AE500 eller Optoma H30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AE500 eller Optoma H30

Må si jeg bare blir mer og mer forvirret i mitt søk etter en prosjektor. :?

Var innom en butikk og kikket på en dlp prosjektor (Toshiba MT-100), for å sjekke om jeg så noen regnbuer. Jeg vet ikke om det var innbildning eller om det faktisk var noe der, men syntes jeg så noen farge flekker inniblandt der det var stor kontrast svart mot hvit. Det var ikke hele tiden, så jeg tror jeg skulle klart å vendt meg til det, siden jeg ikke er sikker på om jeg så noe, selv om jeg tror det.. eh...

Vel, har begynt å tittet litt på Optoma H30 da denne jo har raskere fargehjul, noe som kanskje fører til at jeg ikke ser noe i det hele tatt.
    Saken er jo at både AE500 og H30 er ganske like i pris, så mitt spørsmål til dere er vel, hvilken ville dere valgt? Flere meninger tas mot med takk!

Har lest en del om begge her på forumet, og begge virker bra nok for meg. Jeg skal hovedsakelig bruke den til DVD,xbox, muligens litt pc. Skal vi si 70% DVD, 20%xbox og 10%pc. Så sånn sett har vel ikke høy oppløsning så veldig mye å si for meg.

Har lest at det skal komme ny firmware til H30 som gjør at man kan fjerne 16:9 maskeringen, vil man kunne velge om man skal ha 16:9 maskeringen, eller blir det permanent borte?

Går det forresten an å tvinge en prosjektor å vise i 16:9 selv om den får et 4:3 signal? (f.eks når man skal spille xbox, det er i 4:3 format ettersom jeg har skjønt)

Og siste spørsmål (for denne gang :wink: ):

Hvis valget sto mellom X1 eller AE500/H30 , hvem ville du valgt? For min del blir det bare 3 lapper ekstra for en AE500 eller H30 i forhold til X1 , da min samboer har en eksta jobb på elkjøp.
    Er det verdt de 3 lappene ekstra?

Never ending story.. sier nå bare jeg..... :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: AE500 eller Optoma H30

Sitat Opprinnelig postet av TomH

Hvis valget sto mellom X1 eller AE500/H30 , hvem ville du valgt? For min del blir det bare 3 lapper ekstra for en AE500 eller H30 i forhold til X1 , da min samboer har en eksta jobb på elkjøp.
    Er det verdt de 3 lappene ekstra?
    Hvis du får PTA-E500 for 12.000 på Elkjøp så er det jo bare å handle i vei. Høres ut som et genialt kjøp.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hugs på at AE-500 ikke er noe spesilet plasseringsvennlig. Jeg kjøpte X1 istedet for AE-500. AE-500 er nok en bedre projektor når du først har funnet plass til den! X1 er også mye billigere derfor kjøpte jeg X1.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE TomH.

Personlig ser jeg X1 og H30 som alternativer. AE500 er langt mer forskjellig enn de andre to.

At H30 har maskert 800x600 panel er jo irriterende. På et annet forum rapporteres det at lysutslippet fra det maskerte området er synlig...

Vil du ha en 16:9 projektor så kjøp AE500. Vil du ha en 4:3 projektor så kjøp X1.

PS: Ved bruk av HTPC så vil imidlertid H30 utnytte alle 800x600 piksler.

Lykke til med ditt valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mye mer naturlig å sammenligne H30 mot SP4805? Disse er jo teknisk sett nesten identiske, etter hva jeg har skjønt. Har nå hatt Optoma H30 i en uke, og jeg må si at det var en lettelse å slippe VB i PT-AE500 som jeg hadde før. Umiddelbart mener jeg at Optoma'en er et bedre valg enn Panasonic, og det skal bli spennende å se hvordan den klarer seg mot Infocus SP4805. Det med den maskerte chip'en er selvsagt et drawback, men firmware skal være tilgjengelig fra Optoma nå i mars for å løse den saken.

Neste uke overlater jeg H30'en til Tiger som vil gjøre en test mot X1 på HTPC.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også levert min AE500 tilbake til forhandler pga VB. Dette er tydeligvis et utbredt problem for Panasonic. Hvor utbredt er litt vanskelig å si siden det er de med problemer som lager lyd. Det kan jo være veldig mange fornøyde AE500 eiere der ute tross alt. Min forhandler har gått med på at jeg får prøve en AE500 til under forutsetning av at også den går tilbake om den også lider av VB. Spørsmålet er om leverandøren går med på dette. Bortsett fra VB synes jeg AE500 er en svært god projector og utrolig mye for pengene (Men jeg betaler heller mer for VB-fritt).

1280x720 oppløsning tiltaler meg. Så hvis det ikke blir AE 500 vil jeg nok kikke på LCD fortsatt.
    LG RJ-LA21 og
    Hitachi PJ-TX100
    er spennende alternativer. Men jeg vil også sterkt vurdere DLP i samme prisklasse. I så måte er SP4805 med sin nye 16:9 brikke et interessant alternativ, tross den relativt lave oppløsningen.
    Noen som vet noe om når SP4805 vil være tilgjengelig?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trottleman
    Det er vel mye mer naturlig å sammenligne H30 mot SP4805?
    Jeg er vel enig i det utifra spesifikasjonene. Så får vi se om X1 holder stand mot H30 til uka da.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg drøye med å bestille noe prosjektor før til etter du har testet X1 mot H30 da Tiger! Blir spennende å høre!

Noen som vet hva prisen på en SP4805 blir liggende på?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TomH skrev:
    Nei, nå har du gjort det store..... :shock:
    Du har skrevet et "prisjakt" - spørsmål i et teknisk forum... :wink:

PS! Jeg lurer på det samme, jeg.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    TomH skrev:
    Nei, nå har du gjort det store..... :shock:
    Du har skrevet et "prisjakt" - spørsmål i et teknisk forum... :wink:

PS! Jeg lurer på det samme, jeg.
    det er fullt tillatt å nevne en ca veil pris :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig som Jfinneru skriver.. Du har lov til å nevne veil. pris, men ikke skrive pris hos forhandlere eller linke til produkt hos forhandler.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh....

Newcomer froand sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen som har noen erfaringer med optoma h30 og eventuelle regnbuer på denne??? Kanskje i forold til x1 eller benq6100?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xbox sender ut helt glimrende 16/9 bilder, -du må bare stille det inn i oppsettmenyen :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja, projektorer kan tvinges til å vvise 4/3 materiale i 16/9 format. En liten forvrengning av bildet vil oppstå (sirkel vil bli svakt oval, biler litt bredere etc.) men dette er noe de fleste venner seg til i løpet av noen minutter

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OleM Skrev;
    Jeg har også levert min AE500 tilbake til forhandler pga VB. Dette er tydeligvis et utbredt problem for Panasonic. Hvor utbredt er litt vanskelig å si siden det er de med problemer som lager lyd. Det kan jo være veldig mange fornøyde AE500 eiere der ute tross alt. Min forhandler har gått med på at jeg får prøve en AE500 til under forutsetning av at også den går tilbake om den også lider av VB. Spørsmålet er om leverandøren går med på dette. Bortsett fra VB synes jeg AE500 er en svært god projector og utrolig mye for pengene (Men jeg betaler heller mer for VB-fritt).

Er det sånn at du egentlig vil fraråde meg og kjøpe AE500 på grunn av VB. Jeg har nemelig tenkt og bestille en AE500 og skulle helst ha hatt den i hus allerede. Men det er tomt hos Norek som er eneforhandler/distrubitør ut mars. Så det lar vente på seg..
    Jeg sliter litt med X1 på grunn av regnbuer, så den er helt uaktuel. Jeg har også sett på Z2 hos en forhandler i Oslo og den var helt klart plaget med VB. Er det slik at man kan være uheldig og få en LCD projektor med VB ,mens en annen får samme modell uten VB? Jeg synes jo bildet på Z2 var helt strøkent borset fra VB, og AE500 har jo kommet ganske likt ut i tester men passer bedre for mitt budsjett. Jeg blir sånn i tvil..........HJELP... :shock: .... :?:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Optoma H30, som har godt sortnivå og som har mindre regnuer enn X1?

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke så dum denne her...jeg kommer til å bruke projektoren til 95% film og 5%spill og da er det kanskje en fordel med 16:9. Synes heler det ikke er all verden av oppløsning den kan skilte med, men jeg ser at den har mindre lysstyrke enn X1 og det er for meg en helt klar fordel. Når det gjelder regnbuer er det bare en måte og finne det ut på, og det er vel og teste den. Men som jeg sa tidligere er vel prisen her akkurat litt for mye. Jeg må jo ha penger til kabler også, hvist ikke blir det jo ikke mye moro....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Når det gjelder regnbuer er det bare en måte og finne det ut på, og det er vel og teste den.
    Det har jeg gjort og den har mindre regnbuer enn X1. :wink: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7487

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er VB?