Pioneer projektor ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer projektor ?

A new Pion..r front projector? - AVS Forum

Det hadde ikke vært dumt med en Pioneer "HD100 klone" med helt korrekte farger...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, erfaringene med HD1/HD100 kloner gir vel ingen store forhåpninger om oppgraderte kalibreringsmuligheter. Kloningene har jo vist seg å være nettopp det, altså identiske kloninger (eller rebadge som det vel egentlig er.)
    Jeg syns også det virker rart om Pioneer skulle "gi ut" en D-ILA klone, nå når Sharp har kjøpt seg kraftig opp i Pioneer (eier nå 14 prosent av aksjene i Pioneer). Pioneer sto jo med lua i hånden og lot seg "redde" av Sharp, så jeg tviler på om de ønsker å konkurrere med sin nye "frelser".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der, Gorm, men nå som Sharp tilsynelatende ikke lager hjemmekinoprojektorer mer, er det ikke umulig om de lager noe sammen med Pioneer. Jeg håper det skjer, men er vel egentlig ganske tvilene. Hvilken teknologi det eventuelt skulle bli, er jo heller ikke sikkert. Sharp har jo alltid sverget til DLP, men tidene forandrer seg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant, men jeg håper Pioneer i tilfelle utvikler noe eget. Enda en HD1/HD100 klone er ikke markedet tjent med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det dessvere bekreftet fra flere hold at Pioneers første projektor er en direkte kopi av JVC HD100. Ikke at det da er en dårlig projektor, absolutt ikke, men jeg hadde likevel håpet på at de skulle forbedre den ytterligere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel egentlig ikke forventet at det skulle vært gjort særlig store inngrep. Ikke engang Meridian gjør teknisk inngrep på deres versjon av HD100. Ikke annet enn å sende dårlige utgaver i retur (over 60%?), og gjøre egen D65 kalibrering etter 48 timers drift på lampen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ryktes at Pioneer ikke får lov av JVC til å gjøre endringer, uten at det nødvendigvis er så mye hold i det.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg hadde vel egentlig ikke forventet at det skulle vært gjort særlig store inngrep. Ikke engang Meridian gjør teknisk inngrep på deres versjon av HD100. Ikke annet enn å sende dårlige utgaver i retur (over 60%?), og gjøre egen D65 kalibrering etter 48 timers drift på lampen.
    Dette skriver Meridian om D65 kalibreringen sin:

‘Optimized by William Phelps’

To remove the guesswork from projector installation, each unit is individually precision-tuned and calibrated in our UK factory using technology, techniques and expertise developed exclusively by world-renowned video expert William Phelps. To take just one example: conventional calibration simply aligns a projector’s white reference to a given colour temperature. However, colour temperature, surprisingly, does not tell you how accurate the colour rendering is. Only one point in the colour measurement coordinate system (D65) is actually correct - and our projectors are calibrated specifically to that point. This, and the many other processes that make up a full William Phelps projector optimisation procedure, take several hours of painstaking work to perform – something that no other manufacturers can afford to do. Yes, this does increase the price of our projectors – but placed side by side, the difference is more than obvious: it’s unmistakable.

The optimisation process provides accurate colour temperature and Gamma tracking (see above), while the white field uniformity (above) is superbly aligned for virtually zero deviation for an extraordinarily wide range of luminance values.

Two versions of the projector are available: The D-ILA1080MF1 (Normal/long-throw) and D-ILA1080MF1S, (Short-throw version). Use the adjacent chart to select the model that is appropriate for your combination of screen size and throw length

Det står i siste avsnitt at det er to versjoner tilgjengelig. Har JVC dette også, eller betyr det at Meridian modifiserer/bytter linsen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nevner klokelig ingen ting om fargemetning, for det parameteret klarer de ikke å få korrekt på "HD100". Ergo er ikke Meridian's løsning noe annet enn en D65 kalibrert HD100. Det vaset de nevner angående gråskalakalibrering skjønner jeg ikke noe av, for korrekt fargetemperatur er og blir D65. At noen kan finne på å gjøre en dårlig jobb, betyr jo ikke akkurat at Meridian har funnet opp hjulet på nytt?
    Når det gjelder linsen, så bestilles projektoren fra JVC med enten short eller "normal" throw. Tror forøvrig ikke JVC tilbyr short-throw til forbrukere per dags dato (?).
    Uansett, hvis jeg skulle kjøpt en HD100, ville jeg nok vurdert Meridians versjon, siden den antakelig har mindre verditap. Jeg innbiller meg i hvert fall at det er lettere å få en god pris for en Meridian projektor. Det klinger liksom litt mer "high-end".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nevner klokelig ingen ting om fargemetning, for det parameteret klarer de ikke å få korrekt på "HD100". Ergo er ikke Meridian's løsning noe annet enn en D65 kalibrert HD100. Det vaset de nevner angående gråskalakalibrering skjønner jeg ikke noe av, for korrekt fargetemperatur er og blir D65. At noen kan finne på å gjøre en dårlig jobb, betyr jo ikke akkurat at Meridian har funnet opp hjulet på nytt?
    Nei overhodet ikke.

Uansett, hvis jeg skulle kjøpt en HD100, ville jeg nok vurdert Meridians versjon, siden den antakelig har mindre verditap. Jeg innbiller meg i hvert fall at det er lettere å få en god pris for en Meridian projektor. Det klinger liksom litt mer "high-end".
    Ja, om det er slik du sier, at de sorterer ut kun "aksepterte" eksemplarer for deretter kalibrere den etter D65 så er det jo en grei løsning for de som vil ha et ferdig optimalisert produkt og er villig til å betale for det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •