker opp en konsumentvennlig 3-chipper, som også ikke dreper lommeboken totalt!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og her er et bilde som illustrerer størrelsen på beistet.

Vil også trekke frem at "vibrasjonene" vi er vant til i sorte partier fra en-chip DLP, var totalt fraværende.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var den DVD-spilleren som var så elendig? Det jeg hadde størst problemer med var at det var så mye "mønster" i alle ensfargede flater.
    Joda, det var ingen regnbuer, men jeg har fått mer WOW ut av de Matterhornene jeg har sett.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, WOW følelsen hadde nok vært atskillig bedre om oppsettet hadde vært optimalt... Uansett var fargemetningen bedre enn på noen DLP jeg tidligere har sett...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rødfargen var som en nymalt låvevegg. Gikk forbi en prosjektor på jobb litt senere på dagen og den så plutselig veldig blass ut.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så var det litt blandet følelser p.g.a blandt annet sinnsykt dårlig lysforhold ,elendig dvd spiller og ikke verdens beste lerret heller. men det var mye positivt også fargene var veldig sterke og klare. det hadde vært moro å sett en 3chips dlp under optimale forhold tror nok det hadde toppa det meste men prisene er jo heller ikke akkurat snille.
    Får nok klare meg med en 1 chips en stund til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey;vi hadde trøbbel med strølys,lerret og kilde!Men poenget er at jeg tror at den kunne hamle opp med en hvilken som helst DLP med disse parametrene optimalisert.Projektoren er tilgjengelig på VS så jeg stiller på en"shootout"anytime!Hvis jeg får lygren feks til å hjelpe meg med kilde ol!!!!Drømmen er en modifisert DVD med SDI rett inn i Barcoen!
    Gøy at så mange av dere kunne ta dere en tur;takk for det!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da stiller du vel på Shootout i april?`

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...Shootouten/Symposiumet til april er relativt klarlagt allerede, men på neste samling kan kanskje til og med en hjemmekino variant av 3-chipperen vi så til og med kunne vises? Selv om bildet var ypperlig, er støynivå, det faktum at projektoren er 4:3, størrelsen etc. ikke tilpasset hjemmekinoen tilstrekkelig. Imidlertid har jo Barco sin egen Cine range...

Har uansett begynt å sikle nå... CineVersum 110... I eget dedikert kinorom... ME WANTS!!! Uansett, morsomt å endelig ha lyst på noe nytt! Har vært en stund siden sist!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ?
    Jeg har lyst på noe nytt hele tiden jeg.
    Selv med en nyinnkjøpt Action! sikler jeg hele tiden etter noe enda bedre, Marantzen for eksempel.
    Eller 80" plasma 8)

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh...hva har plasma med ordet "bedre" å gjøre i forhold til noe annet enn et svart-hvitt-fjernsyn fra 60-tallet? :twisted:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hæ?
    Selv med en nyinnkjøpt Action! sikler jeg hele tiden etter noe enda bedre, Marantzen for eksempel.
    Hva er det Marantzen har som ikke Action! har?

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Hæ?

Robert-
    ....The symposium will show....

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Hæ?

Robert-
    ....The symposium will show....
    Den store gjettekonkurransen igjen... så det er en 3 Chip DLP fra Marantz som skal vises :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •