trenger råd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: trenger råd!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger råd!

Nettopp kjøpt meg nytt hus. Jeg tenkte å sette opp ett rom i kjelleren som hjemmekino. Jeg har bare ett par problemer:

1. Rommet er kvadratisk.(fra hukommelsen tipper jeg 3.50x3.50)

2. Rommet er ca. 1.90 meter høyt.

Det største problemet er vel 1.9 høyden. Hvis jeg monterer opp prosjektøren midten bak i rommet så kommer den til å dekke for en av inngangene i rommet. Jeg tenker på en X1 prosjektør, er det mulig å sette denne i siden av rommet uten at bildet blir forvrengt?(eller er det bare Sony sine modeller som kan gjøre dette?)

Så er det lerret størrelsen. Hvor stort kan jeg ha?
    Alternativene jeg tenker på er:

230x129,5cm
    260x146,0cm
    290x163,0cm

For meg er jo større jo bedre Men jeg skal jo ha lyd i rommet også! Så da lurte jeg litt på hva anbefalt mål til rommet ville vært? Noen som har anbefalinger eller linker som gjør at jeg lett kan finne ut dette selv?

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altfor stort lerret

Lerretene du ramser opp her blir alt for store for ditt rom. Om det henger på den ene veggen og du sitter i sofaen 3,5 meter unna, bør ikke lerretet være mer enn 2 meter bredt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takk for svaret

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Altfor stort lerret

Sitat Opprinnelig postet av oyvindherman
    Lerretene du ramser opp her blir alt for store for ditt rom. Om det henger på den ene veggen og du sitter i sofaen 3,5 meter unna, bør ikke lerretet være mer enn 2 meter bredt.
    Hvorfor det egentlig? Jeg er av de som liker å være nærmest mulig lerretet på kino Jeg tenker egentlig mest på høyden av lerretet og tanken på høytalere på siden.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på: http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm

Her kan du finne din prosjektør og legge inn avstanden fra prosjektøren til lerret og se hvor stort bilde du kan få. Uansett hva du måtte ha lyst på vil du måtte ta hensyn til begrensningene som ligger i prosjektøren.

Når du har funnet hvor stort lerret det fysisk er mulig å bruke for X1 på den avstanden du har må du avgjøre din egen preferanse. Dette vil avhenge av hva du primært skal bruke prosjektøren til (DVD, TV, VHS, spillkonsoll, PC,++), eller om du vil finne et oppsett som gjør det mulig å forandre størrelsen på bildet ut fra bruk. Oppløsning vil også spille en rolle i dette regnestykket.

Personlig har jeg en Sony VPL-VW10HT med 1,74m bredt bilde og ca 3 meter sitteavstand. De første ukene virket dette veldig stort, men det tok ikke lang tid før det gikk over:-) Nå, etter 2 år skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å se på film på noe som ikke fyller litt opp i synsfeltet. Personlig kunne jeg godt ha tenkt meg enda større bilde, men det er ikke plass til større lerret slik som stuen ser ut i dag. (lerret skjult bak en seksjon når det ikke er i bruk).

Jeg begynner også å nærme meg grensen for hvor stort jeg kan ha før jeg begynner å se enkeltpunter i bildet. Om jeg lener meg godt frem i stolen ser jeg pixler, men sitter jeg normalt er det ikke noe problem. Dette vil som sagt være avhengig av teknologi (DLP mindre problem enn LCD grunnet større fillrate) og oppløsning (høyere oppløsnig gir fysisk mindre pixler dersom lerretstørrelsen er den samme).

Jeg vil anbefale deg å først finne ut hvor stort lerret det fysisk er mulig å bruke med prosjektøren din med den avstanden du har, for så å se om du kan få sett noen oppsett i butikker som selger din prosjektør og lerret. Se på type lerret og hvor langt unna du må før du er fornøyd med bildet. Med disse verdiene vil det være mulig å velge et lerret som vil fungere og som du blir fornøyd med.

Uansett hva du gjør, ikke kjøp et lerret ut fra hva du tror kan fungere uten å gjøre litt forarbeid. Det kan da ikke være noe som er mer irriterende å ha kjøpt og montert lerret bare for å finne ut at du ikke kan fylle det med størrelsen du hadde tenkt, eller at du ikke blir fornøyd med bildet av en eller annnen grunn. Dette var min frykt, og det tok noen uker med måling og titting før jeg kjøpte. Men den tiden jeg brukte på dette har gjort at jeg har levd med et bilde jeg er kjempefornøyd med i 2 år nå. Har selvfølgelig lyst på større bilde, men det kommer forhåpentligvis med flytting og bytting av prosjektør om noen år:-)

Gøran

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X1 kan ikke plasseres skjevt på lerretet uten at bildet også blir skjevt. Den har heller ei mulighet for å kompensere for denne skjevheten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •