Bruke UPS på projektoren.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke UPS på projektoren.

Jeg vurderer å kjøpe en UPS til projektoren min i tilfelle strømbrudd. På AVSforum er de redd for at ikke AC-frekvenskurven skal være perfekt sinusformet ut fra de billige UPS'ene og at det skal ødelegge projektoren. Jeg mener nå at de er litt paranoide, og at det må være bedre å utsette projektoren for litt dårlig sinuskurve i et par minutter enn plutselig overoppheting. Jeg har sett resultatet av strømbrudd på en gammel Sharp som ble fullstendig oppbrent innvendig, eieren kastet den da det var dyrere å reparere enn å kjøpe ny. Nå er riktignok ikke nyere projektorer like sårbare som de gamle glovarme byggtørkerne fra Sharp, men likevel...

Hva mener dere?

Tor Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det kan være surt å gå glipp av høydepunktet i filmen...MEN bruke UPS istedet for å vente til strømmen er tilbake er vel drøyt :shock:

I motsatt fall kan også en god UPS være en fordel m.t.p strømprisene i dag...kjør PJ'en på batterier istedet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med å bruke en UPS er å forsikre se om at man alltid kan slå av projektoren korrekt hver gang, ikke å få med seg filmen uavbrutt! Det er veldig viktig at projektoren får kjølt seg ned etter bruk og det vil ikke skje om strømmen plutselig går. Dersom strømmen går og man har en UPS forhindrer man at prosjektoren slår seg av uten nedkjøling.

Tor Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke en Timer istedet..absolutt billigere enn en UPS?
    Forutsetter selvsagt strøm på nettet (ikke ok ved strømbrudd), men greit å ha når kona+ungene tar en hard power-off på PJ.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke en Timer istedet..absolutt billigere enn en UPS?
    Hjelper lite det så lenge ikke det det er strøm til projektoren...! Eller finnes det Timere med batteri..?

Mvh

AK[/quote]

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde faktisk vært greit å ha. Bruker selv kun power-off via fjernkontrollen. En vifte går da konstant på lav hastighet for å kunne kjøle ned PJ når denne slås av. Når jeg bruker standby på fjernkontroller, slukker kun CRT rørene, mens resten har full power. Tror derfor ikke strømbrudd er særlig bra når PJ er maks oppvarmet.. :?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hei AK!
    Du bor i Stavanger?? Jeg bor i Sandnes 8)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei AK!
    Du bor i Stavanger?? Jeg bor i Sandnes
    Morro det...! KOmmer egentlig fra ryfylke... men har strandet i stvg.... Bor på en liten hybel....(30m2..... :? ) Men kjøper meg kåk om et par mnd..

Mvh

AK

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært greit med en UPS hvis strømmen går midt i filmen. Det er da grenser til lungekapasitet en opparbeider seg i denne sporten (lett / tung hjemmekino) :lol:

Et alternativ for oss med digitale projektorer er å lage en slags batteridrevet nød hodetelefon med vifter for inn og ut blåsing av luft. Det lar seg sikkert gjøre for en ivrig DIY'r. Ikke sant tahustvedt?

Som regel så er en jo selv til stede når en kjører film.. Strømmen går, en selv går for å hente øretelefonene (jeg ville kalt de blåsofoner), trer de på og skrur bryteren på on. Vanskligere kan det da ikke være. Burde ikke koste mer en 100 kr for no sånt.

Kan sikkert lage en Runco modell til $$$ også 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster ikke mye for en UPS egentlig. Man får de for ~1000kr.

Men det jeg egentlig lurer på er om det virkelig kan være skadelig for projektoren om frekvenskurven ikke er helt perfekt.

En annen ting, jeg har ingen jordede uttak i stuen, derfor vil vel ikke "surge protector"-delen i UPSen fungere. Det er litt dumt, de virker jo ved å utlade overspenninger til jord. Jeg har et kjøleskap som forstyrrer projektoren og PCen voldsomt når motoren starter. Til nå har jeg vært nødt til å trekke ut stikkontakten på kjøleskapet når jeg slår på projektoren. Jeg kunne jo montere en "surge protector" på kjøleskapet i tillegg da.

Tor Arne

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha hørt at det ikke er så skadelig for projektoren å miste strømmen. At grunnen til at vifta normalt går så lenge etter at man skrur den av er for at man skal kunne skru den på igjen kort tid etterpå uten da å måtte vente på at den skal kjøle seg langt nok ned først, slik at man må vente lenge på at bilde skal komme. Dette er typisk ved bruk i kontormiljø hvor man skrur prosjektorer av og på hele tiden.

John Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kjøpt en APC SmartUPS 700. Det er en 700VA UPS som har helt ren sinuskurve på utspenningen ved batteridrift. Den har også overspenningsvern ved normal drift. Ved batteridrift støyer den litt, men til vanlig lager den ikke noe lyd. Den rene sinuskurven på utspenningen sørger for at ikke noen komponenter i strømforsyningen tar skade. Billigere UPSer har ofte bare "stepped" sinus som visstnok kan være katastrofalt for visse strømforsyninger. Den gir 10 minutter driftstid ved 300W som er ca det en HT1000 maks trenger. Maks belastning er 450W.

Sist gang jeg brukte en projektor hjemme så gikk strømmen et øyeblikk etter at jeg hadde slått av projektoren. Viften hadde akkurat rukket å gjøre seg ferdig, så ble det svart i rommet. Det satte litt skrekk i meg, jeg er livred for å kverke min nye HT1000 bare fordi Troms Kraft finner ut at de skal mekke litt på en trafo.

Det er ikke pæra jeg er bekymret for, det er det som er rundt den. Når den glovarme pæra ikke får kjøling så sprer varmen seg ut i projektorkabinettet i alle retninger.

Som sagt, jeg har sett en projektor som var ødelagt for verdier som gjorde reparasjon uøkonomisk bare fordi noen snubla i strømledningen og trakk den ut av stikkontakten.

Tor Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er flere her som viser manglende evne/vilje til å forstå argumentasjonen din tahustvedt. Jeg syns ideen med å bruke en UPS til prosjektoren virker fornuftig. Jeg skal vurdere det selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei tahustvedt,

Hvor har du kjøpt den "SmartUPS 700" og hva er prisen :?:
    ( Har naboen som drive med sveiseapparat )

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg letet rundt i flere timer og fant den til slutt på www.ihandel.no.

Den kostet ca 2800 med frakt: http://www.ihandel.no/script/ihandel...p;varenr=20558

Sveising er kraftige saker, ja. På hangaren er det bare støy på radioen når det sveises på sveiseverkstedet helt i andre enden av bygget.

Tor Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket forresten på noen andre UPSer som var i mitt prisleie først. Metric har et par enheter som kunne passet, men det var feil informasjon på hjemmesiden deres og de leverte ikke ren sinus likevel så jeg tok ikke sjansen. Metric er en norsk fabrikant.

Metric Match500 er en UPS som kan levere 300W og som bare koster 1137. På hjemmesiden til Metric står det at den leverer ren sinus ved batteridrift, men da jeg spurte de om dette pr E-mail så var svaret at det var feil. Den leverer ikke ren sinus.

Jeg undersøkte også Metric Match 700. Den sa de at leverte "tilnærmet ren sinus og kunne godt brukes på projektor" men jeg tok ikke sjansen på den heller da det var for usikkert. Den kostet 2400.

Tor Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei tahustvedt,

Tusen takk for hjelpen
    ( felles jord er noe dritt ) :x

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til. Det er bare APC SmartUPS 700 og høyere som har ren sinus ut. 620 og ned har ikke ren sinus, men "stepped" sinus.

Gleder meg som en unge til å koble opp sakene.

Tor Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPSen min kom i dag. Flaks for jeg skal reise bort en uke i morra. Det medfulgte mange tynne manualer på alle slags språk, to output-kabler, en output-kontakt for å lage kabel selv, og en kommunikasjonskabel for å ha mellom UPSen og PCen. Desverre fulgte det ikke med noen strømkabel for å koble den til stikkontakten, men det har jeg liggende.

Tung so f... og veldig liten. Skal prøve den snart.

EDIT:
    Hehe... det funker som bare det. Det er ikke antydning til noen forandring på skjermen min når jeg drar ut stikkontakten.

Tor Arne

Lignende tråder

1. UPS til projektor
    By steinarj in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 07-14-2005, 17:28
  2. Noen spørsmål
    By eyvind in forum Digitale projektorer
    Svar: 11
    Siste melding: 01-04-2005, 20:26
  3. Svar: 6
    Siste melding: 03-09-2004, 23:55