Projector og lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer dr.phil sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projector og lerret

På tide og bytte ut en gammel og sliten Canon LV5110 projector nå som endelig lyd og kildebiten min har blitt klar for HD Verden.

Trenger noen tips. Har foreløpig satt opp Benq w9000 på listen med et 106" Dreamscreen lerret. Foruten elendig kontrast og oppløsning så er projektoren jeg har i dag utrolig støyete (39db)! Hvordan er w9000 med tanke på støy? Spechen viser Noise Level 25/23db, normal/Economic.
    Hva mister man ved å kjøre i Economic mode?

Er det andre pj'er jeg bør se på i samme prisklasse?

Lerret: Rommet er 6,5m langt og i underkant av 3m bredt. Sitteplass fra lerret er for Sofa1: 4,5 m og Sofa 2: 5,7m. 106" er vel en grei størrelse?
    Fant ut at 106" lerettet har en bredde på 230cm og en høyde på 129cm.
    Er dette med den sorte kanten rundt eller må jeg legge til det på målene?

Rommet er helt mørkt når lyses slukkes, bør jeg gå for hvitt eller grått lerret?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dr.phil
    På tide og bytte ut en gammel og sliten Canon LV5110 projector nå som endelig lyd og kildebiten min har blitt klar for HD Verden.

Trenger noen tips. Har foreløpig satt opp Benq w9000 på listen med et 106" Dreamscreen lerret. Foruten elendig kontrast og oppløsning så er projektoren jeg har i dag utrolig støyete (39db)! Hvordan er w9000 med tanke på støy? Spechen viser Noise Level 25/23db, normal/Economic.
    Hva mister man ved å kjøre i Economic mode?

Er det andre pj'er jeg bør se på i samme prisklasse?

Lerret: Rommet er 6,5m langt og i underkant av 3m bredt. Sitteplass fra lerret er for Sofa1: 4,5 m og Sofa 2: 5,7m. 106" er vel en grei størrelse?
    Fant ut at 106" lerettet har en bredde på 230cm og en høyde på 129cm.
    Er dette med den sorte kanten rundt eller må jeg legge til det på målene?

Rommet er helt mørkt når lyses slukkes, bør jeg gå for hvitt eller grått lerret?
    W9000 er bra med tanke på støy, du mister gjerne litt lysstyrke i eco-mode, lampen lyser svakere og viften trenger da ikke kjøle like mye. Ansi-går da noe ned, og du får et mindre lyssterkt bilde. Jeg ville sett på w10000.

106 er en fin størrelse. Du må legge til rammen, ja.

Full lyskontroll betyr ikke bare vinduer, men hvite vegger, hvite møbler, alt som kan reflektere lys. Jeg ville gått for hvitt lerret og eventuelt sorte gardiner på veggene om de er lyse.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    W9000 er bra med tanke på støy, du mister gjerne litt lysstyrke i eco-mode, lampen lyser svakere og viften trenger da ikke kjøle like mye. Ansi-går da noe ned, og du får et mindre lyssterkt bilde. Jeg ville sett på w10000.
    Fargehulet spinner saktere, derfor går støyen ned. Hvis du kjører pæren i 250 w, så går denne også ned til 200 watt, altså litt svakere lys.
    Skjønner ikke helt hva du mener at Ansi går ned, men uansett så er det mange som foretrekker å kjøre i 200 watt kontra 250 watt. Særlig hvis du har et mørkt rom.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ansilumen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Fått alle mål fra Avshop med ramme på de forskjellige størrelsene, og ble også anbefalt et grått lerret. Så lerret biten er grei

Når det gjelder pj, må jeg innrømme at jeg heller litt mot w10000 også nå.
    Finnes det noen butikker man kan se w9000 og/eller w10000?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var tydeligvis alt for raskt ute med denne posten.
    Har enda ikke handlet og begge alternativene mine (W9000 og W10000) er nå ute av produksjon

Trenger noen gode råd.
    Kravspech er relativt enkle: 1080p (gjerne 1080p/24), støysvak og under 20' kroner
    Er vel egentlig åpen for både lcd og dlp.

Foreløpig har jeg laget denne listen
    W5000 - er denne i samme klasse som w10000?
    Optoma 800x virker bra. Eneste negative er vel at den støyer mye?
    Optoma HD80
    Epson TW1000 - er det dumt å gå for denne når tw2000 har kommet ut?
    Epson TW-980
    SANYO PLV-Z2000

Hvilken av disse bør jeg velge?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dr.phil
    Var tydeligvis alt for raskt ute med denne posten.
    Har enda ikke handlet og begge alternativene mine (W9000 og W10000) er nå ute av produksjon

Trenger noen gode råd.
    Kravspech er relativt enkle: 1080p (gjerne 1080p/24), støysvak og under 20' kroner
    Er vel egentlig åpen for både lcd og dlp.

Foreløpig har jeg laget denne listen
    W5000 - er denne i samme klasse som w10000?
    Optoma 800x virker bra. Eneste negative er vel at den støyer mye?
    Optoma HD80
    Epson TW1000 - er det dumt å gå for denne når tw2000 har kommet ut?
    Epson TW-980
    Hvilken av disse bør jeg velge?
    Jeg kjører tw2000 med dynagrey 106" dreamscreen. Kan på det sterkeste anbefale denne prosjektoren.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk brdove

Tw2000 er nok bra ja, men den er på feil side av 20000kr limiten for min del
    Håper på andre anbefalinger også

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW2000 (1080 UB) kommer på i underkant av 19500,- inkludert frakt og mva fra USA og er defor rett innenfor budsjettet.

Epson | PowerLite Home Cinema 1080 UB Projector | V11H262120

Jeg vurderer selv å bestille en av disse derfra men er litt bekymret for konvergensproblemene som rapporteres av forholdsvis mange.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en risiko med alle tre-chip projektorer, å bli plaget med dette fenomenet, i tillegg til problemer med fargeuniformitet. Jeg har flere ganger assistert ved reklamasjoner av både LCD og LCoS baserte projektorer (målinger), og derfor anbefaler jeg aldri import av disse. Det er tross alt mye enklere å reklamere til den norske importøren, enn å måtte eksportere projektoren ut av landet for reklamasjon (ja den må tolles ut, for ikke å bli belastet med moms på ankomst igjen).
    Når det er sagt, har jeg kun positive erfaringer med TW2000, men så har jeg ikke sett mer enn 4 enheter (i inn- og utland) så langt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok sjansen på å bestille en TW-2000/1080UB fra statene, og er så langt svært godt fornøyd (har klokket ca 30 timer). Prisen endte på ca 19000 alt inkludert.

Maks konvergensfeil er på mitt eksemplar under 1 piksel og fullstendig usynlig fra sitteavstand selv med testbilder. Dette ser ikke ut til å være nevneverdig påvirket av lense-shift.

Den ble også levert med et oppdatert støvfilter (enkelte har hatt problemer med støv med det filteret som opprinnelig ble benyttet).

Fargeuniformiteten er god men ikke perfekt; et svakt rødskjær er synlig i nedre venstre hjørne med 50%-100% hvitt testbilde. På filmmateriale er også dette fullstendig usynlig.

Fokus er også god med fin pikseldefinisjon i hele bildet og sylskarpt i senter.

Jeg ser at prisen har økt med $100 siden jeg bestilte og at Epson ikke har videreført $200 mail-in-rebate (- antar denne ikke kan benyttes utenfor USA uansett?), så nå kan det antagelig være like greit å kjøpe den i Norge (spesielt ettersom prisene her hjemme ser ut til å stupe).

Men jeg er uansett strålende fornøyd .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •