PLV-Z1 vs. InFocus X1 eller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

PLV-Z1 vs. InFocus X1 eller?

Etter gårdagens visning er jeg litt sikrere på hvilke helt klare fordeler og ulemper de to teknologiene LCD på den ene siden, og DLP på den andre siden representerer. De to kanskje mest interessante kandidatene for øyeblikket, både prismessig og ytelsesmessig i økonomisegmentet (som samtidig er tilgjengelig fra norske leverandører), synes å være X1 og Z1.

Jeg ble faktisk rimelig overrasket over Z1's relativt gode sortnivå! Jeg, og flere med meg, syntes faktisk det så ut til at Z1 klare nesten like godt absolutt sortnivå som X1'en. Riktignok med et mer blåaktig fargestikk, men tilsynelatende på noenlunde samme nivå. Det helt klare problemet på Z1 synes jeg kanskje faktisk ikke var sortnivå (i denne prisklassen, vel å merke), men screendoor. Her var X1 langt bedre, selvsagt grunnet DLP teknologiens høye fillrate (mellomrommet mellom hver pixel, DLP har et langt mindre mellomrom enn LCD). Her hadde Panasonic AE300 en definitiv fordel, med sin Smoothscreen teknologi som reduserte screendoor betraktelig. Nå har også AE300 høyere oppløsning i tillegg(960x540), men ikke vesentlig nok (Z1 har WVGA, 848x480) til at screendoor alene ble påvirket så mye av dette. Smoothscreen fungerer altså. Når det gjelder AE300 er denne fremdeles ikke tilgjengelig på det norske markedet foruten via import, og blir dermed litt mindre aktuell for mange. Mine inntrykk er at AE300 hadde et noe lavere sortnivå enn Z1, samt også langt mer horisontale striper ved bevegelse i bildet. Dette så jeg lite til på Z1. Z1 hadde imidlertid litt typiske LCD vertikale uregelmessigheter, noe en ser relativt godt i lyse scener. Dette så jeg for øvrig ikke før jeg gjentatt ble poengert det, men kan huske å ha sett og irritert meg over fenomenet mye tidligere på f.eks. Epson's tidligere SVGA projektorer.

Som nevnt er X1's klare fordel mindre screendoor, men i tillegg er det også renere farger, iallfall som oppsettet i går viste. Z1 hadde også et typisk grønnstikk, som visstnok kan reduseres ved bruk at et Hoya filter til noen hundrelapper. Jeg har selv ikke sett effekten av et slikt filter, og kan ikke kommentere resultatet, men har lest på AVSforum at dette bedrer grønnstikkproblemet, med visse drawbacks som f.eks. redusert lys-utbytte.

Z1 benytter i tillegg et widescreen panel, noe jeg mener ofte er en fordel i hjemmekinoen, da 2,35:1 og 1,85:1 materiale ser best ut på 16:9. En kan imidlertid selvsagt kjøre 2,35:1 og 1,85:1 på en 4:3 også, men da "mister" en mer av oppløsningen enn hva en gjør med en 16:9 native projektor. Svært mange filmer er jo også etterhvert kun i nevnte formater... Det avhenger selvsagt av chippens oppløsning samt kildens kvalitet hvor stort dette problemet er for 4:3 projektorer, men av egen erfaring vil jeg si at 2,35:1 materiale ofte blir litt for smalt for min XGA 4:3 projektor, og dermed strekker jeg bildet noe. Dette forlenger ansikter osv. Optimalt for en 4:3 projektor har jeg funnet ut er ofte 1,85:1, og det er det jo egentlig for en 16:9 også, så jeg lurer egentlig ofte på hvorfor i all verden filmer releases kun i 2,35:1 - jeg er ikke sååå kinoentusiast at jeg simpelthen er nødt til å ha filmen eksakt som på kinoen, jeg ser gjerne at ting tilpasses min hjemmekino uten at det skader kinofølelsen hjemme!

X1's for mange store ankepunkt var RGB flimmeret eller regnbuene. Personlig ser jeg de ganske ofte, og når jeg har vent med til 4x fargehjul blir 2x (som benytter på X1) litt slitsomt til tider. Jeg har ikke testet 2x over lengere tid, men ville sikkert klare å leve med dette hadde jeg bare latt det gå litt tid... Jeg så for øvrig også mer RGB flimmer tidligere på min HT1000, nå legger jeg knapt merke til det.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som nevnt er X1's klare fordel mindre screendoor, men i tillegg er det også renere farger, iallfall som oppsettet i går viste. Z1 hadde også et typisk grønnstikk, som visstnok kan reduseres ved bruk at et Hoya filter til noen hundrelapper. Jeg har selv ikke sett effekten av et slikt filter, og kan ikke kommentere resultatet, men har lest på AVSforum at dette bedrer grønnstikkproblemet, med visse drawbacks som f.eks. redusert lys-utbytte.
    Redusert lysstyrke er ikke noe drawback. Tvert i mot så forbedrer det svartnivået. Lysstyrke er det nok av allikevel.

John Roger

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra review..!
    Uventet at Z1 skulle henge med X1 i sortbivå.... Men det var jo positivt.

Konklusjon :?:

Mvh

AK

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvis det skal være noen konklusjon, må det vel kanskje være at X1 er best, men Z1 også meget bra. Er en sensitiv til RGB-flimmer er det Z1 et godt alternativ!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvis det skal være noen konklusjon, må det vel kanskje være at X1 er best, men Z1 også meget bra. Er en sensitiv til RGB-flimmer er det Z1 et godt alternativ!
    Men er det det beste alternativ i pris gruppen?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X1 er billigere en z1 her i norge!jeg har z1 og er fornøyd med den nå!men det blir nok et nytt projektor kjøp snart!nå kommer jo PT-AE300E snart også

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •