Hvorfor ikke billige trepanels DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor ikke billige trepanels DLP

De greier det jo med LCD så hvorfor ikke med DLP?

Robert-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Pris pr. DLP chip visstnok... 3x XGA (som jo kanskje er minimum på en hi-end DLP) vil jo koste en hel del... De vil imidlertid spare litt på fargehjul, så det er nok ikke umulig at det kommer en 3 chip DLP rettet mot konsuntmarkedet etterhvert. Imidlertid vil ikke kontrastnivå være likt godt med nåværende teknologi.

Blir nok kanskje en DLP 3 chipper som tar opp kampen mot Sony SXRD!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir mye mer komplisert (=dyrt) pga. mengden optikk man må ha i. Man må altså separere lyset fra pæra inn i 3 forskjellige lyskanaler, som hver seg har en del optikk. Speil, prismer og "lysdiffuser" (?). Disse tre lyskanalene må så eksponere hver sin DMD samt respektive fargefilter før de samles inn i et prisme. Samtidig kommer da problemene med justering av paneler prismer og filtre slik at alle tre bildene kommer oppå hverandre. Man kan altså risikere konvergens.

Dette er jo en del mere komplisert enn pære-diffuser-fargehjul-dmd. Altså bare en lyskanal. Det er vel også derfor at DLP projektorene kan være så små som de minste er.

Det er altså ikke bare 3x prisen for panelet man må betale, men også tilnærmet 3x av optikken.

Grunnen til at jeg vet (tror?) dette er at jeg har mekket en del på min LCD proj og den har 3 slike respektive lyskanaler. Regner da med at også en 3-chip DLP må bygges opp på samme måte.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det dyrere og mer komplisert optikk på en trechips DLP, men det er jo akkurat det samme problemet med LCD.

Billigste enchips LCD man får ligger på 10k, billigste trechips 12,5k.

Billigste enchips DLP ligger på 15k, mens billigste trechips etter det jeg vet ligger på over 200k.

Jeg kan ikke forstå at det er kostnaden til to ekstra DLP-chipper som gjør dette.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg trodde ikke det fantes 1 chips LCD??

Uansett, jeg tror nok forklaringen kan ligge i flere variabler. Kostnaden er en, utviklingen en annen, og satsningen på proffmarkedet før det mer kokurranseutsatte og prissensitive privatmarkedet en tredje. Det finnes sikkert mange andre med ulik signifikans/betydning (har hatt mye fin statistikk på skolen ).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... du har sikkert rett i at billigprosjektoren på Elkjøp har 3 paneler.

Men,
    -jeg kjøper ikke at det er kostnaden med 2 ekstra paneler som forhindrer trechips DLP. Til det finnes det prosjektorer med alt for for varierende prisklasser. Hva ville 2 ekstra paneler til en x1 kostet? 10k?

-Hvorfor skulle utvilkingskostnadene til en trechips DLP være mye høyere enn for trechips LCD?

Er det bare rett og slett at alle driver å kopierer hverandres design og ingen vil ta det første skrittet?

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som jeg har forstått det, så er jo fargehjulet på en DLP for å få forskjellige farger? Man trenger da ikke noe fargehjul i det hele tatt hvis man har 3 chipper gjør man? (en for rødt, en for grønt og en for blått)
    Er jeg helt på jordet nå?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som jeg har forstått det, så er jo fargehjulet på en DLP for å få forskjellige farger? Man trenger da ikke noe fargehjul i det hele tatt hvis man har 3 chipper gjør man? (en for rødt, en for grønt og en for blått)
    Er jeg helt på jordet nå?
    Trenger ingen fargehjul nei... Da vil det være 3 separerte lyskanaler..!
    (correct me if I'm wrong)

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så da burde regnbuer være borte da?
    Vil det da si at hele poenget med DLP er borte? Noen må jo ha tenkt på dette før? Må jo være en hake ved det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo være en hake ved det?
    VELDIG dyrt å lage.....

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor er det veldig dyrt?

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor er det veldig dyrt?
    Er ikke helt sikker, men tror det er fordi DLP brikkene koster skjorta.... :?
    Kanskje noen andre kan si litt mer om dette?

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nesten like skeptisk til 3-chip DLP som jeg er til LCD. Det betyr at brikkene må ha et polariseringspanel hver som kan gi ujevnheter i bildet. Gode polariseringspaneler er visst veldig dyre og vanligvis brukes billige varianter på LCD-projektorer har jeg hørt. Et til problem som vil oppstå med 3-chip er konvergensfeil. Det er bortimot umulig å få til perfekt konvergens på 3-chip systemer.

Regnbuer er den eneste artifakten 3-chip DLP vil fjerne. Dither vil fortsatt være der da brikkene må operere på samme vis når det gjelder nyanser. Samtidig introduserer det nye problemer som plager LCD i dag, med unntak av "paneltekstur".

Egentlig burde ikke prisen være særlig dyrere enn en LCOS-projektor, da DLP-brikkene også er reflekterende.

Tor Arne

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen billige 3-chips DLP-projektorer fordi de er ekstremt dyre å lage. Noen grunner til det;

- fargehjulet går ut, inn kommer et stort, og meget komplisert prisme som er svært dyrt.
    - man trenger 3 DMD-brikker. Disse selges som sett, sammen med driverelektronikk som tilpasses systemet. Produsenten ser at dette (pr idag) er for spesielle proff-applikasjoner, og tar seg klekkelig betalt. Uten å gå i detalj; det optiske systemet til en 3-chips DLP i rene komponenter koster langt mer enn de aller fleste av de projektorene vi så i shootout tirsdag.
    - det er ikke noen vits å lage en løsning basert på SVGA eller tilsvarende. XGA er minimum oppløsning i ytelsessystemer idag.

Av fordeler;
    - ingen flere regnbuer, de er en saga blott.
    - det vil heller ikke bli mer dithering, som er TI sin måte å lage gråskala på ved bruk av fargejul (på grunn av svært kort tid til å modulere farger og lys hver gang et segment raser forbi, typisk 900 ganger i sekundet for en 6-segment, 5x projektor!). I motsetning til gjengs oppfatning er DMD-speilene meget raske, og vil ikke trenge dette i et 3-chips system. Bildet blir med andre ord helt stabilt.
    - Systemet vil kjøre synkront på alle normale frekvenser, og brukes idag f.eks til aktiv stereografikk i 120 Hz refresh, noe som ikke er mulig med en en-chip løsning (eller med LCD for den sakens skyld).

En "stor ulempe" med 3-chip systemer er at siden de bruker prismer i lysveien vil kontrasten aldri bli like bra som uten (som utnyttes i en-chip systemer). Det er fordi lyset som går gjennom prismet vil disperseres (heter det det?) i prismet, og ødelegge sort-nivået.

mvh,
    AndersL[/i]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker for kanskje det beste og mest informative svaret jeg har lest på leeenge! Har lurt litt selv, og her er svaret direkte fra en som har tilgang til faktiske, reelle kilder!

Synd det med redusert kontrast, kanskje 14 graders etc. speil vil kunne bidra til å øke dette nivået også... En kunne jo også håpe på nye fargehjul-konstruksjoner eller hastigheter. Fargetrommel er kanskje noe som vil redusere regnbuer, selv om tester av LG's nye trommelbaserte fargehul projektor visstnok ikke viste spesielt tegn til bedring i så måte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •