BenQ8720 vs nye Lcdprojektorer som eks Epson Tw2000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Bodhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ8720 vs nye Lcdprojektorer som eks Epson Tw2000

Ang forskjell i bildet på eks Epson Tw2000, Sanyo og/eller Panasonic 2000, mot eldre travere som BenQ8720.
    Vil det være sannsynlig at disse tre, selv om det er lcd, vil kunne vise et bedre bilde enn det 8720 er istand til? Vil sorthet være bedre, likseå dybden i bildet, eller er det stort sett bedre linser som fører til mye bedre skarphet som vil oppleves som bedre? Selv om ikke så mye tester finnes på Tw2000, er det uansett verdt en oppgradring tror dere?

Newcomer piano sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uttaler meg uten å ha sett andre modeller enn de som var utstilt på Electroworld 2007- messa (TW-2000 og Mitsu HC6000):

På begge projektorene var sortnivået såvidt jeg kunne bedømme meget bra. Synes faktisk Mitsuen så best ut, men begge var milevis forbedring i forhold til gammeldags lcd-sort. Skarpe var de også. Men la merke til at dybden i bildet fortsatt virker som den er bedre på min 8720. Og det opplevde sortnivået i lyse og ned til mellom-lyse scener synes jeg fremdeles var bedre på 8720. Mulig det er ANSI- kontrasten som utgjør forskjellen. Synes forsåvidt skyggedetaljer og er bedre på 8720, men kan vel ha med kalibrering å gjøre.

Oppløsningen er jo over det dobbelte på de nye lcd'ene, men det mener jeg man skal rimelig nær lerretet for egentlig å legge merke til i særlig grad.

(Mulig jeg ikke er helt objektiv, hehe!)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en del erfaring med både Z2000 og 8720, og de er ganske forskjellige.
    Dersom en primært ser HD materiale, vil Z2000 være det beste valget grunnet den høye oppløsning. Dersom SD materiale i form av TV og DVD er det viktigste, ville jeg valgt 8720.

Dersom en sammenligner direkte, vil 8720 fremvise et mer dynamisk bilde, spesielt i lysere scener. I mørkere scener blir forskjellene mindre, og i de aller mørkeste scenene har muligens Z2000 et lite overtak. Da ved hjelp av den dynamiske irisen.

Singelchip DLP projektorer er nesten alltid skarpere enn projektorer basert på 3-chip design (LCD, LcOS etc), men de aller fleste nye LCD projektorer oppleves som "skarpe nok".

Absolutt sortnivå vil være bedre på nyeste generasjon LCD projektorer enn 8720, men da kun dersom man aktiverer den dynamiske iris funksjonen (som de fleste LCD'er har). Grunnen til at jeg nevner dette er fordi dynamiske iriser ikke nødvendigvis fungerer like godt som de kanskje burde...

Konklusjonen her er vel at dersom du primært benytter projektoren til 1080i/p oppløst HD materiale, vil en av de nye 1080p LCD projektorene være en oppradering.
    Dersom primærbruken er SD materiale, ville jeg beholdt 8720.

Newcomer Bodhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til dere begge for svar. Etter det jeg forstår, er det svært få fordeler som rettferdiggjør en oppgradering til eventuelt Z2000 eller Mitsuen. Ok, så vil HD materiale være bedre og skarpere, men jeg ser bare en sjelden gang BlueRay, samlingen av filmer er jo på dvd, så der virker det som dere begge er enige i at det ikke er verdt salg av 8720. Så veien bør være å ikke gå til lcd, men heller en annen type dlp projektorer, eller rett og slett vente på eks w5000, eller oppgradere til w 10 000. Da vil vel både skarphet og dynamikk beholdes slik jeg har på denne, men bare være bedre? Samt at sort også antagelig vil være litt bedre, om enn kanskje ikke mye. Eller kanskje sxrd er tingen, VW60

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodhi
    Takk til dere begge for svar. Etter det jeg forstår, er det svært få fordeler som rettferdiggjør en oppgradering til eventuelt Z2000 eller Mitsuen. Ok, så vil HD materiale være bedre og skarpere, men jeg ser bare en sjelden gang BlueRay, samlingen av filmer er jo på dvd, så der virker det som dere begge er enige i at det ikke er verdt salg av 8720. Så veien bør være å ikke gå til lcd, men heller en annen type dlp projektorer, eller rett og slett vente på eks w5000, eller oppgradere til w 10 000. Da vil vel både skarphet og dynamikk beholdes slik jeg har på denne, men bare være bedre? Samt at sort også antagelig vil være litt bedre, om enn kanskje ikke mye. Eller kanskje sxrd er tingen, VW60
    Jeg vil anbefale deg å gå å se selv hva du mener da vi oppfatter bilde forskjellig.
    Mvh bigtor

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •