4:3 vs. 16:9 digital projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4:3 vs. 16:9 digital projektor

Har fundert litt over valget mellom disse typer projektorer. Siden jeg selv skal bruke projektor bare for film har jeg sett mest på 16:9 modeller. Men... :!:

For projektorer i økonomi-klassen kan en god løsning være en 4:3 modell med en anamorf linse. Dette er kun med tanke på oppløsning. Hvorfor? Film er fysisk alltid i 4:3 format (både 35mm og 70mm). For anamorf 2.35:1 film benyttes på kino en anamorf linse med en faktor på 1.76 (f.eks. bruker Peter Jackson ikke anamorf linse når han filmer, men beskjærer 4:3 bildet i ettertid, derfor har LOTR-filmene lavere oppløsning). Ved 1.85:1 på kino brukes beskjæring. Korriger meg om dette er feil, det er sikkert mange som har peiling på film/kino her.

Fordelen med en slik 4:3 projektor / anamorf linse kombinasjon vil være at ingen billige digitale kretser prøver å produsere bilde. Istedenfor gjør 'analog' optikk det helt riktig. Og da uten å gjøre forenklede lineære piksel-beregninger fremfor kompliserte algoritmer som skal til for å konvertere informasjonen til riktig bilde. Gjør det enkelt så blir resultatet alltid best... 8)

For dyrere modeller gjelder ikke denne påstanden. Om jeg forstår det riktig så produserer de dyre Faroudja-brikkene flere piksler enn tilgjengelig informasjon; og for ren filmbruk vil 16:9-modeller gi best oppløsning.

Nå har jeg ikke peiling på tilgjengelighet eller pris på anamorfe linser, men det er sikkert noen her som vet det :?: De bør jo ikke være veldig dyrt dersom det skal være noen vits med dette innlegget. :roll:

Mvh
    Bjørn

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror det er selve linsen som for øyeblikket vil sette en stopper for denne tanken. Tror den ligger på 8-10.000 for en som selges fra USA, men her har tahustvedt bedre kjennskap...

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismasonic selger også anamorfiske linser. De holder til i Finnland og prisen er mellom 500 og 600 Euro pr linse. Prismasonic har linser som strekker horisontalt og krymper vertikalt. Deilig at det finnes konkuranse på anamorfiske linser også.. www.prismasonic.com.

ps:
    Søk på avsforum/google for tester.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noen hensikt med anamorfisk linse til DVD-bruk på en 4:3 XGA projektor?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de aller, aller fleste projektorer er det ikke linsen som står for nedskaleringen, men CPU´en. altså, skal du bruke den kun i 16:9, betaler du jo for et større bilde enn du kommer til å bruke. oppløsningen blir heller ikke riktig, og mørke partier oppe og nede vil fortsatt belyses, slik at det ikke blir maksimalt sortnivå.(øyet blir lurt.)det går selvfølgelig an å skru brightness så lavt at dete ikke synes, men da påvirker jo det også bildet..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noen hensikt med anamorfisk linse til DVD-bruk på en 4:3 XGA projektor?
    Du vil få et bilde tilpasset 16/9 lerret, men vil fortsatt ha sorte streker oppe og nede. Oppløsningen er selvsagt uansett den samme. Det sies derimot at "screendooren" blir mindre synlig ved bruk av en linse, men dette har jeg ikke testet.

Mvh

AK

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •